מווטרלו ועד הללויה: מה הופך שיר אירוויזיון לקלאסיקה?

"ג'ינג'יס חאן", אחד השירים המוכרים בתחרות הגיע למקום הרביעי בלבד, אך הפך ללהיט בזכות האווירה והרקדן המתנשא לגובה שני מטרים. "בזמנו אלו היו הגימיקים" • לגעת באירוויזיון

זמן צפייה: 13:07

בשנת 1974, כמעט 160 לאחר מפלתו של נפוליאון, הפכה להקת "אבבא" השבדית את התבוסה הצרפתית לאחד הניצחונות הגדולים של תחרות האירוויזיון. "זה שיר מדהים. יש לי צמרמורות רק מלדבר עליו", סיפרה שדרנית הרדיו והעורכת המוזיקלית דלית רטצ'סטר. "'אבבא' היא פשוט להקה מושלמת, מעצמת פופ בפני עצמה".

עוד בחדשות 13:

ים המלח, תאונה וחזרות לחצי הגמר: היום השני לשבוע האירוויזיון

בעקבות נפילת גוף תאורה: עובד במתחם האירוויזיון נפצע קשה

החלו אירועי האירוויזיון: "המשלחות בעננים ממה שקורה פה"

להקת ג'ינג'יס חאן באירוויזיון 1979
להקת ג'ינג'יס חאן באירוויזיון 1979 | צילום: חדשות 13

הלהיטים שיוצאים מהתחרות אינם תמיד אלו שזוכים במירב הקולות. אחד השירים המוכרים ביותר בתולדות התחרות הוא "ג'ינג'יס חאן", של להקה גרמנית בעלת אותו שם, שבוצע על בימת האירוויזיון בירושלים ב-1979, והגיע למקום הרביעי. על אף ששירה של גלי עטרי, "הללויה", ניצח באותה שנה, שירה של הלהקה הגרמנית הפך להיות הלהיט המזוהה ביותר עם האירוויזיון. "האווירה שהייתה על הבמה והרקדן בגובה שני מטרים, זה נתן את הטון. בזמנו אלו היו הגימיקים", אמר אלון אמיר, מומחה לאירוויזיון.

"ג'ינג'יס חאן היה נאמבר מאוד חזק, אבל כנראה ש-'הללויה' היה חזק יותר. מה לעשות?" אמר העיתונאי וחוקר המוסיקה יובל ניב. "הללויה זה יצירת מופת. אני אפילו לא יכול להגדיר את זה כשיר טוב, זה שיר מבריק. זו הברקה היסטורית גם מבחינת הטקסט וגם מבחינת הלחן".