יהודים הואשמו בקורונה באלפי פוסטים: דוח האנטישמיות ל-2020

ע"פ נתוני משרד התפוצות, השנה חלה עלייה בפשעי השנאה נגד יהודים בארה"ב ובגרמניה. אחת הסיבות לכך היא מגפת הקורונה, שיש מי שטוען כי היהודים הביאו את הנגיף לעולם "כדי ליצור רווח כלכלי"

זמן צפייה: 02:41

לקראת יום השואה הבין-לאומי שיחול ביום רביעי הקרוב, משרד התפוצות פרסם הבוקר (ראשון) את דוח האנטישמיות לשנת 2020. מעיקרי הדוח עולה כי מגפת הקורונה נוצלה להפצת תיאוריות קונספירציה אנטישמיות נגד יהודים ברחבי העולם ונגד מדינת ישראל. בשנה הבאה, התריעו במשרד התפוצות, המגמה עלולה להימשך - וצפויה עלייה חדה במקרי האלימות נגד יהודים.

בשנת 2020, לראשונה מזה כמה שנים שלא נרשמו מקרי רצח על רקע אנטישמי, שכן בשל התפשטות המגפה - ברוב מדינות העולם הוכנסו האזרחים לסגרים והתבקשו לשהות בבית כמה שיותר, מה שהוריד את פוטנציאל החיכוך בין האוכלסיות. עם זאת, כאמור, היו מי שהפנו אצבע מאשימה כלפי היהודים, והאשימו אותם בהפצתו.

לפי דוח משרד התפוצות, מתוך 2.3 מיליון פוסטים אנטישמיים או אנטי-ישראליים שנאספו בשנת 2020, 50 אלף (2.2%) התייחסו למשבר הקורונה. בתיאוריות השקריות נטען כי היהודים הפיצו את הקורונה בכדי להפיק רווח כלכלי מהכאוס שגורמת המגפה, ובכך ליצור סדר עולמי חדש. חלקם, השוו בין מדינת ישראל לבין הנגיף, תחת ההאשטג #covid48, שהופץ כרבע מיליון פעמים ונצפה על ידי מאות מיליוני משתמשים בטוויטר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתב"ג צפוי להיסגר לשבועיים, חריגים יאושרו בוועדה מיוחדת

היפים והמחוסנים: מקבלי המנה השנייה מצפים ליום שאחרי המגפה

"לא ישנתי כל הלילה": אסף גרניט על השבוע שאחרי הזכייה במישלן

כתובות אנטישמיות על בית הכנסת העתיק בברצלונה
כתובות אנטישמיות על בית הכנסת העתיק בברצלונה | צילום: enlace judio

לפי נתוני המשרד, בשנתיים האחרונות נראתה ירידה במספר הפוסטים האנטישמיים ברשתות החברתיות. מערכת הניטור של המשרד הצביעה על ירידה של כ-50% במספר ההודעות האנטישמיות שפורסמו בטוויטר בין 2018 ו-2020. עם זאת, נראה כי שיח השנאה עבר לרשתות אחרות, פחות מפוקחות, שם יכולים המשתמשים הקיצוניים להתבטא בחופשיות.

העלייה באנטישמיות לא פסחה על יהודי ארצות הברית. תשעה מתוך עשרה יהודים אמריקניים הודו שהם מוטרדים מהאנטישמיות, ושמונה מתוך עשרה סבורים שהיא גברה בחמש השנים האחרונות. העלייה במקרי השנאה נבעה בין היתר מהקיטוב הפוליטי במסעות הבחירות לנשיאות, מהמחאות בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד, וכאמור - מהפצת תיאוריות הקונספירציה על הקורונה.

צלבי קרס מרוססים על קברים בבית קברות יהודי בגרמניה, ארכיון
צלבי קרס מרוססים על קברים בבית קברות יהודי בגרמניה, ארכיון | צילום: רויטרס

בינתיים באירופה, משרד התפוצות התריע כי קיים איום ממסדי על חופש הדת, והזכיר את הפסיקה הטרייה של בית הדין האירופי לצדק, לפיה כי כל מדינה תוכל לפסול באופן עצמאי שחיטה כשרה בגבולותיה. "הפסיקה מהווה תקדים מסוכן ומעלה חשש מהגבלות נוספות כגון איסור מילת בנים", הסבירו במשרד.

גם בגרמניה אובחנה עליה נוספת באנטישמיות. בין השנים 2020-2017 נפתחו 380 הליכים נגד פעילי ימין קיצוניים שעבדו במשטרה הגרמנית. לא זו בלבד, חוקרים בתוך המשטרה מצאו עדויות לשוטרים לבושים מדים וסמלים נאצים, ונחשפו שערוריות רבות הקשורות לאנטישמיות וגזענות בשורות המשטרה הגרמנית.

כתובת הנאצה שרוססה בעיירה לובביץ' שברוסיה
כתובת הנאצה שרוססה בעיירה לובביץ' שברוסיה | צילום: דוברות חב''ד

במשרד התפוצות ציינו כי אחת הדרכים שבהן הם מנסים להיאבק באנטישמיות היא מערכת ניטור מיוחדת, המסוגלת לאתר ולמפות סוגים שונים של אנטישמיות ברחבי הרשת. המערכת מסוגלת לזהות מפיצי אנטישמיות, לאתר את האזור הגיאוגרפי ממנו הם פועלים, לייצר התראות מסוגים שונים ועוד.

שרת התפוצות עומר ינקלביץ' מסרה: "במשך אלפי שנים שימש העם היהודי שעיר לעזאזל לכל חוליי העולם. לצערנו, האנטישמיות לא פסחה גם על המגפה הנוכחית. בעבר תופעה זו גרמה להרג של קהילות יהודיות שלמות, היום היא ממוחזרת ואף מקבלת תנופה ברשתות החברתיות".

"אם האנטישמיות היא תופעה גלובליות, גם המלחמה בה צריכה להיות גלובלית", הוסיפה ינקלביץ'. "כולי תקווה שבשנה הקרובה נצליח לשלב ידיים בדרך למגר את נגיף האנטישמיות מהעולם. רק מאבק עיקש ובלתי מתפשר יוכל להדוף את המגפה הזו". 

צלבי קרס (אילוסטרציה)
צלבי קרס (אילוסטרציה) | צילום: חדשות 13