נתב"ג צפוי להיסגר לשבועיים, חריגים יאושרו בוועדה מיוחדת

נתניהו יביא מחר לממשלה הצעה לעצור את הטיסות לישראל וממנה למשך 14 ימים, במקביל יגובש מתווה נפרד למקרים הומניטריים. במשרד הבריאות דורשים: פתיחה מחדש – רק ב-5 מיליון מחוסנים

זמן צפייה: 20:38

השמים של ישראל ייסגרו: ראש הממשלה בנימין נתניהו יביא מחר (ראשון) לממשלה הצעה לעצור את הטיסות לישראל וממנה למשך שבועיים, זאת על מנת למנוע כניסה של מוטציות נוספות של נגיף הקורונה, כך הודיעו הערב בלשכת רה"מ. ההודעה התקבלה בתום דיונים שקיים נתניהו בסוף השבוע עם שר הבריאות, שרת התחבורה, ראש המל"ל ובכירים נוספים.

בדיון סוכם באופן עקרוני, כי תיאסר כניסה ויציאה של טיסות נוסעים זרות וישראליות. כמו כן היתר ההגעה לנתב"ג יצומצם, כך שיתאפשר רק במקרים חריגים שיאושרו ע"י ועדה בראשות מנכ"לי משרדי הבריאות והתחבורה. בנוסף יגובש מתווה נפרד למקרים הומניטריים שיצריכו טיסות מיוחדות. ההגבלות יחולו על טיסות נוסעים למשך 14 ימים וייכנסו לתוקף לאחר אישור הממשלה.

ההחלטה התקבלה על רקע לחץ רב בעיקר מצד גורמים במשרד הבריאות, לאור המשך התפשטות המוטציות בישראל שמקורן בטסים לישראל ממדינות אחרות. אמנם לאור ההגבלות בישראל הפעילות מצומצמת בנתב"ג, אולם נוחתים בו בכל יום כ-1,500 נוסעים, וכעת גם הפעילות הזאת עשויה להיפסק.

נתב''ג
ייסגר לשבועיים. נתב''ג בתקופת קורונה | צילום: רויטרס

לגבי טיסות פנים ישראליות, כגון הטיסות בקו ת"א-אילת עדיין לא הוחלט,  בשלב אמנם זה ה"איים הירוקים", אילת כמו גם ים המלח סגורים לתיירים, אולם לתושבי העיר הדרומית עדיין ישנן טיסות מועטות. במקביל לנתניהו גם במשרד הבריאות דורשים לסגור את נמל התעופה לטיסות. במשרד מבקשים להפיק לקחים מהכשלים שגרמו להבאת המוטציה הבריטית לישראל, כאשר על פי ההערכות כיום כ-40% מהנדבקים החדשים בישראל נושאים את המוטציה.

עם זאת במשרד מבינים שסגירת נתב"ג הרמטית אינה פשוטה, בעיקר לאור העובדה שבעוד קצת יותר משבוע צפוי הסגר להסתיים, והמשק יפתח בהדרגה - מה שביא לא מעט לחץ גם מצד הציבור וגם מצד פוליטיקאים לאפשר טיסות לישראל. לאור זאת במשרד מבקשים לחכות להגעה לחמישה מיליון מתחסנים ישראלים לפני פתיחת השמים, מתוך הנחה שזה שיעור המתחסנים שיביא להפחתת הסכנה בשיעור ההידבקות המוטציות.

ההערכה היא שייקח לפחות עוד שבועות ארוכים להגיע למספר מתחסנים כזה למרות הקצב הגבוה, ויהיה קושי לשמור על השמים סגורים. לאור זאת במשרד יבקשו להשיב לדיון את השימוש את אמצעי המעקב הטכנולוגיים שמנטרים את השבים מחו"ל. בעבר השימוש באמצעים הללו נפסל אולם במשרד הבריאות מקשים לשוב ולדון בזה.