בפעם השנייה בהיסטוריה: אסטרונאוט ישראלי ישוגר לחלל ב-2021

נשיא המדינה הכריז כי איתן סטיבה, טייס קרב לשעבר, יישלח לחלל בעוד כשנה מטעם מדינת ישראל. הוא ישהה בתחנה 200 שעות במהלכן יבצע שורת ניסויים חסרי תקדים. "יום של שמחה לאומית וגאווה"

זמן צפייה: 03:01

‏נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הכריז היום (שני) כי בסוף שנת 2021 יישלח לחלל אסטרונאוט ישראלי חדש - איתן סטיבה, טייס קרב לשעבר. הוא עתיד לשהות בתחנה 200 שעות, במהלכן יבצע שורת ניסויים חסרי תקדים בהיקפם בטכנולוגיות ובפיתוחים מדעיים ישראליים.

"זהו יום של שמחה לאומית, וגאווה אדירה", אמר הנשיא באירוע ההכרזה. "בקרוב, תמריא מכדור הארץ מעבורת חלל ובאחד ההגאים שלה יאחוז, שוב, 'אחד משלנו'. טייס ישראלי שעל כתפו רקום דגל כחול-לבן, שיוכיח פעם נוספת, כמו שאנחנו מוכיחים כאן כבר 72 שנה, שאפילו השמיים אינם גבול".

איתן סטיבה, האסטרונאוט הישראלי החדש
איתן סטיבה, האסטרונאוט הישראלי החדש | צילום: לע''מ

הנשיא פנה לאיתן ואמר: "אתה תהיה שליחם של אותם מוחות מבריקים, דורות ההווה והעתיד של המחקר הישראלי המשובח, ותסייע להם להבין איך העולם עובד כשמסתכלים עליו מבחוץ. אתה תהיה נציג של ישראל במאמץ האנושי להבין את המנגנון המופלא שמאפשר את החיים על פני הכדור הזה, ולפצח את רזי היקום".עוד ציין ריבלין את אילן רמון, האסטרונאוט הישראלי הראשון, וכן את רונה ואסף רמון: "היעדרם היום מהדהד בחלל. היעדר כבד כל כך, מוחשי כל כך, כמעט נוכח".

[brightcove_iframe video_id='news-2011161221' autoplay='0' credit='לע"מ' desc='הנאום המלא של נשיא המדינה' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1605521690/66f-nd_dppui1.png' kid='1_bbpvgsos' duration='578'']

סטיבה נשא דברים גם הוא, ואמר: "בעוד שנה תהיה לי ההזדמנות להשתתף במסע לתחנת החלל הבין-לאומית - מסע מרתק אל המדע, החינוך וחקר רוח האדם. תחנת החלל הבין-לאומית היא אחד ממוקדי שיתוף הפעולה הגדולים בעולם, בה אסטרונאוטים ממדינות רבות חיים, עובדים ולומדים יחד – אחווה שכל כך נחוצה לנו, במיוחד בימים מאתגרים אלה של התמודדות עם משבר הקורונה. לאחר האובדן הכואב של אילן ואסף הקמנו יחד עם רונה את קרן רמון וראינו כיצד חקר החלל מגרה את כל החושים, מעורר את הסקרנות ואפילו מאתגר את הדמיון הפרוע ביותר. תקוותי שמסענו המשותף לחלל יפתח ערוצים חדשים לשיתוף פעולה, לשלום ולאמונה ביכולתנו לשמור על הכוכב היפה שלנו, לטובת הדורות הבאים"

איתן סטיבה הוא אלוף משנה במיל' - היה טייס קרב בחיל האוויר הישראלי במשך 43 שנים והשתתף בעשרות מבצעים צבאיים. הוא מייסד ויו"ר קרן Vital Capital Fund ועוסק ב-35 השנים האחרונות למען פיתוח יזמות עסקית ומימון פרויקטים במדינות מתפתחות, שנותנים מענה לתשתיות חיוניות לאוכלוסיות מוחלשות. כמו כן, הוא אחד ממייסדיה של קרן רמון ומכהן כחבר בולט ומתנדב ותיק בוועד המנהל של הקרן.

כדור הארץ
כדור הארץ | צילום: NASA

מוקדם יותר הבוקר, ארבעה אסטרונאוטים שוגרו לתחנת החלל הבין-לאומית בחללית ה"דרגון" של "SpaceX". זוהי הפעם הראשונה שנאס"א משלימה משימת חלל מלאה באמצעות חללית שבבעלות פרטית, והפעם השנייה שקפסולת ה"דרגון" שיגרה אסטרונאוטים לתחנת החלל. הפעם הראשונה הייתה במאי האחרון, עם טיסת המבחן.

הצוות ששוגר כולל שלושה אסטראונאוטים אמריקנים ואסטרונאוט יפני אחד. המסע לתחנת החלל צפוי לקחת כ-27 שעות. אילון מאסק, הבעלים של חברת SpaceX, לא נכח בשיגור ההיסטורי - מכיוון שהוא נמצא בבידוד לאחר שהתעורר חשד כי נדבק בקורונה.

Axiom Space Station Image
Axiom Space Station | צילום: Axiom Space