חיפה: הצומת שנחסם בשל דליפת הגז – נפתח לתנועה לאחר 36 שעות

בתום הערכת מצב החליטו במשטרה להשיב את התנועה בצומת "הום סנטר" לסדרה, לאחר שגורמי המקצוע הבהירו כי חלפה הסכנה במקום. עיריית חיפה הודיעה שתזמן לשימוע את מנהלי החברה המחזיקה בקו הגז

זמן צפייה: 01:40

צומת "הום סנטר" שבחיפה נפתח לתנועה היום (ראשון) אחרי יותר מ-36 שעות שבהן לא התאפשרה תנועת כלי רכב בשל דליפת גז מצנרת. זאת, בתום הערכת מצב ואחרי שגורמי המקצוע הבהירו כי חלפה הסכנה במקום. חקירת האירוע נמשכת.

כאמור, המשטרה חסמה את הצומת אתמול בעקבות דליפת גז נפיץ, דליק ורעיל בתשתית תת קרקעית המחברת בין שניים ממתחמי התעשייה הגדולים בחיפה, מחשש לאסון. "פניתי הבוקר לראשי המפלגות המתדיינות על הקמת הממשלה החדשה", סיפר אלי דוקורסקי, ראש עיריית קריית ביאליק, "ביקשתי להוציא לפועל את תוכנית להוצאת המפעלים המזהמים מאזור מפרץ חיפה, ליצור כאן מציאות חדשה, ליצור כאן איכות חיים ואיכות סביבה".

בתוך כך, ראש עיריית חיפה, ד"ר עינת קליש רותם, הוציאה זימון לשימוע ל"דור כימיקלים", החברה שמחזיקה ומתפעלת את קו הגז התת קרקעי בו אירעה הדליפה, טרם קבלת החלטה על ביטול רישיון העסק. לשימוע שיתקיים מחר הוזמנו מנהלי החברה, כל גורמי הממשל הרלוונטים שמטפלים בנושא. בעירייה מבקשים להבהיר כי תוצאה אפשרית של ההליך הינה ביטול הרישיון הזמני והוצאת צו סגירה מיידי לחלק ממתקני החברה.

לכתבות נוספות בחדשות 13

מורבייצקי:"פיצויים מצד פולין על השואה – ניצחון להיטלר"

אסון המנוף: 5 בעלי תפקידים נוספים עוכבו לחקירהֿ - כולם בכירים

חיפה: גז דליק דלף מהצנרת שבין המפעלים דור ובזן

דליפת גז במפרץ חיפה
דליפת גז במפרץ חיפה | צילום: המשרד להגנת הסביבה

ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) פנתה לשר להגנת הסביבה כדי להוציא צו סגירה קבוע למפעל המזהם. "אני חושבת שצריך לפעול בנחישות להוצאת כל התעשייה הפטרוכימית ממפעל חיפה. זהו סיכון בריאותי, זהו סיכון ביטחוני, ותושבי חיפה והסביבה לא צריכים להמשיך לשמש כבני ערובה", אמרה חיימוביץ'. שרית גולן שטיינברג, יו"ר איגוד ערים מפרץ חיפה ציינה כי "העובדה שעדיין ממשיכים להימדד ערכים גבוהים, מצביעה על כך שהדליפה נמשכה ימים רבים ולא החלה רק ביום שישי".

כמיליון תושבים גרים באזור ואחת הבעיות שלהם היא שמתחת לאדמה ולכבישים באיזור חיפה והקריות קיימים לא רק תשתיות של צינורי גז - אלא גם צינורות דלק וחומרים מסוכנים נוספים. הזרמת הגז בין מתמחי התעשייה הופסקה עד להודעה חדשה, ומאז אתמול בבוקר כבאים הזרימו כמויות גדולות של מים לצינורות הגז.

גם בעלי העסקים באזור לא מרוצים מהמצב הנוכחי: "הינו שמחים אם היו מעבירים את המפעל הזה מפה", ציין סיימון עמית, בעל עסק במפרץ חיפה, "זה היה מרגיע קצת את כולם".

במקביל פשטו היום חוקרי המשטרה והמשרד להגנת הסביבה על משרדיה של חברה החשודה בהזרמת חומרים מסוכנים לאזור הימי של נמל חיפה.

דליפת גז במפרץ חיפה
דליפת גז במפרץ חיפה | צילום: המשרד להגנת הסביבה

כזכור, גז דליק דלף בלילה שבין שישי לשבת בחיפה, בצנרת שבין המפעלים דור ובזן, בצומת חלוצי התעשייה-יגאל ידין. אזור הצומת נסגר, ואין בשלב זה הנחיות או הוראות מיוחדות לציבור. כביש שבין מתחם הום סנטר בקריית חיים לצומת אולמי נוביה נחסם לתנועה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי מהבדיקות שנעשו עד עתה עולה, הגז שדלף הוא גז תעשייתי הכבד מן האוויר. חברת דור כימיקלים מזרימה גז זה לחברת בזן באמצעות צנרת תת-קרקעית.

עינת קליש-רותם, ראש עיריית חיפה, מסרה בתגובה לאירוע דליפת הגז: "אין למפעלים האלה מקום לידינו, כל זמן שהזיהום נמשך, והתקלות חוזרות השכם והערב. אנחנו לא נסכים לחיות ליד שכנים מזיקים. אם וכאשר יהפכו לשכנים טובים, נוכל לקבל את נוכחותם בחיינו".

ממרכז מחקר סביבתי חיפה נמסר בעקבות אירוע הדליפה: "אנחנו עוקבים בדאגה אחרי ארוע הדליפה בצנרת בין בזן ודור ומדגישים כי גם זיהום האוויר ה'שיגרתי' ברובו נגרם מדליפות לא מוקדיות של צנרת ומיכלים אשר לא מנוטרים אך מחריפים את התחלואה בחיפה".

דליפת גז במפרץ חיפה
דליפת גז במפרץ חיפה | צילום: המשרד להגנת הסביבה

קרן צור, ממרכז מחקר סביבתי חיפה, מסרה: "הדבר החריג באירוע הזה הוא שהמפעלים הודו בתקלה. כמה תקלות כאלה קורות ולא מדווחות? הפעם חוש הריח הציבורי אילץ את המפעלים להודות בתקלה. יותר מכך מסקרן לראות מה יעשו איגוד ערים והמשרד להגנת הסביבה בנידון. היום יבדקו. מחר העניין כבר יתמוסס בין שאר התקלות הלא מטופלות באזור".

מבזן נמסר בתגובה: "הקווים הם של דור כימיקלים. המפעלים פועלים בהתאם להנחיות משרד להגנת הסביבה".