עשור לאסון הכרמל: כך נערכים ב"טייסת אלעד" לשריפה הבאה

אלעד ריבן היה בן 16 כאשר נספה באירוע השריפה הגדול ביותר במדינה, והטייסת שהוקמה על שמו כבר מונה 14 מטוסי כיבוי שמוכנים לתת מענה ביום שיקרה אסון דומה. "מגיע לו שתיקרא על שמו טייסת"

זמן צפייה: 06:33

עשר שנים עברו מאז שהחיים של צביה ריבן נעצרו - ב-2 בדצמבר, 2010, היום שבו איבדה את בנה היחיד דאז, אלעד ריבן, שנספה באסון שריפת הכרמל. זה היה אסון השריפה הכבד ביותר בתולדות ישראל, וכולו מחדל וכישלון: 44 בני אדם נהרגו, 17 אלף פונו מבתיהם ומיליוני עצים נשרפו, והכל בגלל נרגילה שלא כובתה כמו שצריך. "יש שריפה ואני רוצה ללכת. תעשי טובה, תביאי לי את המדים ואני אחכה לך מחוץ לבית הספר", אמר גלעד לאמו באותו יום ראשון של חנוכה.

"רכב משטרתי שעקף אותי, לקח את אלעד למקום שאליו היה צריך ללכת, הוא נכנס לרכב שלהם וזו הייתה הפעם האחרונה שראיתי אותו", סיפרה אמו. "שעתיים לאחר מכן הוא כבר לא היה בחיים", הוסיפה ריבן. בזמן שישבה שבעה על בנה, ריבן קיבלה ביקור מאשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, במסגרתו אמרה לה ריבן כי היא רוצה שתוקם טייסת כיבוי על שמו של אלעד. באותו הערב, התקשר אליה ראש הממשלה ואמר לה: "אני מקים טייסת והיא תהיה על שם אלעד". "מגיע לו, לילד הזה. בסך הכל בן 16", אמרה האם.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

בניסיון למנוע עומס: הקבינט אישר לתקן את פיילוט הקניונים

פרקליט המדינה הבא: עו״ד עמית אייסמן, פרקליט מחוז חיפה

מקורבי גנץ בשיחה עם מקורבי נתניהו: "נצביע בעד פיזור הכנסת"

מטוס ה''אייר טרקטור'' ששייך ל''טייסת אלעד''
מטוס ה''אייר טרקטור'' ששייך ל''טייסת אלעד'' | צילום: חדשות 13

במלאת עשור לאסון וכלקח ממנו, בטייסת הכיבוי על שם "אלעד", המופעלת על ידי "אלביט מערכות", כבר יש 14 מטוסי "אייר טרקטור", כך שאם מחר בבוקר יקרה אסון דומה, מדינת ישראל כבר לא תצטרך עזרה מעשרות מדינות ואת מטוס ה"סופרטנקר" בעלות של מיליון וחצי שקלים ליום. לצד הטייסת מתווספים המסוקים והרחפנים של יחידת הכיבוי האווירי של המשטרה. "המכל מכיל 3,000 ליטרים של קצף או מעכב בעירה שאנחנו לוקחים אתנו. הדלתות נפתחות כשהטייס לוחץ על הכפתור והחומר יוצא כלפי הקרקע", תיאר סגן אלוף גיא, במקור טייס אף-16 בחיל האוויר, שבשנים האחרונות הפך להיות הטייס הראשי של "טייסת אלעד".

במסגרת הביקור במנחת מגידו, היכן שממוקמת טייסת הכיבוי, כתב חדשות 13 יצא לגיחת אימון במטרה לראות היכן המטוסים של הטייסת השתתפו בכיבויה של שריפה גדולה שפרצה בנוף הגליל ונצרת עילית. כדי לבצע את אימון הכיבוי, המטוס יורד עד לגובה של 15 מטרים בלבד מעל הקרקע. "לעשות כיבוי כזה בלילה זה בלתי אפשרי, לכן השיטה היא להטיל חומרים בגובה גבוה יותר ובסיוע של מערכת "גשמי אלעד'", אמר גדי מידן, סמנכ"ל חטיבת כלי טיס. המערכת, שנושאת את שמו של אלעד כמחווה, פותחה על ידי חברת "אלביט" ותפקידה לספק יכולת כיבוי אש בלילה.