ניצן: מנסים לפגוע באמון בפרקליטות; היועמ"ש: הכפשות מזעזעות

מנדלבליט מתח ביקורת על התגובות שנשמעו לאחר החלטתו להעמיד לדין את רה"מ: "בלתי מתקבל על הדעת ששי ניצן וליאת בן ארי מסתובבים עם אבטחה". פרקליט המדינה: "נדהמתי לשמוע את מתקפות אוחנה"

זמן צפייה: 10:05

פרקליט המדינה שי ניצן תקף היום (שלישי) את התגובות החריפות שנשמעו נגד מערכת אכיפת החוק בעקבות ההחלטה להגיש כתבי אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "יש מסע של כל מיני גורמים שכל ייעודו הוא לגרום לאי אמון בפרקליטות", אמר ניצן באירוע הפתיחה של ההשתלמות השנתית של פרקליטות המדינה באילת.

"כל הטעמים לכך ידועים", המשיך ניצן. "מכים בפטיש ואז אומרים שאמון הציבור ירד. יש כוחות אדירים שעושים כל מאמץ לפגוע". עוד הוסיף כי "נדהמתי כששמעתי את המתקפות של שר המשפטים אוחנה על הפרקליטות. הוא אמר דברים קשים ובוטים".

ניצן הצהיר כי "אני מכיר את ראש הממשלה - הייתי אצלו בלא מעט ישיבות. לעולם לא אעשה שיקולים על סמך דעות פוליטיות. ראש הממשלה אמר עליי דברים לא קלים, שביצעתי אכיפה בררנית, זה לא נעים".

עוד בחדשות 13:

היועמ"ש: נתניהו לא חייב להתפטר – הנבצרות היא עניין ציבורי

גנץ: בדמוקרטיה בריאה ר"מ לא מארגן הפגנה נגד מערכת אכיפת החוק

סער קורא לנתניהו להתפטר: המדינה תקועה, הוא צריך לקבל אחריות

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-20191126-2025' autoplay='0' credit='משרד המשפטים, אבי מזרחי' desc='שי ניצן בכנס הפרקליטות באילת' kid='1_66v0fbwr' duration='605'']

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, נשא אף הוא דברים באירוע. "אני שומע איומים, שקרים והכפשות חסרות ביסוס - זה פשוט מזעזע", הצהיר היועמ"ש. "אני שומע ביטויים שאין להם מקום בשיח הציבורי – שמכוונים כלפי מערכת אכיפת החוק, וכלפי בכירים מסוימים בתוכה", אמר מנדלבליט. "פרקליט המדינה, שי ניצן, הוא משרת ציבור בכל רמ"ח אבריו. הוא משפטן מעולה ואדם ישר והגון. ליאת בן ארי היא לוחמת אמיתית הרואה נגד עיניה את שלטון החוק בלבד. העובדה ששי וליאת מסתובבים עם מאבטחים רק בגלל שמילאו את תפקידם – היא בלתי מתקבלת על הדעת".

"פרקליטות המדינה היא חומת המגן של מדינת ישראל מפני הפשיעה והשחיתות השלטונית", המשיך היועץ המשפטי. "מובן כי אין בכך כדי ללמד שפרקליטות המדינה חפה מטעויות, או שהיא חסינה מביקורת. אנחנו לא מפחדים מביקורת, ובלבד שמדובר בביקורת עניינית, ובשיח מכבד ובונה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20191126-1931' autoplay='0' credit='' desc='היועמ"ש מנדלבליט בכנס הפרקליטות באילת' kid='1_eu2w4tm3' duration='425'']

עוד התייחס מנדלבליט להחלטה שקיבל להעמיד את נתניהו לדין, שעליה הכריז ביום חמישי האחרון. "ביום חמישי האחרון נפל דבר בישראל", סיפר. "קיבלתי החלטה על הגשת כתב אישום בעבירות חמורות של שחיתות שלטונית נגד ראש הממשלה - זה לא דבר של מה בכך. כפי שאמרתי ביום חמישי בערב – קיבלתי את ההחלטה הזו בלב כבד, אך בלב שלם. עוד אמרתי ביום חמישי את המובן מאליו – כי עד להכרעה בעניינו של ראש הממשלה ע"י בית המשפט, הוא מוחזק חף מפשע".

על הודעתו לפיה אין עילה משפטית לכך שנתניהו יסיים את כהונתו כראש ממשלה, אמר מנדלבליט: "בנימין נתניהו הוא ראש הממשלה של כולנו. הוא עומד בראש הדרג המדיני, שאותו אנחנו משרתים, אותו אנו מייצגים בערכאות, ולו אנו מספקים ייעוץ משפטי לשם הגשמת מדיניותו בגבולות הדין. אלה הן מושכלות יסוד, ולא חל בכך כל שינוי. פרקליטות המדינה לא נמצאת חס וחלילה בעימות עם ראש הממשלה או עם מי משרי הממשלה".

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Looks On During The Weekly Cabinet Meeting In Jerusalem
ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

אתמול, כאמור, קיים היועמ"ש דיון בנושא המשמעויות של ההחלטה להגיש כתב האישום נגד ראש הממשלה, והחליט כי אין צורך להנחות את נתניהו להתפטר מתפקידו, כאשר ממשלת המעבר מחזקת את עמדתו בנושא זה. בנוסף על כך, מנדלבליט לא התייחס לנושא הנבצרות, שכן לדבריו, זה עניין ציבורי לחלוטין.

כמו כן, למרות שהכריע בסוגיה בנושא המשך תפקודו של נתניהו כשר, מנדלבליט לא התייחס לכך בדיון. על פי ההערכה הוא נותן לראש הממשלה את האפשרות להחליט על התפטרותו לבד. בנוגע לסוגית הטלת המנדט, היא תעלה ככל שנתקרב יותר לבחירות.