שבוע אחרי פייזר: מודרנה הודיעה - החיסון שלנו יעיל ב-95%

חברת התרופות בישרה על יעילות גבוהה של החיסון לקורונה, והוסיפה כי תבקש ממנהל התרופות האמריקני אישור חירום. מדובר בתוצאות טובות יותר משל "פייזר", ובפיתוח עם פחות בעיות אחסנה ואספקה

זמן צפייה: 05:41

נקודת ציון נוספת במרוץ לחיסון: חברת התרופות "מודרנה" הודיעה היום (שני) כי החיסון שהיא מפתחת לקורונה נמצא יעיל בכ-95%, על פי תוצאות ראשוניות. זאת, שבוע לאחר שחברת התרופות "פייזר" בישרה אף היא על תוצאות משביעות רצון לקראת פיתוח החיסון. מודרנה הודיעה כי בכוונתה להגיש בקשה למנהל המזון והתרופות האמריקני לצורך קבלת אישור חירום.

כידוע, ישראל כבר חתמה בעבר על הסכם עם חברת מודרנה, לפיו בתום הניסוי - ובהתאם לתוצאות, החברה תספק לישראל כמיליון מנות של חיסון. עבור צעד זה, שילמה המדינה סכום זמני של 66 מיליון דולרים, שהם כרבע מיליארד שקלים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חשד לרצח בצפון: אישה כבת 40 נדקרה למוות לאחר מעורבות בתאונה

בפעם השנייה בהיסטוריה: אסטרונאוט ישראלי ישוגר לחלל ב-2021

החשד להתעללות בתינוק בדרום: נקבע מוות מוחי לבן הארבעה חודשים

שר הבריאות, יולי (יואל) אדלשטיין, מסר: "חברת מודרנה היתה חברת החיסונים הראשונה איתה חתם משרד הבריאות כבר לפני חודשים. הודעת החברה היא בשורה מצוינת לאזרחי ישראל. הפעילות של משרד הבריאות בחודשים האחרונים מוכיחה את יעילותה ואת הצלחתה באיתור, התקשרות ורכישה של החיסונים המובילים בשוק. יחד עם זאת, עדיין דרך ארוכה לפנינו ואסור לנו להיות שאננים".

המדען הישראלי פרופ' טל זקס, המשמש כמנהל הרפואי של מודרנה, אמר לחדשות 13 כי "זה הרגע הכי מאושר בחיי, להיות מסוגל לפתח את החיסון הזה שמראה יעילות גבוה"

בניגוד להסכם עם פייזר, מודרנה - שהיא חברה בת עשר שנים, שהונפקה רק לפני כשנתיים ונחשבת לחדשה יחסית בתחום, התחייבה לספק לישראל את החיסונים שלא על בסיס מקום פנוי, שכן ישראל הייתה מהמדינות הראשונות שהקדימו להשקיע בפיתוח החיסון. עם זאת, מספר החיסונים שנקנה ממודרנה קטן מזה שנרכש מפייזר.

בניסוי, שבו לקחו חלק כ-30 אלף מתנדבים, נמצא כי בקבוצה שקיבלה את החיסון האמיתי לנגיף נרשמו רק חמישה נדבקים בקורונה, ואילו בקבוצה השנייה שקיבלה את הפלסבו, מספר הנדבקים עמד על 90 בני אדם.

חיסון
חיסון | צילום: GettyImages/אימאג'בנק

כאמור, אם יעילות החיסון תמשיך להיות גבוהה גם בניסויים הבאים, למודרנה יהיה יתרון גדול יותר על פני החיסון של פייזר, וזאת מכיוון שמודרנה הצליחה להגדיל את חיי המדף של החיסון. בנוסף, לעומת פייזר, את החיסון של מודרנה ניתן לשמור במקרר רגיל בטמפרטורות שנעות בין שתיים לשמונה מעלות צלזיוס למשך 30 ימים, וכמו כן אפשר לשמור את החיסון בטמפרטורה מינוס 20 למשך חצי שנה לצורכי הפצה.