בתיה"ח מזהירים: הגרעונות יגרמו לפגיעה בחולים ולדחיית טיפולים

בעיצומו של משבר הקורונה הורה משרד הבריאות למוסדות הרפואיים להפחית את הפעילות ולא לבצע ניתוחים אלקטיביים - דבר שהוביל לפגיעה בהכנסות. לאור זאת, צפויים תורים ארוכים לטיפולים נחוצים

זמן צפייה: 04:58

מנהלי בתי החולים בישראל מזהירים כי הגרעונות החמורים שנוצרו בשל משבר הקורונה יגרמו לפגיעה בחולים ולתורים ארוכים לטיפולים וניתוחים נחוצים.

בעיצומו של משבר הקורונה, משרד הבריאות הורה לבתי החולים להפחית את הפעילות עד 20% לכל היותר, וניתוחים אלקטיביים לא בוצעו. במקביל, חלק ניכר מהתשלומים הקבועים של כל בית חולים – מים, חשמל, כוח אדם ועוד - אינו ניתן לשינוי, למרות הפחתת הפעילות.

באופן זה, לבתי החולים לא היו הכנסות, ויתרה מכך - הם נאלצו להתכונן לקורונה ולרכוש ציוד מגן, וכך נכנסו לגרעונות חמורים. בימים רגילים ישנו גרעון של 30-20 מיליון שקלים, והיום מדברים על גרעון של 150-100 מיליון שקלים. התוצאה, לפי מנהלי בתי החולים, היא פגיעה קשה בחולים - ולא ברור מהיכן יגיע הכסף.

מחלקות לטיפול בחולי קורונה במרכז הרפואי לגליל בנהריה
מחלקות לטיפול בחולי קורונה במרכז הרפואי לגליל בנהריה | צילום: רוני אלברט

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן הערב כי ביממה האחרונה אובחנו 175 נדבקים חדשים בקורונה. משרד החינוך עדכן כי 433 תלמידים ועובדי הוראה נדבקו בנגיף, וכמעט 24 אלף נמצאים בבידוד. 144 מוסדות חינוך נסגרו. השבועיים שעברו מאז ההתפרצות הגדולה במערכת החינוך הראוו שילדים ובני נוער מדביקים מבוגרים, וכן נראה שהבעיה העיקרית היא בהסעות ופחות בכיתות - מכיוון שאי אפשר לשמור על ריחוק.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

אתמול התייחס שר הבריאות יולי אדלשטיין לעלייה בתחלואה בזמן סיור בבית החולים סורוקה, ואמר כי היא "מדאיגה ודרמטית. אנחנו מגיעים ל-200 חולים ביום, אם לא נתעשת נהיה במצב בעייתי".

עם זאת, אמר כי לעת הזו הוא "לא מצדד בחזרה לאחור. צריכה להיות אכיפה, אין ברירה. אין הבדל בין אכיפת חוקי התנועה לבין אכיפת חוקי קורונה". עוד התייחס אדלשטיין לדחיית פתיחת הרכבות ואמר כי "מראה של אנשים כמו בקופסאת סרדינים - אנחנו חא יכולים להרשות זאת. הגענו למתווה עם משרד התחבורה, אם לא יהיה שינוי - נפעיל את הרכבת בקרוב".