חיפה: גז דליק דלף מהצנרת שבין המפעלים דור ובזן

במהלך הלילה החל לדלוף גז מצנרת תת קרקעית. מהמשרד להגנ"ס נמסר כי הופסקה הזרמת הגז בין המפעלים וכי הצוותים פועלים לאיתור מקור הדליפה. אין הנחיות מיוחדות לציבור. ציר תנועה באזור נסגר

זמן צפייה: 00:59

גז דליק דלף הלילה (שבת) בחיפה, בצנרת שבין המפעלים דור ובזן, בצומת חלוצי התעשייה-יגאל ידין. אזור הצומת נסגר, ואין בשלב זה הנחיות או הוראות מיוחדות לציבור. כביש שבין מתחם הום סנטר בקריית חיים לצומת אולמי נוביה נחסם לתנועה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי מהבדיקות שנעשו עד עתה עולה, הגז שדלף הוא גז תעשייתי הכבד מן האוויר. חברת דור כימיקלים מזרימה גז זה לחברת בזן באמצעות צנרת תת-קרקעית.

דליפת גז במפרץ חיפה
דליפת גז במפרץ חיפה | צילום: המשרד להגנת הסביבה

"עיקר הסכנה היא בשל היותו של הגז דליק, ועל כן כל הפעולות מבוצעות בפיקוח קפדני של שירותי הכיבוי", נמסר. "בהנחיית המשרד להגנת הסביבה, הופסקה באופן מיידי הזרמת הגז בין המפעלים ובמקומה מוזרמים כעת מים בצינורות, במטרה לאתר את מקור הדליפה. הכוחות בשטח מבצעים ניטורים, מהם עולה כי רק בשוחות התקשורת והבקרה שליד הרמזורים בצומת נמדדים ריכוזים גבוהים".

מתחנת כבאות אזורית חיפה נמסר כי "צוותי ניטור של רשות הכבאות ביצעו ניטור הערכים באזור ומהם עלה כי נמדדו ערכים גבוהים בשוחות החשמל והתקשורת שבאזור". עוד נמסר כי מדובר בגז מסוג C-4, שהינו גז תעשייתי שאחד ממאפייניו הוא שהוא כבד מהאוויר, כך שנטייתו היא להצטבר במקומות נמוכים.

עינת קליש-רותם, ראש עיריית חיפה, מסרה בתגובה לאירוע דליפת הגז: "אין למפעלים האלה מקום לידינו, כל זמן שהזיהום נמשך, והתקלות חוזרות השכם והערב. אנחנו לא נסכים לחיות ליד שכנים מזיקים. אם וכאשר יהפכו לשכנים טובים, נוכל לקבל את נוכחותם בחיינו".

ראש עיריית קריית ביאליק, אלי דוקורסקי, בתגובה לאירוע הדליפה: "זה חוסר אחריות, שערורייה וחוצפה שאיש לא טרח ליידע אותנו בקריות על מקרה הדליפה. קיבלנו פניות של תושבים, פניות שהגיעו למוקדים העירוניים ולא היו לנו מידע או תשובות. אני חושב שהאירוע מחייב לקדם את תוכנית 'צפון ירוק' לפינוי המפעלים ממפרץ חיפה. אין להם עוד מקום כאן, צריך לפנות אותם ולהבטיח איכות חיים לתושבי מפרץ חיפה.

ממרכז מחקר סביבתי חיפה נמסר בעקבות אירוע הדליפה: "אנחנו עוקבים בדאגה אחרי ארוע הדליפה בצנרת בין בזן ודור ומדגישים כי גם זיהום האוויר ה'שיגרתי' ברובו נגרם מדליפות לא מוקדיות של צנרת ומיכלים אשר לא מנוטרים אך מחריפים את התחלואה בחיפה".

דליפת גז במפרץ חיפה
דליפת גז במפרץ חיפה | צילום: המשרד להגנת הסביבה

קרן צור, ממרכז מחקר סביבתי חיפה, מסרה: "הדבר החריג באירוע הזה הוא שהמפעלים הודו בתקלה. כמה תקלות כאלה קורות ולא מדווחות? הפעם חוש הריח הציבורי אילץ את המפעלים להודות בתקלה. יותר מכך מסקרן לראות מה יעשו איגוד ערים והמשרד להגנת הסביבה בנידון. היום יבדקו. מחר העניין כבר יתמוסס בין שאר התקלות הלא מטופלות באזור".

מבזן נמסר בתגובה: "הקווים הם של דור כימיקלים. המפעלים פועלים בהתאם להנחיות משרד להגנת הסביבה".