תחפושות, חישוק ומגלשה: כך הפך האירוויזיון למופע רווי גימיקים

מאז הפעם האחרונה שבה התארחה התחרות בישראל, הלך והתרחב השימוש בתלבושות, פעלולים ואביזרים יצירתיים - פעמים רבות על חשבון המוזיקה. "העיקר שיזכרו אותך" • "לגעת באירוויזיון", פרק 3

זמן צפייה: 07:17

האירוויזיון השתנה כמעט לבלי היכר מאז הפעם האחרונה שהתארח כאן לפני 20 שנה. סבתות רוסיות בלבוש מסורתי, אנשים המחופשים למפלצות, גורילה ותרנגול הודו מקפץ - אלה רק מעט מהמחזות המוזרים שצמחו בשני העשורים האחרונים בתחרות הזמר הגדולה.

"בשנות ה-60 וה-70 השירים היו באותו קו עם הפופ העולמי, אך מאז התחיל להיווצר נתק", הסביר המוזיקאי, הזמר המלחין יזהר אשדות. "עלייתו של ערוץ MTV ב-1981 כנראה הייתה זרז בהפיכה של האירוויזיון ממשהו שרלוונטי לתעשיית המוסיקה העולמית לתוכנית טלוויזיה נישתית, ששמה דגש על הפאר והגודל".

ארוויזון 2014 - רומניה
ארוויזון 2014 - רומניה

לכתבות נוספות בנושא:

"התרגשות מטורפת": מדונה נחתה בישראל לקראת הופעתה באירוויזיון

רה"מ על חילול השבת באירוויזיון: "רוב המשתתפים אינם יהודים"

מווטרלו ועד הללויה: מה הופך שיר אירוויזיון לקלאסיקה?

הגימיקים המוגזמים דווקא לא הבטיחו ניצחון או מקום מכובד. ב-2006 התגלשה זמרת איסלנד על הבמה אך גם זייפה, והגיעה למקום ה-13 בתחרות, לא לפני שזכתה לקריאות בוז בסיום השיר. הזמר הרומני שעלה להופיע באירוויזיון 2014 עם חישוק מפסנתר הגיע למקום ה-12 בלבד.

אירוויזון 2012 - נציגות רוסיה לבושות כבבושקות
אירוויזון 2012 - נציגות רוסיה לבושות כבבושקות

לעומת זאת, להקת "לורדי" הפינית, שחבריה התחפשו למפלצות, זכתה באירוויזיון 2006 במקום הראשון. "השיר שלהם היה פשוט מעולה", אמר אלון אמיר, מומחה אירוויזיון ומחבר הספר "שלוש דקות של נצח". "אבל כשאתה מסתכל על הגימיק שלהם אתה אומר לעצמך – מה זה הדבר הזה?". אמיר הוסיף, "מה שחשוב בשנים האחרונות זה שהקהל יזכור דווקא את השיר שלך מתוך 26 השירים. לפעמים זה מגיע לרמה של גיחוך".

מחזה שלכד את תשומת הלב העולמית היה המראה המזוקן של קונצי'טה וורסט האוסטרית, זוכת האירוויזון לשנת 2014. זכייתה במקום הראשון העבירה למיליוני הצופים מסרים של פתיחות וקבלת האחר. בו בזמן, עם השנים הפך האירוויזיון מתחרות שירים לתחרות מסרים של פוליטיקת זהויות, בכלל זה השיר “Toy” של נטע ברזילי.

אירוויזיון 2006 - פינלנד
אירוויזיון 2006 - פינלנד
אירוויזיון 2014 - קונצ'יטה האוסטרית
אירוויזיון 2014 - קונצ'יטה האוסטרית