"מחפשים את הדרך קלה - וחבל": הילדים נוטשים את חוגי המוזיקה

סקר שנערך עבור חדשות 13 מצא כי רק 12% מהילדים בגילי 16-6 לומדים כיום לנגן על כלי נגינה. האם יש קשר בין הנתונים הנמוכים לבין הזמן שבו הילדים מבלים באפליקציית "טיק טוק?"

זמן צפייה: 02:58

כבר 11 שנים שעמרי אבידוב, תלמיד כיתה י"א, מנגן על פסנתר. כמוהו, גם נויה אילן, תלמידת כיתה ב' מתאמנת מדי יום על כינור ועל חליל וחולמת לנגן על הבמות הכי גדולות. "צריך להקדיש לזה הרבה מאוד תשומת לב וזמן", סיפר עמרי, ואילו נגה הוסיפה שכרגע, הנגינה "חשובה יותר מהרבה דברים".

אלא שהשניים נחשבים היום למחזה נדיר, כמו מעין "זן נכחד", בעבור המורים למוזיקה. לאה זית, מנהלת בית האומנויות בעמק יזרעאל, הסבירה כי "ילד שמוכן באמת לשבת שעות ליד הפסנתר, ליד הכינור - יש פחות ופחות ילדים שעומדים בעומסים האלה. וכן, יותר קשה להגיע לילדים ולהגיד להם 'הנה, שווה לכם להשקיע בזה'". לדבריה, הרבה מהילדים "מחפשים את הדרך הקלה - וזה חבל".

בעוד שמספר התלמידים שנרשמים לקונסרבטוריונים ברחבי הארץ צומח משנה לשנה - המורים בשטח מדווחים דווקא על קושי התמדה של התלמידים. "לפני עשור, התלמידים היו באים להתחיל ללמוד וזה נמשיך שנה, שנתיים שלוש. למדו בהתמדה", הרחיבה באה שרון, מורה לכינור, "והיום רוצים סיפוק מיידי, רוצים ליהנות מהשיעור ומהנגינה ואם זה לא קורה מיד - 90% עוזבים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מניקסון ועד בוש: תוכניות השלום האמריקניות – שלא צלחו

10 שנות מאסר לנהג שהרג בתאונה בדרום את שמונת בני משפחת עטר

טראמפ הציג את תוכנית המאה: "פתרון מציאותי של שתי מדינות"

סקר ילדים בחוגי מוזיקה
סקר ילדים בחוגי מוזיקה | צילום: חדשות 13

סקר שנערך במכון רושינק בעבור חדשות 13 מראה כי רק 12% מהילדים בגילי 16-6 לומדים כיום לנגן על כלי, 31% מהילדים החלו בשנים האחרונות לנגן אבל הפסיקו לאחר זמן קצר ו-44% מההורים היו שמחים לשלוח את ילדיהם ללמוד לנגן - אך לא מציעים זאת כי חוששים שלא יתמידו.

60% מהילדים מבלים חלק ניכר מזמנם באפליקציית טיק טוק, ואולי זו אחת הסיבות לכך שתמר ואלה בחרו לוותר על הפסנתר ועל הסקסופון, ולעבור לצד הוויראלי יותר של המוזיקה. "הפסקתי כי בעיקר לא מצאתי בזה כל כך הרבה עניין וכוח", אמרה אלה אמיתי, שניגנה בעבר בסקסופון. גם תמר ברזני, שניגנה בעברה בפסנתר, הסבירה כי "כשאתה מנגן וכולם בחוץ בטלפונים, הנגינה דורשת המון התמדה ועכשיו יש גם את הרשתות החברתיות, המון מתעסקים בזה, המון שעות ביום".

נראה שנכון להיום – המסך עולה, או אולי יורד על המוזיקה, אבל אם תשאלו את עמרי, נויה או כל אחד מהמורים שלהם - ההתמדה בהחלט משתלמת.

נגינה בחלילית
נגינה בחלילית | צילום: חדשות 13