החשש הגדול מהחורף: נחשול חולי שפעת - במקביל לגל קורונה שלישי

במערכת הבריאות חוששים מהדמיון בין תסמיני המחלות שיביא קושי לאתר את נדבקי הקורונה, ומעומס בחדרי המיון, שהשפעת הביאה עמה בחורף אשתקד. ברקע המגפה: צפוי מחסור גם בחיסונים נגד שפעת

זמן צפייה: 02:21

כבר חצי שנה עברה מאז שהקורונה הגיעה לחיינו, ולמרות התחזיות הקודמות - היא לא נעלמה עם בוא הקיץ, אלא להיפך, המגפה חזרה ומספר הנדבקים מזנק מיום ליום. לא זו בלבד, יש מי שמזהיר מפני החורף הקרוב, שבו מערכת הבריאות צפוייה להתמודד גם עם הקורונה - וגם עם השפעת.

הקורונה והשפעת הן אומנם מחלות שונות - אבל דומות במובנים שיהיו קריטיים בחורף. למשל, תסמיני השפעת דומים מאוד לאלה של קוביד 19: חום גבוה, שיעול וקשיי נשימה. אם כך, איך ידע מי שנדבק בשפעת שהוא אינו חולה בקורונה?

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

יהדות התורה מאיימת: נעלה להצבעה את פסקת ההתגברות

בתמיכת כחול לבן: החוק האוסר על טיפולי המרה עבר בקריאה טרומית

רשמית: רוטנשטיינר וחזן מונו למאמני נבחרת ישראל בכדורגל

מחלקת הקורונה בבית החולים וופלסון
מחלקת הקורונה בבית החולים וופלסון | צילום: חדשות 13

בכל שנה בחורף נדבקים מאות אלפי ישראלים בשפעת. רובם יעברו אותה עם אקמול, מנוחה וכוס תה. מיעוטם, רובם מבוגרים או בעלי מחלות רקע, יאושפזו. בחורף האחרון, מגפת השפעת הביאה בשיאה לתפוסה חריגה של עד 160% בכמה מחדרי המיון. כעת, החשש הוא שחולי שפעת, כמו גם כאלה שיחלו גם בשפעת וגם בקורונה, יציפו את חדרי המיון בבהלה ויטילו עליהם עומס בלתי אפשרי.

בבתי החולים בישראל יש בסך הכול כ-16 אלף מיטות אשפוז. רובן מאוישות על ידי חולים במחלות אחרות. רק 2,000 מהן לכל היותר יוכלו להתפנות לחולי השפעת והקורונה. באשר למיטות טיפול נמרץ - מהן יש עוד הרבה פחות, רק כמה מאות, וכ-250 מהן כבר תפוסות.

קורונה
קורונה | צילום: חדשות 13

הבעיה היא כי מעבר לעובדה שכרגע אין חיסון לקורונה - וגם לא צפוי להיות אחד כזה שיציל את החורף הקרוב, המצב גורם למחסור עולמי בחיסוני שפעת. לכן, בשלב הראשון יחוסנו ככל הנראה רק מבוגרים בני יותר מ-65 - הכול תלוי בשיטוח עקומת הנדבקים של הגל השני.

כל הבעיות האלה מוכרות היטב לפרופסור גבי ברבש, מי שאמור להיות המנהל והמרכז של המשבר. החשש הוא מסופה קטלנית שאותה צריך למנוע לפני שהגל השני יתמזג בשלישי, ויהפוך לנחשול חולים ומאושפזים בלתי ניתן לעצירה.