קצין בילוש זוכה לאחר שהופלל על ידי שני שוטרים בתקיפת עצור

השופט קבע כי סבירות גבוהה ששני הבלשים תקפו את העצור בעצמם - והאשימו את מפקדם, שהושעה מתפקידו לאחר התקרית. "השוטרים היו עדים מניפוליטיביים שהאמת אינה נר לרגליהם"

שלט המחלקה לחקירות שוטרים

בית המשפט זיכה אתמול (ראשון) קצין בילוש, לאחר ששני שוטרים במשטרת אשקלון האשימו אותו בתקיפת עצור - שתקפו הם בעצמם במהלך חקירת פריצה לדירה באשקלון. מאז ההפללה, לפני כשנתיים וחצי, הושעה קצין הבילוש מתפקידו, אך אתמול כאמור זיכה אותו השופט זיכוי מוחלט. בהכרעת הדין כתב השופט: "סבירות גבוהה שהאלימות הופעלה על ידי השוטרים המפלילים".

תחילתה של הפרשה בפברואר 2017, כששני בלשים בבגדים אזרחים הגיעו לדירה באשקלון לצורך איתור חשוד בעבירות התפרצות. בדירה שהו באותה עת שני חשודים, וזמן קצר לאחר הגעת השוטרים הגיע אדם שלישי המתגורר בדירה. עם הגעתו יצרו השוטרים קשר עם המפקד שלהם, קצין המודיעין והבילוש בדרגת רב פקד, ביקשו ממנו סיוע, ושלושת החשודים נעצרו.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"אין מפלגה נקייה": כ-40% מחברי הפרלמנט בהודו מואשמים בפלילים

דובר חמאס ברצועה: "החל שלב חדש ביישום הבנות ההסדרה"

איראן: "נגדיל את מאגר האורניום בתוך עשרה ימים"

פטיש
פטיש | צילום: אילוסטרציה

לאחר ביצוע המעצר התלונן אחד העצורים כי השוטרים תקפו אותו, ובעקבות כך נפתחה חקירת מח"ש. זמן קצר לאחר התלונה הפך קצין המודיעין לחשוד העיקרי, לאחר שלטענת שני השוטרים המפקד הוא שתקף את המתלונן. לדבריהם, הוא "נטל מקל מברזל שהיה מונח בחדר, והכה את המתלונן מספר פעמים ברגליו, בכתפו ובגבו, תוך שהוא ממשיך לתחקר אותו בשפה העברית, כאשר המתלונן חוזר ואומר כי הוא אינו מבין את השפה".

כאמור, מאז אותו היום הושעה קצין הבילוש מתפקידו, אך אתמול זיכה אותו זיכוי מוחלט השופט רון סולקין. הוא מתח ביקורת חריפה על המחלקה לחקירות שוטרים וקבע, "הסבירות הגבוהה יותר היא, שאלימות הופעלה על ידי השוטרים המעורבים, בדגש על צמד השוטרים הראשון שהגיע למקום".

סנגוריו של הנאשם, עורכי הדין אבי חימי ומשה וייס שהציגו במהלך המשפטי טיעונים והוכחות לחפותו של הקצין הצליחו לשכנע את השופט כי מרשם לא הרים את ידו ואף הפנו לחקירה הראשונה של המתלונן, אבל למרות זאת,
השופט מתח בהכרעת הדין ביקורת חריפה על מח"ש, וכתב כי "מח"ש ניהלו חקירה אינטנסיבית ביותר, ארוכה מאוד, תוך הפעלת לחץ במינון גבוה על הנחקרים השונים, לרבות איומים מרומזים על עתידם המקצועי ועל המשך שירותם במשטרה". לדבריו, רק לאחר תרגילי חקירה של מח"ש מסר אחד השוטרים גרסה מפלילה כלפי הנאשם. עוד הוסיף השופט: "בניגוד לעדותם של שלושת השוטרים המפלילים, מהם התרשם בית המשפט כעדים מניפולטיביים מאוד שהאמת אינה נר לרגלם, עשה הנאשם רושם מהימן".

עורכי הדין אבי חימי ומשה וייס, סנגוריו של הנאשם
עורכי הדין אבי חימי ומשה וייס, סנגוריו של הנאשם

עוד קבע השופט כי לעתים יש צורך בניהול חקירה אינטנסיבית, אך לדבריו "כאן חרגו הדברים מהתנהלות לגיטימית של חקירה. מחדלים אלה הם מחדלי חקירה משמעותיים ביותר שהיה בהם כדי לפגוע בהגנת הנאשם, וכאמור הותירו חלל ראייתי, חלל שנותר על כנו גם לאחר שמיעת כלל הראיות".

תגובת עורכי הדין אבי חימי ומשה וייס: "אנחנו מברכים על החלטתו הצודקת של בית המשפט לזכות את מרשנו מכל אשמה. למרבה הצער, חקירה מגמתית ורשלנית הובילה להעמדתו לדין המיותרת של מרשנו, קצין משטרה מוערך, על לא עוול בכפו. טוב שיש שופטים גם בבאר-שבע".