טראמפ הציג את תוכנית המאה: "פתרון מציאותי של שתי מדינות"

נשיא ארה"ב פירט את המתווה: "ישראל הראתה לראשונה את הפשרות הטריטוריאליות שהיא מוכנה לעשות. י-ם תישאר בירתה הלא מחולקת של ישראל, ותתאפשר בירה פלסטינית במזרח העיר"

זמן צפייה: 26:14

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הציג הערב (שלישי) את תוכנית השלום במסיבת עיתונאים, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא עמו בבית הלבן. טראמפ פירט את עיקרי התוכנית, שמתווה דרך להשגת פתרון שתי המדינות, הכולל הכרה בריבונות הישראלית בבקעה, בכל היישובים היהודיים ביו"ש ובאזורים נוספים.

טראמפ הדגיש כי אף אזרח לא יפונה מביתו במסגרת התוכנית - פלסטינים ויהודים כאחד. עוד קובעת התוכנית כי ירושלים המאוחדת תישאר בירת ישראל וכי הפלסטינים יוכלו להקים בירה במזרח ירושלים, שבה תוקם שגרירות אמריקנית.

לכתבות נוספות בנושא >> 

לפני פרסום תוכנית טראמפ: צה"ל מתגבר כוחות חי"ר בבקעת הירדן

יום גורלי: תוכנית השלום, פגישת חירום ברמאללה – ודיוני חסינות

בבית הלבן הבהירו לנתניהו: מתנגדים לצעדים חד צדדיים מיידיים

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום | צילום: חדשות 13

לאחר ההצהרה, טראמפ פרסם בחשבון הטוויטר שלו את המפה הרעיונית של התוכנית שלו, וכתב בעברית: "תמיד אעמוד לצד מדינת ישראל והעם היהודי. אני תומך בחוזקה בבטיחותם ובטחונם ובזכותם לחיות במולדתם ההיסטורית. הגיע הזמן לשלום!"

"היום ישראל נוקטת צעד גדול לכיוון השלום", אמר טראמפ. "היום זוהי הפעם הראשונה שישראל אישרה מפה רעיונית שמציגה את הפשרות הטריטוריאליות שהיא מוכנה לעשות למען השלום".

"אתמול נפגשתי עם נתניהו ואדם שעובד מאוד קשה להיבחר לתפקיד ראש הממשלה במסע הבחירות הארוך בהיסטוריה - בני גנץ", עקץ טראמפ את המערכת הפוליטית בישראל, והמשיך: "שני המנהיגים הביעו תמיכה במאמצים שלנו לעבר השלום, והוסיפו שמדינת ישראל מחפשת שלום וכי שלום מתעלה מעל פוליטיקה בכל המישורים. כשתסתיים מערכת הבחירות תהיה לנו תמיכה של כל המפלגות וכמעט כל העם בישראל. הם רוצים שלום ורוצים אותו מאוד".

עיקרי תוכנית השלום
עיקרי תוכנית השלום | צילום: חדשות 13

"החזון שלי הוא פתרון מציאותי של שתי מדינות", הצהיר הנשיא האמריקני, "כזה שמאפשר מדינה לפלסטינים וביטחון לישראל. החזון שלי הוא ניצחון לשני הצדדים. ישראל הציגה לראשונה את הפשרות הטריטוריאליות שהיא מוכנה לעשות, ועשתה צעד עצום לכיוון השלום".

"רה"מ נתניהו אמר לי אתמול שהוא מוכן לתמוך בחזון כבסיס ומשא ומתן ולהגיע לפריצת דרך עם הפלסטינים, וכך גם גנץ. צעירים בכל רחבי המזרח התיכון מוכנים לעתיד מלא תקווה וממשלות באזור מבינות שטרור וקיצוניות אסלאמית הן האויב המשותף של כולם", המשיך טראמפ.

עיקרי תוכנית השלום
עיקרי תוכנית השלום | צילום: חדשות 13

"בביקורי הראשון בישראל בתחילת כהונתי כנשיא, הבנתי שחייבים להגיע לשלום בין ישראל לפלסטינים", סיפר טראמפ. "נעצבתי מגורל העם הפלסטיני, מגיעים להם חיים טובים יותר וסיכוי לממש את הפוטנציאל העצום שלהם. הם לכודים במעגל של עוני, טרור ואלימות ומנוצלים ע"י אלו שמשתמשים בהם כדי לקדם מטרות טרור. חזרתי מביקורי בהחלטה למצוא דרך עוצמתית קדימה".

"יצירת שלום בין ישראל לפלסטינים עשוי להיות האתגר הקשה מכול", ציין הנשיא. "כל הממשלים הקודמים ניסו ונכשלו, אבל אני לא מפחד מבעיות קשות. החזון שלי שונה מהצעות עבר. בקריירה שלי למדתי שכדי לעשות עסקאות יש צורך בהחלטות שמבוססות על עובדות. בעבר, אפילו התוכנית הטובה ביותר הייתה חלשה בעובדות ועמוסה בהנחות".

תוכנית השלום של דונלד טראמפ
תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

טראמפ פירט את עיקרי התוכנית: "ירושלים תישאר בירתה הלא מחולקת של ישראל. המתווה יאפשר בירה פלסטינית במזרח ירושלים - עם שגרירות אמריקנית". עוד הדגיש הנשיא: "אף פלסטיני או ישראלי לא יגורש מביתו. ישראל תעבוד עם מלך ירדן כדי להבטיח שהסטטוס קוו בהר הבית נשמר, וכל הצעדים ננקטים כדי לאפשר לכל מוסלמי להתפלל שם".

"ארה"ב תכיר בריבונות הישראלית בשטחים שהחזון שלי קובע ​שיהיו חלק ממדינת ישראל", המשיך טראמפ. "נעבוד גם כדי ליצור המשכיות טריטוריאלית עבור הפלסטינים, כאשר ימולאו התנאים להקמת מדינה פלסטינית כמפורט בתוכנית. לשם כך הפלסטינים יצטרכו ​להפסיק את ההסתה נגד ישראל, לעצור את התשלום למחבלים ובראש ובראשונה - לדחות את הטרור".

"חשוב מכול, המעבר לפתרון שתי המדינות לא יגרום שום סיכון ביטחוני לישראל", הדגיש הנשיא. "לא נאפשר חזרה לימי התפוצצות האוטובוסים, תקיפות המודיעין והטרור. השלום מחייב פשרות, אך לא נבקש מישראל להתפשר על ביטחונה. זה בלתי אפשרי. אנו נקים ועדה משותפת עם ישראל כדי להפוך את המפה הרעיונית לתוכנית יותר מפורטת, כדי שנוכל להשיג הכרה מיידית". 

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום | צילום: חדשות 13

"כפי שכולם יודעים, עשיתי רבות למען ישראל", ציין הנשיא. "העברת השגרירות  לירושלים, ההכרה ברמת הגולן, ובכנות - יותר מכול, היציאה מהסכם הגרעין הנוראי עם איראן. לכן עליי לעשות הרבה עבור הפלסטינים, אחרת זה לא יהיה הוגן". 

"העם הפלסטיני חסר אמון, אחרי שנים של הבטחות שלא מומשו, אך הם מוכנים להשאיר את העבר הטרגי מאחור ולהתקדם. התוכנית תכפיל את השטח הפלסטיני. אני רוצה שהתוכנית תהיה נהדרת לפלסטינים, זו הזדמנות עבורם להגיע למדינה - יכול להיות שזו ההזדמנות האחרונה שלהם".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ מציג את תוכנית השלום
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ מציג את תוכנית השלום | צילום: חדשות 13

"אף פלסטיני או ישראלי לא יגורש מביתו", הבטיח טראמפ. "ישראל תעבוד ביחד עם מלך ירדן כדי להבטיח שהסטטוס קוו בהר הבית נשמר וכל הצעדים ננקטים כדי לאפשר לכל מוסלמי להתפלל שם. החזון שלנו יביא השקעה של 50 מיליארד דולר במדינה הפלסטינית החדשה. מדינות רבות רוצות להשתתף בהשקעה ורוצות שזה יקרה. רה"מ נתניהו, ביבי, אתה יודע זאת היטב. תהיה לך תמיכה עצומה משכניך ומעבר להם".

"החזון שלנו יעצור את התלות פלסטינית בצדקה וסיוע זר. הם יצליחו בעצמם באופן פנומנלי, הם אנשים מאוד מוכשרים", ציין טראמפ. "כדי שהתוכנית תצליח אנו מבקשים מהם לעמוד באתגר של דו קיום בשלום, כולל אימוץ חוקים בסיסיים שמכבדים את זכויות האדם ועצירת חמאס, ג'יהאד ואויבים אחרים לשלום. הפלסטינים יצטרכו גם ​להפסיק את ההסתה נגד ישראל ולעצור את התשלום למחבלים".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום | צילום: חדשות 13

"החשוב מכול, החזון שלי מאפשר לפלסטינים את הזמן הדרוש כדי לעמוד באתגר של הקמת מדינה. שלחתי מכתב לאבו מאזן, הסברתי לו שהשטח למדינה החדשה יישאר לא מפותח לארבע שנים. בתקופה זו הפלסטינים יוכלו להשקיע את כל המאמץ כדי ללמוד את התוכנית, לקיים משא ומתן עם ישראל, לעמוד בתנאי התוכנית ולהפוך למדינה עצמאית ונהדרת".

בשלב זה, פנה טראמפ ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ואמר: "​הנשיא עבאס, אני רוצה שתדע שאם תבחר בדרך לשלום, אמריקה ומדינות רבות אחרות יהיו שם כדי לעזור לכם בכל דרך אפשרית. נהיה שם בכל צעד וצעד בדרך". עוד אמר טראמפ כי "לראשונה מזה עשרות שנים אני יכול לומר שזה יעבוד. אם הם יעשו זאת, זה יעבוד. התגובה שלהם תראה לעולם כמה אתם מוכנים להוביל את העם הפלסטיני למדינה".

"המזרח התיכון משתנה במהירות", הוסיף הנשיא. "בתחילת כהונתי שוחחתי עם 54 מנהיגים של העולם הערבי והבהרתי להם שכל הציוויליזציות והתרבויות חולקות חזון משותף: עצירת הקיצונים ויצירת עתיד לנוער של האזור, שגדל ללא שום תקווה, ועלינו לטפל בהם. שיחיו בהרמוניה עם חבריהם. היום יותר ויותר מדינות נוקטות עמדה נגד הטרור והקיצוניות. הודות לאומץ של כוחות ארה"ב, הטרור של דאע"ש חוסל במאה אחוז".

יו''ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בכינוס הליגה הערבית
יו''ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בכינוס הליגה הערבית | צילום: רויטרס (ארכיון)

"ירושלים משוחררת, היא עיר פתוחה, דמוקרטית, בטוחה שמקדמת בברכה אנשים מכל הדתות. הגיע הזמן שהעולם המוסלמי יתקן את הטעות שעשה ב-48' כשבחר לתקוף את ישראל. אבל ארה"ב לא יכולה לדאוג לבדה לאזור יותר מבעלי העניין באזור. אני רוצה להודות לנתניהו ולשגרירי המדינות הערביות - עומאן, בחריין ואיחוד האמיקויות שהגיעו לכאן היום על העבודה המופלאה שעשו. תודה רבה".

מוקדם יותר היום אמרו גורמים בבית הלבן לראש הממשלה כי הם מתנגדים לצעדים חד צדדיים מיידיים בעקבות הצגת התוכנית השלום, כמו סיפוח בקעת הירדן או חלקים אחרים בגדה המערבית - כך לפי שלושה מקורות ישראלים ואמריקנים שמעורים בנושא. עמדת הבית הלבן הובהרה גם ליו"ר כחול לבן בני גנץ, כשזה הדגיש בפני טראמפ כי הוא סבור שיישום התוכנית יכול להתרחש רק אחרי הבחירות בישראל.

הסיבה העיקרית להתנגדות האמריקנית למהלכי סיפוח היא רצונם לזכות לתמיכה של מדינות ערביות רבות ככל האפשר לתוכנית טראמפ. כמה מדינות ערביות כבר הודיעו לבית הלבן שיפרסמו הודעות חיוביות לגבי התכנית ויגדירו אותה "התחלה טובה" והבית הלבן סבור שמהלכי סיפוח ישראלים ימוטטו את התמיכה הערבית בתוכנית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה''ב דונדל טראמפ בכניסה לבית הלבן
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה''ב דונדל טראמפ בכניסה לבית הלבן | צילום: חדשות 13

בנוסף, בבית הלבן יודעים שהפלסטינים ככל הנראה ידחו את התכנית על הסף אך מעוניינים לאפשר להם מרחב לשנות את דעתם במהלך הזמן. בבית הלבן מתכוונים להבהיר שלפלסטינים יש פרק זמן של כמה שנים לחזור לשולחן המו"מ מתוך מחשבה שאם טראמפ ינצח בבחירות - הפלסטינים יחשבו מסלול מחדש ויהיו מוכנים לדון על תכניתו המדינית.

גורם בבית הלבן אמר לחדשות 13 כי "תוכנית המאה" היא "בעלת המתווה הכי פרו ישראלי שפורסם". כזכור, בממשל האמריקני התלבטו אם לדחות את פרסום התוכנית עד הקמת הממשלה בישראל, אך בשל הקיפאון הפוליטי המתמשך הוחלט לבסוף שלא לחכות עד מארס.

פגישת הנשיא טראמפ ויו''ר כחול לבן, בני גנץ
פגישת הנשיא טראמפ ויו''ר כחול לבן, בני גנץ | צילום: אלעד מלכה

הבוקר פורסם כי במהלך ביקורו בוושינגטון, נתניהו ערך פגישה עם כמה מראשי מועצת יש"ע, ובדק עמם כיצד יגיבו אם "תוכנית המאה" תכלול מדינה פלסטינית. שני גורמים שהשתתפו בפגישה אמרו כי נתניהו ניסה לבחון את תגובתם של ראשי המועצה. "איך אתם מגדירים מדינה? אם אין צבא זו מדינה?", שאל נתניהו שרצה לדעת גם מה יהיו ההשלכות הפוליטיות של מהלך כזה.

ראש מועצת יש"ע וראש המועצה האזורית בקעת הירדן דוד אלחייני גינה את התוכנית האמריקנית המסתמנת, ותקף את נתניהו: "אני נדהם שראש הממשלה שלי מסכים להקמת מדינה פלסטינית. זה איום קיומי למדינת ישראל. זה חיסול התיישבות ביהודה ושומרון. הסכימו בתוכנית המאה להקמת מדינה פלסטינית. אני מוכן לוותר על הריבונות בבקעת הירדן בתמורה להתחייבות שלא תוקם מדינה פלסטינית. צריך לעצור את זה עכשיו".