נתניהו: "אם העלייה בתחלואה תימשך - נחזיר את ההגבלות"

רה"מ נשא דברים ברקע מספר הנדבקים העולה: "הכלכלה שלנו מתחילה לחזור לעצמה - אבל אם הגידול יימשך היא תיעצר". אדלשטיין: "לאיש אין פטור מההנחיות - לא לידוענים ולא לאלפיון העליון"

זמן צפייה: 10:07

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר הערב (חמישי) כי "הכלכלה בישראל מתאוששת - אבל אם העלייה בתחלואה תימשך, נצטרך להחזיר את ההגבלות, והכלכלה תיעצר". אחריו נשאו דברים גם שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר האוצר ישראל כץ. בתוך כך, משרד הבריאות עדכן כי ביממה האחרונה אובחנו 214 נדבקים חדשים, וכי מספר החולים הפעילים חצה את ה-3,000 - לראשונה מאז 19 במאי.

"יש לי חדשות טובות וחדשות פחות טובות", פתח נתניהו. "הטובות הן לגבי מצב הכלכלה שלנו – יש לנו סימנים ראשונים שהכלכלה שלנו מתחילה לחזור לעצמה. עם זאת, הבעיה עדיין לא נפתרה, המצוקה של האנשים שנפגעו מהמשבר – היא מצוקה אמיתית ואנחנו לא חדלים לטפל בזה. כלכלת ישראל מתאוששת".

עם זאת, הוסיף: "החדשות הפחות טובות – שיעור ההדבקה שלנו. כיוון שנקטנו בצעדים המגבילים התחלואה התחילה לרדת, וכשהגענו למצב של כ-20 חולים ביום ואפילו פחות מזה - פתחנו את הכלכלה ושחררנו את ההגבלות. אבל מה שקרה זה שהתחלנו לעלות. אנחנו נמצאים במקום שבו התחילה העלייה התלולה שהביאה אותנו לסכנה גדולה מאוד, של חולים קשים ושל אנשים שנפטרים – אותם דברים שרצינו למנוע ושמנענו. אנחנו כבר לא במצב של כמה בודדים או כמה עשרות, וזה מטפס במהירות. אנחנו לא יכולים להגיע למצב שנגיע חזרה לגידול של טור גאומטרי. חייבים לעצור את הגידול הזה בזמן. אם זה יימשך נהיה חייבים להחזיר את ההגבלות ואז ממילא הכלכלה תיעצר".

עוד בחדשות 13:

רה"מ החליט: יוטלו הגבלות במוקדי תחלואה – אכיפת ההנחיות תוגבר

בפארקים כן – בפעילויות ספורט לא: מתי חלה החובה לעטות מסכה?

בתיה"ח מזהירים: הגרעונות יגרמו לפגיעה בחולים ולדחיית טיפולים

Lmhxxs
ראש הממשלה בנימין נתניהו

"שבעה מיליון אנשים כבר נדבקו בעולם, למעלה מ-400 אלף כבר מתו. הנגיף לא מוותר הוא רק מכבד את אלה שמכבדים את הכללים ולכן אני יכול לומר שבזכות ההחלטות שקיבלנו בזמן ובזכות שיתוף הפעולה שלכם, אזרחי ישראל, מנענו את התפשטות המגפה בישראל. אני מבקש מכם לחזור ולשמור על הכללים. אם נשמור על הכללים הם ישמרו עלינו, נוכל להמשיך לפתוח את הכלכלה שלנו, את התרבות, להחזיר את החיים שלנו כמעט למה שהיה קודם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה מיוחדת
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה מיוחדת | צילום: חדשות 13

שר האוצר ישראל כץ נשא דברים גם הוא, והצהיר כי בוצעו 75% מההחלטות התקציביות, וכי עובדים מגיל 67 שעדיין לא חזרו לעבודה יקבלו מענק נוסף של 4,000 שקלים.

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר: "אין פטור מההנחיות לידוענים ולאלפיון העליון. הנגיף לא מבחין בין סלב או אדם מן הרחוב". עוד הוסיף: "אנחנו בעליה מתמדת בתחלואה, והדבר שהכי קל לי זה להוביל קו של סגירות. זו לא דעתי. כשאני מגבש מדיניות אני תמיד מסתכל על ההשלכות הרחבות של ההחלטות. אני בעד לפתוח, אבל לא ניתן לעשות זאת בלי שני דברים: קטיעת שרשרת ההדבקה, באמצעות כמה שיותר בדיקות ותוצאות מהירות; ומשמעת של הציבור".

"הנושא הראשון הוא באחריותי, באחריות משרד הבריאות, והעניין השני תלוי בציבור – על כל אחת וכל אחד אחד לעמוד בשלושה דברים פשוטים: עטיית מסיכה, ריחוק של שני מטר והיגיינה. קיימת התרופפות בנושא ובלי משמעת של הציבור לא נוכל להמשיך עם משק פתוח. כבר לפני כמה ימים ביקשתי להגביר את האכיפה, ויש לכך היענות מצד כולם. האכיפה צריכה להיעשות כלפי כולם".

שר הבריאות יולי אדלשטיין
שר הבריאות יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום כינס ראש הממשלה דיון בנוכחות שרים בכירים, שבו הוחלט כי בשלב זה לא תהיה החרפה בהגבלות, אולם האכיפה תהודק וההסברה תורחב. בתחילת השבוע הבא תתקיים הערכת מצב נוספת. בתוך כך וברקע ההגברה באכיפה, ביממה החולפת חולקו 965 דוחות לאזרחים בגין אי עטיית מסכה - זינוק של פי שלושה דוחות מהיממה הקודמת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה מיוחדת
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה מיוחדת | צילום: חדשות 13

שר האוצר ישראל כץ אמר בדיון כי "אסור לסגור תחומים באופן גורף, אלא להגביר את ההסברה והאכיפה". לדבריו, "יש אינדיקציות חיוביות בקשר להתפתחויות הכלכליות במשק ואסור לפגוע בהן".

שר הבריאות יולי אדלשטיין פנה לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, ואמר לו לא להסתפק בקנסות, והוסיף: "ידוענים ואחרים שמפרים במפגיע את ההנחיות בהתכסויות רחבות צריכים לקבל זימון לחקירה פלילית על פגיעה בבריאות הציבור".