הקבינט אישר: עד 2,000 איש ביום ייכנסו ארצה; הדיון יימשך מחר

ישיבת הקבינט הסתיימה בלי החלטות על שלבי היציאה הבאים, אולם השרים קיבלו את המתווה לפתיחת השמיים שמגביל את מספר האנשים שיורשו לנחות בכל יום. משרד הבריאות דרש לחייב לחסן מורים

זמן צפייה: 07:21

קבינט הקורונה אישר היום (ראשון) את המתווה לפתיחת השמיים, לפיו בכל יום יוכלו להיכנס לישראל בין 1,000 ל-2,000 בני אדם בטיסות שאותם יפעילו - לפי מכרזים, גם חברות תעופה ישראליות וגם חברות תעופה זרות. מעבר להחלטה זו, לא התקבלו החלטות נוספות באשר לשלבי היציאה הבאים והדיונים צפויים להתחדש מחר.

בישיבה, השרים דנו בתוכנית ההקלות בפעימות, לפיה ב-23 בפברואר ייפתחו חנויות הרחוב בתנאי שיהיו פחות מ-900 חולים קשים, וכן בעניין ההגבלות וההקלות בחג פורים וגם בפתיחת עולם התיירות. בעניינים אלה, כאמור, טרם התקבלה החלטה סופית.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הרמזור יעודכן – מוסדות החינוך ישובו לפעול בערים נוספות

75% תפוסה, ללא מזון ושתייה: המתווה המסתמן לפתיחת עולם התרבות

ועדת השחרורים קבעה: זאב רוזנשטיין ישוחרר מוקדם מהכלא

מסעדה סגורה בשל ההגבלות על המסחר
מסעדה סגורה בשל ההגבלות על המסחר | צילום: רויטרס

בפתח הישיבה, הציג ראש הממשלה בנימין נתניהו את תוכנית שלושת השלבים ליציאה מהקורונה: "שמירה על הגבולות, פתיחת המדינה בהדרגה בדרכון ירוק וחיסון מואץ של בני ה-50 ומעלה. זה יביא לכך ישראל תהיה המדינה הראשונה בעולם שיוצאת מזה", טען.

עוד אמר נתניהו כי בפני הממשלה תובא חקיקת בזק שתאפשר לשלטון המקומי לקבל את הנתונים על אלה שלא התחסנו, "ובכך לעודד אותם להתחסן ולהציל חיים", הסביר. "אני קורא גם לצעירים מביניכם לעודד את ההורים, הסבים והסבתות שלכם ללכת להתחסן. אתם יכולים להציל רבים מהם ממחלה קשה או חלילה ממוות. לכו גם להתחסן בעצמכם".

"האלטרנטיבה שלנו היא סגרים חוזרים ונשנים כפי שקורה בחו"ל, אבל בזכות החיסונים שהבאנו, בזכות תכנית היציאה שאנחנו מביאים כאן היום, נחזור לחבק את סבא וסבתא וגם תוך חודש נחזור לכמעט שגרה מלאה במדינת ישראל. בואו נחזור יחד לחיים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: ערוץ הכנסת

עוד בדיון, ממונה הקורונה הפרופסור נחמן אש הציע כי בתי תפילה יהיו יכולים לפעול ללא תו ירוק, ומנגד ילדים מתחת לגיל 16 לא יוכלו להשתתף בפעילויות הכפופות לתו הירוק. כמו כן, על פי הצעתו של פרופסור אש בפעימה השלישית של ההקלות, שתחל ב-9 במארס, ישובו לפעילות כיתות ז'-י' בערים ירוקות וצהובות, ובערים כתומות שבהן יש לפחות 70% מתחסנים.

בנוסף, תותר התקהלות של עד 20 איש במבנה סגור ו-50 בפתוח, כאשר במסעדות, מלונות, גני אירועים וכנסים יורשו להשתתף רק בעלי תעודת מתחסן או מחלים. יתרה מזאת, הפרויקטור מציע לקדם חקיקה שמחייבת קבלת חיסון במקומות עבודה עם נוכחים רבים, כמו בתי ספר, נהגים ומרפאות.

נוסעת בנמל התעופה בן גוריון, הריק מאנשים בשל מגפת הקורונה | צילום: רויטרס

בנוגע לחג הפורים שיחול בעוד כשבועיים, הממשלה צפויה לאשר איסור על כל מסיבה או חגיגה, לרבות חגיגות העדלאידע. יגובש מתווה מיוחד שיאפשר קפסולות של עד עשרה אנשים גם בחללים סגורים בבתי הכנסת, ולאפשר את קריאת המגילה בלבד.

בהמשך, הוצע לפתוח את עולם התיירות למחוסנים בלבד, אולם שרת התיירות אורית פרקש-הכהן יצאה נגדו, והבהירה: "אין מצב שאירועי דובאי יחזרו על עצמם. אין מצב שאנשים יטוסו למדינות לתיירות מחוסנים בזמן שבארץ המלונות יישארו סגורים. הדבר הזה גורם לתסיסה אדירה בענף המלונאות בישראל - ובצדק".

קבינט הקורונה
קבינט הקורונה | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

לקראת הדיון יו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע לשרי מפלגתו בישיבה שערך כי ידרוש הגבלות חריפות עד כדי סגר מלא בחג פורים, במקביל לתכנית הפתיחה של המשק, כדי למנוע מהישגי ההפחתה בתחלואה לרדת לטמיון. בפתח הדיון אמר גנץ כי "אני רוצה להזכיר שהישיבות הקודמות שלנו שעסקו באמת בחיי אדם הוקלטו והודלפו בצורה מופקרת. במקום לעבוד בשביל מחלקות טיפול נמרץ בקורונה, במקום לעזור לעסקים הגוססים, יש כאן אנשים שבחרו לעשות פוליטיקה זולה ובצורה מביכה".

גנץ פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ודרש: "לדאוג שהישיבות לא יודלפו. אני לא אסלח לך האמירה המבישה, שבה ניסית להאשים אותי, שעשרות שנים הקדשתי להגנה על אזרחי ישראל בסיכון מכוון של חיי אדם, רק כי לא הסכמתי איתך, רק כי דרשתי שנקיים את הישיבה כפי שנקבע בחוק, באופן פריטטי. תתרגל, אני לא תמיד חושב כמוך. זה הזכיר לי, איך כשהייתי רמטכ״ל בזמן מבצע צוק איתן, הדליפו מצגת ביטחונית מסווגת ורגישה עבור אינטרסים פוליטיים, צרים ומכוערים".