הנגיף שמסעיר את העולם: עד כמה צריך לדאוג - ומה אפשר לעשות?

בעקבות התפרצות וירוס הקורונה הכריז ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום, משרד החוץ פרסם אזהרת מסע - והחרדה בשיאה. "זה לא דבר פעוט, אך יש לנו כלים שהוכחו כיעילים להתמודדות עם המחלה"

זמן צפייה: 05:18

נגיף הקורונה המסתורי עורר סקרנות רבה בעולם בשבועות האחרונים, וכך גם מידה לא מבוטלת של דאגה. משבוע לשבוע מספר המתים עלה והחדשות החלו להישמע מטרידות יותר ויותר: סין הטילה הסגר על עשרות מיליוני אנשים, מקרי הדבקה נצפו בכל רחבי העולם ומדינות רבות החלו לפנות אזרחים מסין, להוציא אזהרות מסע ואף להגביל את הטיסות והתנועה למדינה.

ארגון הבריאות העולמי הכריז באופן רשמי על מצב חירום וגם בישראל נערכו להגעת הנגיף: הטיסות הישירות מסין בוטלו, משרד הבריאות פרסם אזהרת מסע ושר הפנים אריה דרעי הודיע כי זרים ששהו בסין בשבועיים האחרונים לא יוכלו להיכנס לארץ. האם הצעדים הקיצוניים האלו מוצדקים, ועד כמה הנגיף שהופיע בשוק הדגים בווהאן בסוף דצמבר מהווה סכנה או איום לעתיד האנושות?

עוד בחדשות 13:

מומחה למחלות זיהומיות: "ניתן לשלוט על התפרצות הנגיף בישראל"

משרד החוץ עדכן את אזהרת המסע בשל הנגיף: ממליץ לא לנסוע לסין

הנגיף הסיני: ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום בינ"ל

Medical Staff Transfer A Patient Of A Highly Suspected Case Of A New Coronavirus At The Queen Elizabeth Hospital In Hong Kong
אדם של פי החשד נדבק בווירוס קורונה | צילום: רויטרס

"התפרצות משמעותית שלא ניתן להתעלם ממנה"

ב-31.12.19 דיווחה סין לארגון הבריאות העולמי על התפרצות מקומית בעיר ווהאן של מחלה חדשה, שהחולים בה פיתחו סימפטומים דומים לדלקת ריאות. מספר החולים המאומתים עלה מיום ליום וכעת עומד על כ-10,000 חולים ויותר מ-200 הרוגים. מקרה המוות הראשון נרשם בתשעה בינואר ובאותו יום הוכרז שהנגיף החדש שייך למשפחת הקורונה, אליה שייכים גם הנגיפים הידועים לשמצה, סארס ומרס - שני וירוסים קטלניים שהופיעו בפתאומיות ב-2003 ו-2015, התפשטו במהירות ועוררו בהלה רבה.

"כל מערכת הבריאות עוקבת בדאגה אחרי המצב, זה לא משהו בנאלי שניתן להתעלם ממנו, מדובר בהתפרצות משמעותית שמהווה מקור לדאגה", סיפר ד"ר טל ברוש, מרכז הצוות לטיפול במגפות (הצט"ם) במשרד הבריאות. "ההכרזה של ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום הייתה צפויה, כדי לדרבן את המדינות החברות בארגון לעשות מה שנדרש למניעת התפשטות הווירוס".

"אנחנו הקדמנו אותם והוצאנו הנחיות מחמירות במיוחד, כדי להקטין ככל האפשר את הסיכון למקרי הדבקה בארץ, כך שגם אם יתגלו חולים, הם יישארו בגדר מקרים בודדים ולא יגרמו להתפרצות", ציין ד"ר ברוש. "בתי החולים שלנו ערוכים ומוכנים, וכרגע אין שום סיכון לאנשים בישראל".

Workers Take The Body Temperature Of Passengers Before They Enter The Subway Station Outside The Beijing Railway Station In Beijing
בדיקות עם מד חום לאנשים הנכנסים לתחנת רכבת בבייג'ינג, בירת סין | צילום: רויטרס

"חשוב להבין שבניגוד לסארס, כרגע אין שום התפרצות מחוץ לסין", הבהיר ד"ר ברוש. "בכל המקרים שתועדו מדובר בחולה פה ושם, שחזר מסין והדביק אנשים בודדים באופן נקודתי. זו צרה משמעותית בסין, אבל בינתיים לא בשום מקום אחר בעולם. כל עוד לא רואים התפרצויות במקומות אחרים, בפרט מקומות שבהם תשתית הבריאות טובה פחות, והמדינות שבהן התגלו חולים פועלות באחריות הנדרשת - אין לנו מה להיות מוטרדים".

מבחינת ד"ר ברוש, ההשוואה לסארס אינה מפחידה - אלא דווקא עשויה להיות מעודדת. "העולם בלם את הסארס בדיוק בכלים שבהם אנחנו משתמשים עכשיו", הסביר. "כלים שהוכחו בפעולה כיעילים להתמודדות עם מחלה כזו. איתור חולים, בידודם ומניעת הדבקת אנשים נוספים - בציבור או בצוות הרפואי".

"בהסתכלות גלובלית, בסארס חלו כ-8,000 איש וכ-800 מתו, עשרה אחוזי תמותה. הנגיף הנוכחי קטלני פחות. תאונות דרכים, רעב ומלחמות הורגים הרבה יותר", הוסיף. "אני לא חושב שצריך להתייחס לזה כאל דבר של מה בכך, אבל הכלים שיש לנו טובים והוכחו בפעולה".

Poeple Ware Masks To Prevent The Spread Of The New Coronavirus In Bangkok
אנשים לובשים מסכות בבנגקוק, תאילנד, בעקבות הנגיף קורונה | צילום: רויטרס

כיצד פועל הנגיף - ומדוע עורר בהלה ברחבי העולם?

נדמה שמצב החירום עדיין איננו מצב חירום של ממש: כל המקרים קושרו למוקד ההתפרצות הראשוני, ונרשמו מקרים בודדים בלבד של הדבקות מאדם לאדם. עם זאת, הסכנה מפני הנגיף עדיין לא חלפה. "כשמסתכלים על המספרים, אפשר לתהות מדוע אנו מבועתים כל כך מהקורונה, בזמן שהשפעת הרגה השנה 30 אלף איש בארה"ב לבדה", אמרה פרופסור מיכל ליניאל, חברת סגל במחלקה לכימיה ביולוגית באוניברסיטה העברית.

"הסיבה העיקרית היא שמדובר בווירוס חדש, שהמערכת החיסונית שלנו לא מכירה, ולוקח זמן עד שהיא מפתחת נוגדנים נגדו. זה מגביר את רמת הסיכון של הנגיף, שבינתיים לא נח, ומשתנה כל הזמן, מחפש נקודות חולשה בחומת ההגנה של הגוף שלנו", המשיכה. "וירוסים משתנים מהר מאוד. מרגע שהם נכנסים לגוף, הם מתחילים לשכפל את עצמם".

"בשכפול הזה עלולות ליפול טעויות - שיכולות להעניק לנגיף יכולות חדשות, כמו הווירוס הנוכחי, שעבר שינוי גנטי כדי שיוכל לעבור מבעלי חיים לבני אדם. השינוי הגנטי הזה עלול לגרום לו להיות אלים יותר ויותר. כל 'דור' של הדבקה מגביר את הסיכון לשינויים נוספים, למשל להעלות את אחוז התמותה, שכרגע הוא יחסית נמוך. זה מה שעומד מאחורי הפאניקה ולכן שם המשחק פה הוא מניעה. אם נצליח להכיל את ההתפרצות הנוכחית ולמנוע מקרי הדבקה חדשים - הבעיה נפתרה".

עובדי נמל תעופה בסין מחטאים את הרצפה משאריות של הנגיף הקטלני במדינה
עובדי נמל תעופה בסין מחטאים את הרצפה משאריות של הנגיף הקטלני במדינה | צילום: רויטרס

חלק מהבהלה מפני הנגיף החדש נעוצה בעובדה שמוקד ההתפרצות היה בסין - מדינה שלא ידועה בשקיפות מול המערב, וזכורה לרעה כמי שהסתירה את הדיווחים הראשוניים על התפרצות הסארס. גם הפעם הרשויות בסין העריכו תחילה הערכת חסר את חומרת המצב ואומדן המקרים, אך עם זאת, כיוון הרוח השתנה ונדמה שהפעם הרוב מסכימים שסין עושה ככל שביכולתה לבלימת ההתפרצות.

"מהבחינה הזו, הסינים עשו דברים ממש נועזים, אני לא יודעת אם מדינה אחרת הייתה יכולה להתמודד כך עם משבר מתמשך בסדר גודל כזה", אמרה פרופסור ליניאל. "להטיל סגר על 35 מיליוני בני אדם, לעצור את התחבורה הציבורית, לבטל את חגיגות השנה הסינית החדשה, לבנות בתי חולים של אלפי מיטות בשבוע - רק הסינים יכולים לעשות דבר כזה. 35 מיליון אנשים בהסגר זה חצי מגרמניה".

A Virologist Displays A Sample Containing The Sars Virus In Hamburg.
חוקרת מציגה דגימה של וירוס הקורונה במעבדה בהאמבורג, גרמניה | צילום: רויטרס

הפעולות שניתן לנקוט כדי להגן על עצמנו ככל האפשר מפני הקורונה

"קודם כול משרד הבריאות ממליץ להימנע מנסיעות שאינן הכרחיות לסין. המצב שם אינו יציב ואין לנו מספיק מידע. למיטב ידיעתי בכל מחוזות סין כבר אובחנו חולים", אמר ד"ר ברוש. "לגבי מקומות אחרים באסיה - אני לא חושב שיש צורך להימנע מנסיעה. מה שכן, צריך לדעת שאם המחלה תצא מסין, מרבית הסיכויים שהיא תתפשט למקומות שיש להם קשרי תחבורה אינטנסיביים עם סין".

אמצעי הזהירות הנפוץ ביותר הוא חבישת מסכת מנתחים, שמקטינה את הסיכוי לחדירת הווירוס לגוף. "המטרה של מסכות מנתחים היא למנוע מגע יד-פה", הסבירה פרופ' ליניאל. "הווירוס לא נמצא באוויר - אלא אם מישהו בדיוק התעטש או השתעל עליך. הוא נמצא על משטחים ומדבק דרך מגע, בעיקר דרך מגע של כף היד בפה ובאף, דרכם הוא חודר אל הריאות. אם הוא לא יגיע לריאות - לא נידבק. זה מחסום פיזי מאוד בסיסי. הוא יכול להיות יעיל, אך צריך להקפיד שלא יירטב, ולהחליף מדי שש שעות".

Poeple Ware Masks To Prevent The Spread Of The New Coronavirus In Bangkok
אנשים לובשים מסכות בבנגקוק, תאילנד, בעקבות נגיף הקורונה | צילום: רויטרס

"עיקר הסכנה נשקפת ממטוסים, שם האוויר בזמן הטיסה ממוחזר, ולכן יש סיכון גבוה יותר להיתקל בנגיף", סיכמה. "אי אפשר לדעת מי יהיה איתך במטוס, ולכן הסכנה אינה סכנה מיידית אלא פשוט חוסר וודאות. אם קבוצה של נוסעים ישראלים שלא נדבקו שוכרת מטוס - אין שום בעיה".

"הזהירות פה היא לא זהירות יתר. אם היינו יכולים לעצור את העולם ולהכניס את כל האנושות לבידוד בביתם הפרטי למשך שבועיים - המגפה תעלם. הווירוס ימצה את אלו שהדביק, ולא יוכל להדביק אנשים נוספים - ונפתרה הבעיה, היות וזה לא אפשרי, אז עושים את כל המאמצים להכיל אותו, כדי שההתפרצות תסתיים כמה שיותר מוקדם".