מעבר במסוע מזוודות ודירת מסתור: כך הוברחו אלפי פועלים לישראל

על פי החשד, עובדים מגיאורגיה תודרכו בטביליסי כיצד לפעול בנתב"ג והסתננו למסוע הכבודה החריגה כשהם לובשים וסטים ועונדים תגים של עובדים במקום. "כמו מנהרה שנחפרה תחת שדה התעופה"

זמן צפייה: 02:46

מחדל הברחת הפועלים: הברחתם לכאורה של אלפי עובדים מגיאורגיה לישראל, שנחשפה היום (שני) לראשונה בחדשות 13, נעשתה תוך תכנון מדוקדק, ובשיטה יצאת דופן - שבעזרתה הצליחו ככל הנראה להערים על הרשויות.

על פי החשד, הפועלים הגיאורגים תודרכו עוד בטביליסי באמצעות בסרטונים שהדגימו להם כיצד להסתנן למסוע הכבודה החריגה, וכשהגיעו לישראל עשו זאת, תוך שהם לובשים בגדים של עובדים במקום ולפעמים אף עונדים תגים, שקיבלו מבעוד מועד, כדי לא לעורר חשד.

עוד בחדשות 13: 

פרסום ראשון: חשודים בהברחת מאות פועלים מגיאורגיה נעצרו

מסתמן: אונס הילדה בת השבע לא נבע ממניע לאומני

קצין בילוש זוכה לאחר שהופלל על ידי שני שוטרים בתקיפת עצור

מסוע כבודה בנתב''ג (ארכיון)
מסוע כבודה בנתב''ג (ארכיון) | צילום: החדשות 13

ביציאה משדה התעופה, חיכתה לפועלים שהוברחו מונית שלקחה אותם ישר לדירת המסתור בלוד, ומשם נלקחו לעבודה. עבור כל עובד הוצא סכום של עד עשרת אלפים שקלים. על פי החשד, כאמור, הוברחו אלפי עובדים, בהם גם נשים.

אחד הדברים שמעידים על כך שהמעשים תוכננו עד לפרטים הקטנים, הם דברי בכיר ביטחוני שתיאר את הפרשה ואמר כי "זה כמו מנהרה שנחפרה תחת נתב"ג". כעת, החשש הוא שארגוני טרור ישתמשו בשיטות דומות.

רפ"ק ניר שוורץ מיחידת להב 433 אמר כי "הם השתמשו בסיוע של עובדים בנתב"ג, עובדים של חברות פרטיות שנותנות שירותים לנמל התעופה. הכנופיות הגיאורגיות פעלו במשך שנתיים בתיאום מלא בין ישראל לטביליסי". יש לציין כי לא מן הנמנע כי אלי אסייג, מפקד היחידה הכלכלית בלהב 433, הצליח לגייס עד מדינה או להפעיל סוכן ברשת הגיאורגית.

נתב''ג
נתב''ג | צילום: חדשות 13

עו"ד יעקב שקלאר, שמייצג את אחת החשודות, אמר לחדשות 13: "אני לא יודע איך היא בדיוק הבריחה  את הגיאורגים לישראל, אם באמצעות מזוודות סתרים או באמצעות גלימות רואה ואינו נראה. את כל הפרטים האלה לא אמרו ללקוחה שלי, כך שאני מניח שהמעצר הזה הוא מעצר לחץ".

"מכל הסיפור הזה יישארו רק כותרות" אמר עו"ד ששי גז, שמייצג את אחד החשודים. "מרשי לא ביצע שום עבירה פלילית, הדבר יוכח בהמשך".

נמל התעופה בן גוריון
נמל התעופה בן גוריון | צילום: רויטרס

כאמור, הבוקר פורסם לראשונה בחדשות 13 כי שישה בני אדם נעצרו ושמונה נוספים עוכבו לחקירה בחשד כי קיימו רשת הברחת פועלים לא חוקיים מגיאורגיה לישראל. בין העצורים גם עובדי קבלן בנתב"ג, שעל פי החשד ניצלו את סמכויותיהם כדי להכניס את העובדים לישראל ללא בידוק. מעצרם של שבעה חשודים הוארך לאחר דיון בבית משפט השלום בראשון לציון.

על פי החשד, חברי הרשת, בהם עובדי חברות קבלן המספקות שירותים לנמל התעופה, פעלו באופן מאורגן ושיטתי לאורך תקופה, כשהם מצליחים לרמות את מנגנוני האבטחה במעברי הגבול בנתב"ג והבריחו מאות עד אלפי אזרחים גיאורגיים לתחומי מדינת ישראל מבלי לעבור במערכת בקרת הדרכונים והמעברים כנדרש על פי חוק.

גורם ביטחוני בכיר בנתב"ג התייחס למקרה והדגיש: "אין שום קשר בין האירוע המדובר לבין תחום האבטחה בנתב"ג. רשות שדות התעופה, באמצעות היחידה למניעת עבירות בנתב"ג, היא זו שזיהתה את ניסיון ההברחה והעבירה את המידע לגורמי המודיעין ולמשטרת ישראל". לדבריו, "בנמל התעופה בן גוריון עובדים למעלה מ-15 אלף עובדים. מתן הרישיון לעבודה הוא תהליך מבוקר ומפוקח להפליא. אדם שקיבל את מידת האמון הראויה לעבוד במתחם מוגבל, עושה את עבודתו מבלי שמישהו חושב שהוא עלול לעשות מעשה פלילי. אותם עובדים שביצעו את העבירות הם עובדים של החברות שפועלות בנתב"ג, אשר בגדו באמון שניתן להם".