האם סמארטפון פוגע בזיכרון - וכיצד אפשר להילחם בתופעה?

כבר שנים שחוקרים חושדים שהטלפון החכם מנוון אזורים במוח שלנו, ורבים אכן מעידים שזיכרונם נחלש. כדי להילחם בכך, פותחו תוכנות לחיזוק היכולות הקוגנטיביות. "לטכנולוגיה יש השפעה מכרעת"

זמן צפייה: 03:10

חוקרים רבים חושדים בשנים האחרונות שהטלפון החכם גורם לניוון אזורים מסוימים במוח האנושי ולמעשה פוגע בזיכרון. ואכן, אנשים רבים, לאו דווקא מבוגרים, מעידים כי זיכרונם נחלש בשנים האחרונות.

"אני פשוט לא מתאמץ, אני מרגיש שאני לא באמת מתאמץ", מסביר לחדשות 13 איתי כחילה בן ה-37. "יש את הפתקים, ואת הזיכרונות והחיוג המקוצר, וההתנהלות היא ברוב המקרים דרך הסמארטפונים".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

שוטרי מג"ב הכו פלסטיני עד שאיבד הכרה – אך התיק נסגר • תיעוד

הרב הראשי מחריף את הטון: "יש עולים שפיתחו רגשי אנטישמיות"

בכירים ישראלים: ארה"ב שוקלת לפרסם את "עסקת המאה" טרם הבחירות

סמארטפון
סמארטפון | צילום: פלייבאז

ד"ר לירז מרגלית, מומחית להתנהגות בעידן הדיגיטלי מהמרכז הבין-תחומי הרצליה מסבירה את התופעה: "אני לא אגדיר את זה כמו מגפת שכחה אבל בהחלט לטכנולוגיה יש השפעה מכרעת מבחינת היכולות הקוגנטיביות והתפקודים המנטליים שלנו". "עצם הידיעה שאנחנו יכולים לבוא ולהיכנס לגוגל אחר כך והמידע יהיה נגיש לנו במרחק לחיצה, אז מראש אנחנו כבר לא זוכרים אותו ולא מעבדים אותו", מוסיפה מרגלית.

אולם, יש כאלה שהחליטו להילחם בתופעה, ולחזק את היכולות הקוגנטיביות שנחלשו. זאת, בין היתר, בעזרת תוכנות רבות שפותחו על ידי חברות שונות, שמטרתן לאמן את המוח.

"אטנגו" היא אחת החברות הללו, ויצחק חזות המנכ"ל סיפר לחדשות 13: "רוב הלקוחות שלנו הם לקוחות צעירים, שמצד אחד כבר מרגישים שמשהו ביכולת הקוגנטיבית שלהם, בזיכרון שלהם וביכולת הלמידה והריכוז שלהם נפגע, ומצד שני הם מאוד רוצים להרים את זה בחזרה".