בשל דליפת הגז בחיפה: נעצרה ההזרמה בצינורות של "דור כימיקלים"

בעקבות התקרית, הודיע המשרד להגנת הסביבה כי "עולה חשד שהמפעל אינו ערוך למניעת דליפות של חומרים מסוכנים". מעתה, חלק גדול מהגז יועבר במשאיות על צירי תנועה מרכזיים בצפון

זמן צפייה: 00:59

(בווידאו: דליפת הגז מצנרת המפעלים במפרץ חיפה)

המשרד להגנת הסביבה הודיע הבוקר (שני) כי עצר את ההזרמה בצינורות המוטמנים של חברת "דור כימיקלים" בחיפה, שעוברים בשטחים ציבוריים ומעבירים חומרים מסוכנים. מהמשרד נמסר כי "עולה חשד שהמפעל אינו ערוך ברמת ההגנה הנדרשת לגילוי ולמניעת דליפות ממערך קווי השינוע של החומרים המסוכנים". זאת, לאחר שגז רעיל דלף לפני כשבועיים מהצנרת שבין המפעלים דור ובזן, בצומת חלוצי התעשייה-יגאל ידין - שאף נסגר למשך 36 שעות כתוצאה מהאירוע.

כמו כן, הציב המשרד להגנת הסביבה תנאים מחמירים לצורך חידוש ההזרמה בצנרת. זאת בנוסף להפסקת ההזרמה שכבר בוצעה בשני הקווים דרכם דלף הגז. בנוגע לשני קווי צנרת שאינם עוברים בשטחים ציבוריים ולפי משרד האנרגיה ומשרד הכלכלה הם בעלי משמעות רחבת היקף למשק ולצרכים הציבוריים, הותר המשך ההזרמה כפוף לביצוע בדיקות מיידיות ותנאי הפעלה מחמירים עד להשלמת כלל הבדיקות.

ההחלטה משמעותית במיוחד כיוון שחלק גדול מהגז יועבר מעתה במשאיות על צירי תנועה מרכזיים באזור מפרץ חיפה והקריות - מהלך לא פחות מסוכן. בנוסף, ייבדקו גם קווים תת-קרקעים של חומרים נוספים, וכן אם תזוזות קרקע בשל הקמת נמל המפרץ הן שגרמו לנזקים בצנרת.

לכתבות נוספות בנושא: 

דליפת הגז בחיפה: פשיטה על משרדי "דור כימיקלים"

חיפה: הצומת שנחסם בשל דליפת הגז – נפתח לתנועה לאחר 36 שעות

חיפה: גז דליק דלף מהצנרת שבין המפעלים דור ובזן

דליפת גז במפרץ חיפה
דליפת גז במפרץ חיפה | צילום: המשרד להגנת הסביבה

ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, מסרה בתגובה: "אנו מברכים על החלטת המשרד להגנת הסביבה, ובתמיכה שלו במסקנות עיריית חיפה לשלול את רישיון העסק של כל קווי הצנרת שמחוץ למפעל".

ד"ר רויטל גולדשמיד, ממרכז המחקר הסביבתי חיפה: "אנו מברכים את המשרד להגנת הסביבה במחוז חיפה שעמדו לצד הציבור ולא התכופפו מול לחצי משרד האנרגיה ומשרד הכלכלה. אנו דורשים מהמשרד להגנת הסביבה לא לעצור כאן ולמצות את הדין מול מפעל דור, על שסיכן את תושבי המפרץ. המפעל נדרש בשנת 2017 להתקין חיישנים לגילוי דליפות על הצנרת ולא ביצע זאת כראוי. על המשרד לא להסס מול בעלי ההון ולא לאפשר למפעלים מזהמים להתקיים לצד האוכלוסייה. על ממשלת ישראל לאמץ את דוח 'צפון ירוק' להבראת מפרץ חיפה ופינוי המפעלים המזהמים מהמפרץ לאלתר".

דליפת גז במפרץ חיפה
דליפת גז במפרץ חיפה | צילום: המשרד להגנת הסביבה

כזכור, יומיים לאחר הדליפה, פשט המשרד להגנת הסביבה על משרדי חברת "דור כימיקלים" בחיפה ומצא שם מסמכים הקשורים לאירוע. המשרד אסר על השימוש בצנרת של החברה, "גם אם הדבר כרוך בהשבתת המפעל כולו או מתקניו".

הפשיטה נעשה בשיתוף פעולה עם המשטרה הירוקה במשרד וצוותי מחוז חיפה, ובה כאמור נמצאו מסמכים הקשורים לדליפת הגז הדליק בצנרת המוליכה את הגז ממפעל "דור כימיקלים" אל תשלובת בתי זיקוק - בז"ן. מהמשרד להגנת הסביב נמסר כי המסמכים רלוונטיים לאירוע מסוף השבוע ולנסיבות התרחשותו.