בדרך לחיסון? אוני' אוקספורד השלימה בהצלחה שלב ראשון בניסוי

חוקרים באוניברסיטה הבריטית הגיעו לתוצאות חיוביות בניסוי שנערך על יותר מאלף נבדקים, מבחינת יצירת נוגדנים, בטיחות ותופעות לוואי. להערכתם, ייתכן שעד ספטמבר יהיו כבר מיליון מנות

זמן צפייה: 03:08

אוניברסיטת אוקספורד פרסמה היום (שני) את תוצאות השלב הראשון של פיתוח החיסון לקורונה - שהושלם בהצלחה. בימים אלה נכנסת האוניברסיטה לשלב השלישי של הניסוי.

מתוצאות השלב הראשון בניסוי, שנערך על 1,077 נבדקים, עולה כי החיסון אפקטיבי מבחינת יצירת נוגדנים חיזוק המערכת החיסונית, והן בהיבטי בטיחות ותופעות לוואי. בשלב הבא ייקחו חלק יותר מעשרת אלפים נבדקים.

המחקר, שנעשה יחד עם חברת "אסטרה-זניקה", נחשב בימים אלה לבעל הסיכויים הטובים ביותר, לעומת כלל המאמצים העולמיים לפיתוח חיסון לנגיף. באוקספורד שואפים כי מיליון מנות יהיו זמינות כבר בספטמבר, ובריטניה כבר הזמינה 100 מיליון מנות של החיסון.

עוד בחדשות 13:

ועדת הקורונה אישרה: בריכות וחופי ים יישארו פתוחים בסופי שבוע

צו סגירה לאולם בת"א שקיים הופעות בניגוד לכללים בסוף השבוע

מתרחקים מחו"ל: סגירת השמיים תימשך לפחות עד 1 בספטמבר

חיסון
חיסון | צילום: GettyImages/אימאג'בנק

לעת עתה תוצאות הניסוי נראות מבטיחות, אך המטרה עיקרית בשלב זה היא לוודא כי החיסון בטוח מספיק כדי לתת אותו לאנשים. המחקר במצבו הנוכחי לא יכול להוכיח אם החיסון יעיל נגד הידבקות בנגיף, או אם בכוחו להפחית את התסמינים. במטרה לבדוק את יעילות החיסון, המחקר יתרחב גם אל מחוץ לגבולות בריטניה, ויכלול נסיינים מארצות הברית, דרום אפריקה וברזיל.

ייתכן כי חיסון לנגיף יוכח כיעיל עוד לפני סוף 2020, אך הוא לא יהיה זמין מיידית באופן נרחב. עובדי שירותי הבריאות ואנשים בסיכון גבוה יהיו הראשונים לקבלו, וכלל הציבור ככל הנראה יוכל להתחסן לכל המוקדם בשנה הבאה - במידה שאכן יימצא כזה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הצהיר: "כמובן שאני מלא תקווה, אך לומר שאני בטוח ב-100 אחוזים שיהיה חיסון עוד השנה, או בשנה הבאה - זאת תהיה הגזמה. אנחנו עדיין לא שם".

ילדה עושה חיסון
ילדה עושה חיסון (אילוסטרציה) | צילום: Shutterstock

כאמור, לצד האוניברסיטה הבריטית, נעשים ניסיונות נוספים ברחבי העולם למציאת חיסון. יצרנית התרופות האמריקנית "מודרנה" הודיעה בשבוע שעבר כי החיסון שעליו הם עובדים יצר נוגדנים בקרב כל משתתפי השלב הראשון של הניסוי - שכלל 45 נבדקים בלבד.

לפי התוצאות שהופיעו בנייר מדעי אחרי ביקורת עמיתים של הניסוי ב"מודרנה" - כל הנסיינים שקיבלו את הזריקה פיתחו נוגדנים וכאלה שיכולים לנטרל את הווירוס. "זה צעד ראשון טוב", אמר ד"ר וויליאם שפנר, מומחה למחלות זיהומיות באוניברסיטת ונדרבליט. "נראה שהחיסון עורר תגובה חיסונית נמרצת. זה מוצא חן בעינינו. אנחנו חושבים שזה מעיד על הגנה".

מצד שני, נמצאו תופעות לוואי כולל חום, כאבי שרירים וצמרמורת - שעל פי העדויות, חלפו בתום 24 שעות. ד"ר טל זקס, המנהל הרפואי של חברת "מודרנה", הסביר כי החברה הצליחה "להגיע לרמות נוגדנים בדם שהם ברמה למעלה מזאת שמוצאים אצל אנשים שחלו - מה שמראה לנו שיש לחיסון הזה פוטנציאל למנוע הדבקה".