פרסום ראשון: חשודים בהברחת מאות פועלים מגיאורגיה נעצרו

להב 433 עצרה 6 חשודים ועיכבה 8 בחשד להכנסת עובדים לישראל ללא דרכון, בהם עובדי קבלן בנמל התעופה שככל הנראה ניצלו את סמכויותיהם על מנת להכניס את את העובדים לישראל ללא בידוק

זמן צפייה: 00:30

פרסום ראשון: שישה בני אדם נעצרו ושמונה נוספים עוכבו היום (שני) לחקירה בחשד כי קיימו רשת הברחת פועלים לא חוקיים מגיאורגיה לישראל. בין העצורים גם עובדי קבלן בנתב"ג, שעל פי החשד ניצלו את סמכויותיהם כדי להכניס את העובדים לישראל ללא בידוק. שבעה חשודים יובאו בשעה 16:00 בית משפט השלום בראשון לציון לדיון בעניינם, והמשטרה תבקש להאריך את מעצרם בהתאם לצורכי החקירה.

על פי החשד חברי הרשת, ביניהם עובדי חברות קבלן המספקות שירותים לנמל התעופה, פעלו באופן מאורגן ושיטתי לאורך תקופה, כשהם מצליחים לרמות את מנגנוני האבטחה במעברי הגבול בנתב"ג והבריחו מאות עד אלפי אזרחים גיאורגיים לתחומי מדינת ישראל מבלי לעבור במערכת בקרת הדרכונים והמעברים כנדרש על פי חוק.

עוד בחדשות 13:

פרשת הברחת שעוני היוקרה שסיבכה את עומר אדם

נתניהו על הרשעת רעייתו בפלילים: "הסתיים מסע ציד של 4 שנים"

"הרגשה מבזה": רצתה להיכנס לג'קוזי – וסורבה בשל בגד הים הצנוע

נמל התעופה בן גוריון
נמל התעופה בן גוריון | צילום: רויטרס

גורם ביטחוני בכיר בנתב"ג התייחס למקרה והדגיש: "אין שום קשר בין האירוע המדובר לבין תחום האבטחה בנתב"ג. רשות שדות התעופה, באמצעות היחידה למניעת עבירות בנתב"ג, היא זו שזיהתה את ניסיון ההברחה והעבירה את המידע לגורמי המודיעין ולמשטרת ישראל". לדבריו, "בנמל התעופה בן גוריון עובדים למעלה מ-15 אלף עובדים. מתן הרישיון לעבודה הוא תהליך מבוקר ומפוקח להפליא. אדם שקיבל את מידת האמון הראויה לעבוד במתחם מוגבל, עושה את עבודתו מבלי שמישהו חושב שהוא עלול לעשות מעשה פלילי. אותם עובדים שביצעו את העבירות הם עובדים של החברות שפועלות בנתב"ג, אשר בגדו באמון שניתן להם".

נתב''ג
נתב''ג | צילום: חדשות 13

בחודש ינואר הוגש כתב אישום בפרשת ייבוא הסמים באל על נגד רמי יוגב, עובד בתפקיד ביטחוני רגיש בחברה, ונגד שמונה מעורבים נוספים. לפי האישום, המעורבים ייבאו מאות ק"ג של קוקאין מדרום אפריקה לישראל. על פי כתב האישום, קשרו הנאשמים קשר על מנת לייבא לישראל קוקאין, ובעשר הזדמנויות שונות ייבאו משקל מצטבר של 150 ק"ג מהסם.

במסגרת עבודתו באל-על וסיווגו הביטחוני, הייתה ליוגב גישה לאזורים מסווגים בנתב"ג, בין היתר למטוסים הנמצאים בשטח האווירי בנתב"ג. לאתר שתואם בין הנאשמים מועד ייבוא הקוקאין, העביר בלדר את הסם במזוודת יד, מבלי שהמזוודה תיבדק על ידי גורמי הביטחון. עם נחיתת המטוס, דאג עד המדינה כי יוגב יקבל את המזוודה מידיו של הבלדר מיד עם פתיחת דלתות המטוס וידאג להעברתה ללא בידוק אל מחוץ לשטח השדה.

לאחר מכן, המזוודה נמסרה לנהג מטעמו של הנאשם חנניה כנפו, אשר המתין בנקודה שנקבעה מבעוד מועד על ידי הצדדים. את התיאומים שבוצעו בדרום אפריקה לצורך הייבוא ואת קבלת הסמים בארץ, ביצעו  אנשים מטעמו של כנפו - כאשר הנאשמים אבי פרץ ויניב חזן שימשו כאנשי השטח של כנפו, ופיקחו על העברת המזוודה בבטחה מהבלדר לידי יוגב וממנו לידי הנהג.

נתב"ג
נתב"ג | צילום: ספדי אדריכלים

בחודש נובמבר 2018, התירה המשטרה לפרסום כי עצרה את יוגב בחשד למעורבות בהברחת קוקאין. זאת, תוך ניצול תפקידו כממונה על הקשר של החברה עם גורמי אבטחה בחו"ל. עוד הודיעה כי שני עובדים לשעבר בחברה ואזרח נוסף נעצרו בחשד למעורבות בפרשה.

לפי החשד, הסמים הועלו למטוסי החברה מערים שונות, בעיקר מיוהנסבורג שבדרום אפריקה. לפי החשד, כשהמטוסים נחתו בארץ היה יוגב פורק מהם את הסמים בזכות הגישה הבלתי מוגבלת שלו ומכניס אותם לישראל. אחד החשודים נתפס בדירתו עם כ-15 ק"ג של קוקאין. כחלק מחקירת המשטרה בפרשה, נערכה פשיטה על מתחם ביטחוני רגיש בנמל התעופה בן גוריון. במשטרה אמרו כי מדובר בפרשה רחבת היקף, במסגרתה הוברחה לארץ כמות גדולה של הסם.

תיעוד בו נראה רמי יוגב מעביר מזוודת סמים בנתב"ג
תיעוד בו נראה רמי יוגב מעביר מזוודת סמים בנתב"ג | צילום: חדשות 13

במהלך החקירה עלה כי חברי הרשת "פעלו באופן מאורגן ושיטתי", כשהם מצליחים להבריח את הסמים לישראל כשבכל פעם, אחד מחברי הרשת, עובד באל על, מסייע בהברחת הסם לאחר שקיבל אותו לידיו מבלדר בערים שונות בדרום אפריקה, בעיקר מיוהנסבורג. הבכיר נמנע מלדווח על הנעשה לממונים עליו ולרשויות האכיפה כשהוא דואג להעביר את הסם בעורמה תוך שהוא מנצל את תפקידו ואת האמון הרב שניתן בו ומעלים אותו מעיני רשויות האכיפה.

עוד עלה בחקירה כי חברי הרשת הצליחו בחודשים האחרונים לייבא לא פחות 160 ק"ג כאשר בכל פעם מוברחים כ-20 ק"ג. שווי ק"ג של סם מסוג קוקאין טהור מוערך בסכום של 300 אלף שקלים.