העברת סמכויות והקצאת משאבים: משמעות מצב החירום הלאומי בארה"ב

לאחר הכרזת טראמפ על מצב חירום בשל משבר הקורונה, ב-CNN פורסמו פרטים על האופן שבו המערך צפוי להתנהל • הקונגרס אישר את חבילת הסיוע הכלכלי, שתכלול בדיקות בחינם לנגיף וחופשת מחלה בתשלום

זמן צפייה: 01:15

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז אתמול (שישי) על מצב חירום לאומי בשל התפשטות נגיף הקורונה. משמעות ההכרזה היא שיוזרם מימון פדרלי בסך 50 מיליארד דולרים לצורך ההתמודדות עם המגפה, וב-CNN פורסמו פרטים אודות האופן שבו המערך צפוי להתנהל. בתוך כך, הקונגרס אישר הלילה ברוב של 363 לעומת 40 מתנגדים את חבילת הצעדים הכלכליים לטובת ההתמודדות עם הנגיף, שתכלול בדיקות חינמיות לנגיף וחופשת מחלה בתשלום. ההצעה תועבר לסנאט בשבוע הבא, וטראמפ הודיע כי יתמוך בה.

בעקבות ההכרזה של טראמפ, הסוכנות הפדרלית FEMA, שאחראית על ניהול מצבי חירום, תמוצב בתפקיד המתאמת. הסוכנות תומכת ב-HHS – מחלקת הבריאות ושירותי האנוש של ארה"ב, ובמרכזים לבקרת מחלות ומניעתן. הסוכנות הודיעה כי מחלקת הבריאות תוסיף להיות הגוף המוביל בהתוויית הצעדים הפדרליים.

ההכרזה גורמת לכך שמימון פדרלי נוסף יהיה זמין לשימוש, כמו גם אספקה, צוותי עובדים ומשאבים נוספים. מהסוכנות לניהול מצבי חירום נמסר כי המחסנים הפרוסים ברחבי הארץ מצויידים באספקה של מוצרים נדרשים. כאשר תיכנס לפעולה, הסוכנות עשויה לסייע גם בהיבט לוגיסטי – למשל העברת תושבים במידת הצורך, והקמת מרכזים רפואיים זמניים. המשאבים הללו עשויים להגיע מסוכנויות פדרליות, מחסני אספקה ובאמצעות חוזים. ככל הנראה, המדינות השונות ידווחו בנוגע לצרכיהן.

עוד בחדשות 13:

טראמפ הכריז על מצב חירום לאומי: "נקצה 50 מיליארד דולר למאבק"

ישראלים שגרים באיטליה על החיים בסגר: "הכול סגור ומדכא"

חוקר עתידים על הנגיף: התסריט האופטימי – מיליון קורבנות בעולם

טראמפ הכריז על מצב חירום לאומי
טראמפ הכריז על מצב חירום לאומי | צילום: רויטרס

ראש ארגון העובדים של הסוכנות לניהול מצבי חירום סיפר כי במהלך שריפות הענק בקליפורניה, למשל, הסוכנות הייתה פעילה; הקימה אוהלים ומרכזי פיקוד ובקרה, ועבדה עם ההמדינה והרשויות המקומיות כדי לעקוב אחר הנפגעים. עם זאת, בתקופות משבר אחרות – כדוגמת מגפת הסארס – הסוכנות המשיכה לתפקד כתומכת במחלקת הבריאות בלבד. "אף אחד מהמשברים הללו לא היה משמעותי כמו ההתמודדות הנוכחית", הסביר מייקל כהן, לשעבר יו"ר הסוכנות לניהול מצבי חירום. "הסוכנות תמכה במחלקת הבריאות במובנים מסוימים, אך ללא הצהרות על מצב חירום".

טראמפ הצהיר כי הוא מעודד כל מדינה להקים מרכזי פעילות חירום שיהיו "יעילים באופן מיידי", ומבקש שכל בית חולים במדינה יפעיל את תוכנית היערכות החירום שלו. צווי החירום, הוסיף, יעבירו "סמכויות נרחבות חדשות" לידי אלכס אזר, מזכיר מחלקת הבריאות ושירותי האנוש. אזר יוכל להגמיש את החוקים והתקנות על מנת לאפשר לרופאים ולבתי החולים גמישות מירבית לתגובה לנגיף. הנחיה זו כוללת ויתור על דרישות רישוי פדרליות מסוימות, מכסות הנוגעות למספר מיטות ואורך השהות במרכזים הרפואיים, וחוקים להקצאת רופאים נוספים לבתי חולים מסוימים.

לרוב, בקשה להכריז על מצב חירום מגיעה ממושל המדינה המושפעת מהמצב. לפני שהגישו את הבקשה, המדינות ניסו להבין כיצד להתמודד עם מספר הנדבקים העולה. במהלך השבוע החולף, אנשי הסוכנות לניהול מצבי חירום בדקו עם נציגי המדינות איזה סיוע הן צריכות כדי להגיב להתפרצות. ביום חמישי, מושל וושינגטון ג'יי אינסלי העביר בקשה להכריז על מצב חירום לאומי.

הבית הלבן
הבית הלבן | צילום: רויטרס

"על כולנו להכיר בחומרת מצב החירום הבריאותי, ולנקוט באמצעים הנדרשים באופן מיידי – לא מחר, לא בשבוע הבא – כדי לעצור את ההתפשטות ולהציל חיים", הצהיר אינסלי. "הכרזה על מצב חירום לאומי תאפשר לממשלה הפדרלית לספק למדינות סיוע ישיר למען תושבינו בתחומי הבריאות, מקלט, מזון ותחומים נוספים".

בהמשך, ייתכן שייעשו הצהרות נוספות, כך שהממשלה תוכל לפצות כלכלית מדינות שנפגעו מהמשבר. למשל, בשנת 2000 הנשיאביל קלינטון הכריז מצב חירום לאומי בשל נגיף הנילוס המערבי, ואישר העברה של מיליוני דולרים מהתקציב הפדרלי למדינות שהושפעו. הצהרות מעין זו עשויות להתחיל מסוג מסוים של מצב חירום, ולהשתנות לסוג אחר – במטרה לאפשר גישה למשאבים נוספים.