אדלשטיין על ההגבלות החדשות: "לא רוצים שחצי מדינה תשב בבידוד"

שר הבריאות התייחס בריאיון ב"שישי" להגבלות הממשלה החדשות על חתונות ("יש ערים אדומות בגלל האירועים"), הדף את בקשת גנץ להעביר סמכויות לצה"ל, והבהיר: "מעריך שנתניהו לא רוצה בחירות"

זמן צפייה: 06:51

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, התייחס הערב (שישי) בריאיון לתוכנית "שישי" להגבלות החדשות שהטילה הממשלה, לביקורת הציבורית ולמחלוקות הפוליטיות.

אדלשטיין התייחס להחלטה לשחרר את ההסגר, מה שהוביל לעלייה בנתוני ההדבקה. "הבנו באיזשהו שלב, שאם לא נפתח את הכלכלה פשוט נקריס את כל המשק, ואם לא ניתן לציבור אפשרות לנשום נקריס את החברה. פתחנו, יש לזה תוצאות ומתמודדים עמן", אמר.

יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

לכתבות נוספות בנושא >>

אירועים, ברים ומועדונים – עד 50 אנשים; התקהלויות אחרות עד 20

נתניהו נטש את קבינט הקורונה: "ההתנהלות הזו תוביל למקום אחד"

אדלשטיין: "התחלואה מדאיגה, אם לא נתעשת – נהיה במצב בעייתי"

"אני לא מביא החלטות לקבינט לסגור את כל המשק כי אנחנו בתחלואה", הבהיר. "אנחנו עם למוד מלחמות ומשברים, אבל זה משהו חדש, האויב כאן הוא בלתי נראה ומשנה את ההתנהגות שלו כל רגע".

אדלשטיין הדף את הביקורת לפיה הממשלה כשלה. "ראש הממשלה המציא את הביטוי אקורדיון וזה מה שצריך לעשות, פותחים, ולפעמים גם קצת מקצרים", הסביר.

שר הבריאות הסביר את הסיבה להחלטות שהתקבלו בממשלה. "חתונות הופכות למקור הדבקה, ויש ערים אדומות בעקבות האירועים האלה", אמר. "לצערי הרב, במצב הנוכחי שטח גדול ואולם שבו שומרים על שני מטר אחד מהשני זה לא עוזר. מתבצעות שם הדבקות. אנחנו לא רוצים שחצי מדינה תשב בבידוד".

על הטענה לפיה נתוני ההדבקה עולים, אך לא מקרי האשפוז בבתי החולים, ענה השר: "כשאומרים לי שאין חולים קשים, צר לי לומר, בכל חודש יוני היו 103 חולים קשים. אנחנו ב-3 ביולי עם 38 חולים קשים חדשים בחודש יולי בשלושה ימים".

זוג מתכונן לחתונה בצל הקורונה
זוג מתכונן לחתונה בצל הקורונה | צילום: חדשות 13

אדלשטיין התייחס לבקשת שר הביטחון בני גנץ להעביר סמכויות ביצועיות לפיקוד העורף. "פיקוד העורף הם שותפים שלנו גם בגל הראשון וגם עכשיו. מישהו מנסה לעשות כותרות", טען. "כשבא אליי שר התרבות ומבקש ממני לעזור לי לפתוח מוסדות תרבות אני לא אומר לו 'בתנאי שהסמכויות יעברו אליי'. אנחנו משתפים פעולה, זה מאבק משותף של כולנו ואנחנו צריכים לפעול ביחד אחרת פשוט לא נצליח".

בתשובה לשאלה האם ראש הממשלה בנימין נתניהו רמז על הליכה לבחירות, שאמר בקבינט הקורונה ש"ההתנהלות הזו מובילה רק למקום אחד", ענה שר הבריאות: "אני חושב שלא. בנושא של סכנת הקורונה אני חושב שהוא מבין טוב מאוד את המצב. גם אני קצת תפסתי עצבים על הודעות בנושא הזה. אין לי כרגע זמן לפוליטיקה. אני 24/7 במלחמה בנגיף".

אדשלטיין התעקש שלא פעל בניגוד לחוק כשסרב לפנו את מקומו כיו"ר הכנסת, חרף קביעת בג"ץ: "זה ממש לא נכון, עשיתי מה שהוטל עליי כיו"ר הכנסת ואני ממש לא מתחרט על מה שעשיתי".

הממשלה החליטה: אירועים, ברים ומועדונים - עד 50 אנשים; התקהלויות אחרות עד 20

נתניהו ואדלשטיין מסרו אמש הצהרה לתקשורת ברקע העלייה בהדבקה. נתניהו הודיע על המגבלות החדשות שיוטלו על הציבור, וציין כי באולמות וגני אירועים, ברים ומועדונים - תותר כניסה של עד 50 אנשים, ובהתקהלויות אחרות - עד 20 בני אדם בחלל סגור. נתניהו ציין כי "להבנתנו, פוטנציאל ההדבקה הגדול ביותר נובע מהתקהלויות חברתיות במקומות סגורים. אנחנו יודעים שכשאנשים מתקבצים – אנחנו יודעים מה זה עושה".

בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת בעקבות העלייה בהדבקה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת בעקבות העלייה בהדבקה

עם זאת, ציין רה"מ ש"אנחנו איננו משנים דבר כרגע ביחס למקומות העבודה, למסחר, לקניונים, לתחבורה – דברים שהם חשובים לכלכלת ישראל משום שהמקומות הללו עובדים לפי תו תקן מיוחד. הכי קל זה להשאיר את המצב כפי שהוא – הכול פתוח, כולם לכאורה מרוצים, אבל אם ננהג כך, נגיע מהר מאוד לאובדן שליטה. בעוד שבוע, אם לא ננהג כך, נגיע למספר שיא של חולים, ואני לא רוצה להגיע לאותו סגר שהיינו בו. אנחנו חייבים לשנות כיוון ועכשיו".

אדלשטיין התייחס להחלטה להגביל את האירועים ואמר כי "השמחות האלה באולמות, בגני האירועים, הפכו למוקדי הדבקה. יש לנו ערים שלמות עם תחלואה גבוהה בעקבות אירוע משמח אחד. לכן, אין מנוס, ליבי כואב אבל אנחנו נאלצים לצמצם את הנוכחות באולמות ובגני האירועים למקסימום 50 איש, כך גם במועדונים ובברים".