"אין מפלגה נקייה": כ-40% מחברי הפרלמנט בהודו מואשמים בפלילים

לפי דוח שפרסם ארגון אזרחי, יותר מרבע מהאישומים קשורים באונס, רצח או ניסיון לרצח. על פי החוק ההודי, נבחרי ציבור שלא הורשעו יכולים לכהן בתפקיד. "יש לחנך מצביעים לא לבחור באנשים כאלו"

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי
ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי | צילום: רויטרס

43% מחברי הפרלמנט החדשים בבית התחתון בהודו, שיתכנס היום (שני) לראשונה לאחר הבחירות שהתקיימו במדינה, עומדים בפני אישומים פליליים – כך עולה מדוח של האגודה לרפורמות דמוקרטיות בהודו (ADR). על פי הדוח, יותר מרבע מהאישומים קשורים באונס, רצח או ניסיון לרצח.

על פי החוק ההודי, רק אלו שנגזרו עליהם שתי שנות מאסר או יותר יכולים להיחסם מהתמודדות בבחירות. לעומת זאת, חברי כנסת שלא הורשעו יכולים לכהן בתפקיד. הרשעתם מתעכבת, כיוון שבמערכת המשפט ההודית יש הצטברות של כ-30 מיליון תיקים לערך שנמשכים זה כבר כמה עשורים.

לכתבות נוספות בנושא:

"ניצחנו שוב": ראש ממשלת הודו נבחר לכהונה נוספת

900 מיליון מצביעים ב-6 שבועות: החלה מערכת הבחירות בהודו

דיווח: פקיסטן הציעה להודו להחיל הפסקת אש בחבל קשמיר

הפגנות נגד ראש ממשלת הודו במהלך ביקורו בבריטניה
הפגנות נגד ראש ממשלת הודו במהלך ביקורו בבריטניה | צילום: רויטרס

כשנשאלו על כך נבחרי הציבור, הם האשימו יריבים פוליטיים בניסיון להסגיר אותם. חברי המפלגות הגדולות טוענים, בהתאם לרוח החוק, כי זה לא יהיה הוגן לחסום אנשים מלהתמודד בבחירות אלא אם הורשעו בבית המשפט.

חברי פרלמנט בעלי רקע פלילי זו לא תופעה חדשה בהודו, אך הבעיה מחריפה לנוכח התחייבותו של ראש הממשלה נרנדרה מודי בבחירות 2014 לנקות את המדינה משחיתות ומהשפעת הכסף על הפוליטיקה.

נציב הבחירות הראשי לשעבר מסר כי בבחירות 2004 אחוז המועמדים תחת אישומים פליליים עמד על 24. האחוז גדל ב-2009 ל-33%, בבחירות 2014 נשאר על מספר כמעט זהה והשנה הוא כאמור עומד על 43%.

הפגנות נגד ראש ממשלת הודו במהלך ביקורו בבריטניה
הפגנות נגד ראש ממשלת הודו במהלך ביקורו בבריטניה | צילום: רויטרס

עוד מצא ה-ADR כי 116 מתוך 303 חברי מפלגתו של מודי עומדים בפני אישומים פליליים, כולל אחד שמואשם לכאורה בגין טרור. 29 מחברי מפלגות האופוזיציה ניצבים גם הם בפני אישומים חמורים.

"התופעה במדינה נמצאת במגמת עלייה, ושום מפלגה לא נקייה ממנה", אמר ז'גדיב צ'וקאר, מייסד ה-ADR. לדבריו, "מוכרחים לחנך מצביעים לא לבחור את האנשים הללו". רכז איגוד העם לזכויות אזרח, לנין ראסגהוואנשי, אמר: "מה שמדינת הודו לא מסוגלת לספק, אנשים כוחניים מבטיחים לספק לאנשים באזור ההשפעה שלהם באמצעות כסף וכוח הנשק".

לאחרונה נבחר ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי לכהונה מחודשת. בנאום הניצחון שלו, הבטיח מודי לאחד את המדינה ובהמשך צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "יחד, נבנה הודו חזקה - הודו ניצחה שוב". עם זאת, קמפיין הבחירות של מפלגתו היה מפלג בעיקרו - ועורר טענות של המיעוט המוסלמי במדינה לפיהן הם זוכים ליחס של אזרחים סוג ב'.

נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו, עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בביקורו בישראל
נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו, עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בביקורו בישראל | צילום: רויטרס

ה-BJP, המפלגה העממית ההודית, שמודי עומד בראשה, הגדילה את הרוב שלה בפרלמנט. לפי מידע שפרסמה ועדת הבחירות ההודית, המפלגה זכתה ב-298 מושבים מתוך 542 אפשריים, לאחר שבבחירות הקודמות בשנת 2014 הו לה 282 מושבים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את מודי בחשבון הטוויטר שלו: "ברכות מקרב לב לך, ידידי, על ניצחונך המרשים בבחירות. תוצאות הבחירות הן אישור נוסף למנהיגותך ולדרך בה אתה מוביל את הדמוקרטיה הגדולה בעולם. יחד, נמשיך לחזק את הידידות הגדולה בינינו ובין הודו וישראל ולהובילה לפסגות חדשות".