מחקר על יעילות החיסונים: 94% ירידה בשיעור המחלה אחרי החיסון

מכון כללית למחקר פרסם את המחקר הכי מקיף שנעשה עד כה, שבחן כיצד השפיע החיסון על 600 אלף מחוסנים בהשוואה ל-600 אלף שלא התחסנו. במחקר נרשמה ירידה של 92% בשיעור המחלה הקשה בקרב מחוסנים

זמן צפייה: 06:29

מכון כללית למחקר פרסם הערב (ראשון) את ממצאי המחקר הכי מקיף שנעשה עד כה בעולם, אשר בחן כיצד השפיע החיסון נגד הקורונה על כ-600 אלף מחוסנים - בהשוואה ל-600 אלף בני אדם שטרם חוסנו. כלל המשתתפים במחקר, מיליון ו-200 אלף איש במספר, הינם מבוטחים של הקופה, שנתנה עד כה יותר מ-3 מיליון ו-200 אלף מנות חיסון.

מהנתונים עלה כי בקרב המחוסנים נרשמה ירידה של 94% בשיעור ההדבקה התסמינית, וירידה של 92% בשיעור המחלה הקשה, זאת בהשוואה לקבוצת המבוטחים שלא התחסנו. יעילות החיסון, הסבירו בכללית, נשמרת בכל קבוצות הגיל, לרבות בגילאי 70 פלוס - קבוצת גיל שלא ניתן היה להעריך בה את יעילות החיסון במחקר הקליני שערכו בפייזר, בשל היקפו המוגבל.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לאור הירידה בתחלואה: שתי מחלקות קורונה בביה"ח שיבא נסגרו

הקבינט אישר: עד 2,000 איש ביום ייכנסו ארצה; הדיון יימשך מחר

ועדת השחרורים קבעה: זאב רוזנשטיין ישוחרר מוקדם מהכלא

חיסון נגד קורונה לצעירה
חיסון נגד קורונה לצעירה | צילום: רויטרס

בין הנבדקים, כ-170 אלף מתחסנים בני 60 פלוס ו-430 אלף נוספים בגילי 59-16. בכללית הדגישו כי קבוצת המתחסנים נבחנה מול קבוצת ביקורת שהותאמה בקפידה, כך שכל מתחסן נבחן ביחס לאדם לא-מחוסן הדומה לו בסדרת מדדים, כמו: רמת הסיכון להדבק, רמת הסיכון לפתח מחלה קשה, מצב בריאות ועוד. יש לציין כי החלוקה לקבוצות נעשתה באופן דינמי, כך שאנשים עברו בין הקבוצות אם סטטוס ההתחסנות שלהם השתנה לאורך הזמן.

ובדיוק כמו ממצאים קודמים שנעשו בעניין, גם הפעם הנתונים הצביעו על יעילות גבוהה של החיסון בתקופה של שבעה ימים ויותר לאחר קבלת המנה השנייה. במחקר של כללית, היעילות נגד מחלה קשה שבוע אחרי החיסון השני נעה בין 99%-91%. בכללית הסבירו כי ככל שיעבור הזמן ויותר מחוסנים יקבלו את המנה השנייה, ניתן יהיה לדייק את טווח היעילות.

חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר
חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר | צילום: רויטרס

"הופתענו לטובה מהתוצאות", הודה פרופסור רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר, בריאיון לחדשות 13. לדבריו, לא תמיד קיימת הלימה בין העולם האמיתי לבין ממצאים במחקר קליני, שכן לפעמים יש בעיות במחקרים כאלו ואחרים, "כמו קבוצות שמוציאים החוצה על מנת שלא יפריעו לנתח את הנתונים - אבל כאן, כל הקבוצות נכנסו פנימה - והופתענו".

בדברים שמסר מוקדם יותר הערב, סיפר בליצר מעט על אחורי הקלעים של המחקר, ואמר: "היה עלינו להתמודד עם אתגרים הקשורים בהבדלים הברורים בין אוכלוסיות המתחסנים והלא-מתחסנים והשינוי בהם לאורך זמן, כמו-גם עם השפעות הסגר שהוטל והוסר במהלך אותה התקופה. יחד עם עמיתינו מאוניברסיטת הרווארד ביצענו סדרה של בדיקות לתקף את התוצאות, וכעת עולה בצורה חד משמעית כי החיסון נגד קורונה של פייזר יעיל ביותר בחיים האמיתיים שבוע לאחר המנה השנייה, בדיוק כפי שנמצא במחקר הקליני".