מוקדם יותר באותו יום הצהירה איראן כי מדינות אירופה נכשלו בהצלת הסכם הגרעין. לטענתה, המדינות שנותרו חתומות על ההסכם לאחר פרישת ארה"ב ממנו אשתקד - גרמניה, צרפת, בריטניה וגרמניה, לא עושות די כדי לשמר את ההסכם. "עד כה, לא ראינו צעדים פרקטיים וישימים מכיוון מדינות אירופה שיבטיחו את האינטרסים האיראנים", אמר דובר משרד החוץ האיראני עבאס מוסאבי, והוסיף כי "טהראן לא תדון בשום עניין נוסף חוץ מהסכם הגרעין".

זריף בהצגת הסכם הגרעין. האחראי על השכנועים
זריף בהצגת הסכם הגרעין. האחראי על השכנועים | צילום: רויטרס

כזכור, לפני כחודש הודיעה איראן לשגרירי חמש המעצמות שנותרו בהסכם הגרעין - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - על החלטתה להפחית את התחייבויותיה לכמה מסעיפיו למשך 60 יום. במשך זמן זה, הציבה טהראן אולטימטום למעצמות לספק לה פתרונות לסנקציות האמריקניות בתחום הנפט והבנקאות. במידה ואיראן לא תקבל את ההקלות שדרשה, היא תחריף את צעדיה, תסיר מעצמה את ההגבלות על רמת העשרת האורניום ותחזור להעשיר אורניום עד ל-20% - כך הודיעה המועצה לביטחון לאומי במדינה.

נוסף על כך, הודיעה טהראן על שדרוג הכור הגרעיני באראק. מדובר בכור שנמצא תחת מגבלות במסגרת הסכם הגרעין, שהאיראנים התחייבו לא להמשיך ולפתח אותו. הכור באראק נועד לייצור פלוטוניום, והוא חלק מהתוכנית הצבאית של משטר האייתוללות. כל זאת, לאחר שכזכור הממשל האמריקני הפעיל לפני כמה ימים סנקציות שאוסרות על איראן לייצא מים כבדים ולייצר אורניום מועשר.

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, התייחס אז להצהרה של איראן והאשים את ארצות הברית בהתנהגות לא אחראית בנושא הסנקציות. לדבריו, כתוצאה מהחלטותיו של ממשל טראמפ, המצב שנוצר סביב הסכם הגרעין הוא "בלתי מתקבל על הדעת". בתוך כך, בקרמלין האשימו את מדיניות וושינגטון בנושא: "הנסיגה של איראן מהבנות הסכם הגרעין הן תוצאה של הפרובוקציות האמריקניות והלחץ הקיצוני על המשטר בטהרן".