דור האימוג'י: כך משפיע השימוש בסמארטפון על לימודי העברית

ילדי דור ה-Z מקבלים את המכשיר סלולרי הראשון בגיל 10 – ומבלים ארבע שעות בממוצע מול המסך. ציוני ההבעה הממוצעים ירדו בעשור האחרון, ויש הטוענים כי המסך אשם • פרויקט מיוחד

זמן צפייה: 09:21

ילדי ישראל מקבלים את מכשיר הסלולרי הראשון שלהם בגיל 10, ומבלים ארבע שעות בממוצע בכל יום מול המסך. יש הטוענים כי העלייה בחשיפה למסכים והשימוש הגובר באימוג'י ובסטיקרים הוא הגורם לירידת ציוני ההבעה בעשור האחרון. בעוד ציוני המתימטיקה והאנגלית נמצאים במגמת עלייה – ציוני העברית ירדו בכשלוש נקודות מאז 2009.

"הם הרבה פחות קוראים, הרבה פחות כותבים, אני רואה שכשצריך להעתיק מהלוח זה לוקח להם הרבה פחות זמן – ביחס לתלמידים מהדור הקודם שהיו רגילים להעתיק הרבה יותר", סיפרה מרב הוד, מנהלת בית ספר "מכבים" שבגן יבנה מזה 20 שנה. "אוצר המילים פחת, האוריינות שלהם הופכת לדיגיטלית – במקום קריאה וכתיבה".

עוד בחדשות 13:

"מחפשים את הדרך קלה – וחבל": הילדים נוטשים את חוגי המוזיקה

האם סמארטפון פוגע בזיכרון – וכיצד אפשר להילחם בתופעה?

יישומון איתור ומעקב דרך מצלמה: כך תפעלו נגד גניבת סלולריים

ילד מתכתב בטלפון הנייד באמצעות אימוג'י
ילד מתכתב בטלפון הנייד באמצעות אימוג'י | צילום: חדשות 13

"לפי דעתי, אם שולחים הודעה ארוכה בלי אימוג'י, זאת הודעה בלי תוכן – אני אדלג עליה. אם יש אימוג'י אני אהיה חייב לקרוא", אמר אחד התלמידים. שחר מועלם בת ה-12, מסכימה איתו: "אם רושמים 'מה קורה' עם לב זה מבטא יותר רגשות. 'מה קורה' בלי לב זה יוצא קר כזה".

אך לא כולם רואים באימוג'י את שירת הברבור של השפה העברית. לדברי חוקר התקשורת פרופ' חיים נוי, מדובר בהתפתחות נוספת של התקשורת הבין-אישית. "אנשים משתמשים בעשרות אימוג'ים בממוצע בכל יום", אמר. "בני אדם אוהבים לתקשר בצורות רבות, הם משתמשים בשפה מילולית, בהבעות פנים, באינטונציה ובתנועות ידיים. ואת כל הדברים האלו האימוג'ים מכניסים לתוך או ביחד עם השפה המילולית".