"שפל היסטורי": התגובות על ההחלטה להגיש כתב אישום נגד נתניהו

סערה במערכת הפוליטית בעקבות החלטת מנדלבליט להגיש כתבי אישום נגד נתניהו. גנץ: "יום עצוב מאוד למדינת ישראל". מפלגת העבודה מתכוונת לעתור לבג"ץ בדרישה להורות לנתניהו לצאת לנבצרות

זמן צפייה: 10:53

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדליט, להגיש כתבי האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. בכחול לבן הגיבו בפרפראזה על דבריו של נתניהו משנת 2006, במהלך כהונתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט: "ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות, אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים כל כך גורליים למדינת ישראל. כי קיים חשש, אני חייב להגיד, אמיתי ולא בלתי מבוסס, שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו, ולא לפי האינטרס הלאומי". יו"ר המפלגה בני גנץ אף כתב כי מדובר ב"יום עצוב מאוד למדינת ישראל".

לאחר הצהרת נתניהו בתגובה להחלטה, כתב גנץ: "נתניהו בהופעתו הערב הוכיח שהוא חייב לסיים את תפקידו וללכת ולהתמקד בענייניו המשפטיים. גם הוא יודע כי האתגרים הגדולים והמורכבים הניצבים בפני מדינת ישראל, גם בזירה הביטחונית וגם בזירה החברתית והכלכלית, מחייבים ראש ממשלה שישקיע בהם את כל זמנו, מרצו וכוחו".

כתבות נוספות על החלטת היועמ"ש >>

תיק 1000: היועמ"ש הכריע – נתניהו יואשם במרמה והפרת אמונים

תיק 2000: רה"מ יואשם במרמה והפרת אמונים; מוזס – בשוחד

תיק 4000: היועמ"ש קבע – רה"מ יואשם בשוחד ומרמה והפרת אמונים

גם מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, הגיב להחלטה: "זהו יום עצוב למדינת ישראל וגם לי באופן אישי, אבל להודעת היועץ המשפטי לממשלה יש רק משמעות אחת: בנימין נתניהו אינו יכול להמשיך לכהן כראש ממשלת ישראל. לא ייתכן שראש הממשלה יפציץ בלילה בסוריה ויילך בבוקר להתעמת עם ניר חפץ. לא ייתכן שמי שאחראי על מערכת החינוך של ילדינו יהיה נאשם בעבירות פליליות חמורות. לא ייתכן שמי שאמור להגן על המערכת המשפטית, משיקולים זרים, יאשים את המערכת המשפטית בשיקולים זרים. בעיקר לא ייתכן שהוא יגרור איתו מדינה שלמה לסחרור מסוכן שייגמר באלימות ובמשבר פנימי חסר תקדים. עד לשנים האחרונות בנימין נתניהו הקדיש את רוב חייו לחיזוק מדינת ישראל. אם עדיין אכפת לו ממנה, הוא צריך לעשות למענה עוד דבר אחד: להתפטר".

בנימין נתניהו עם ארנון מילצ'ן
בנימין נתניהו עם ארנון מילצ'ן | צילום: חדשות 13

מספר 3 בכחול לבן, שר הביטחון לשעבר בוגי יעלון, בירך את מערכת המשפט על עבודתה בעניין תיקי נתניהו: "ערב עצוב לעם ישראל ולמדינת ישראל. במצב הזה נתניהו לא יכול להיות מועמד לראשות ממשלה והוא צריך לקבל את ההחלטה הנכונה. זו תעודת כבוד למערכת המשפט שלמרות המתקפה לה היא נתונה בתקופה האחרונה קיבלה החלטה נכונה ללא פחד וללא מורא".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20191121-2028' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_n2idx426' duration='43'']

גם מספר 4 בכחול לבן, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, התייחס להחלטה: "יום בו מוגש כתב אישום נגד ראש ממשלה, הוא יום עצוב למדינת ישראל. אני מקווה בשביל נתניהו ובשביל אזרחי ישראל שייצא זכאי, אבל אין ספק שכעת הוא צריך להתרכז בניהול המשפט שלו ולא בניהול המדינה. העניינים המשפטיים של נתניהו משתקים את מדינת ישראל כבר 3 שנים. ודי. הגיע הזמן להסקת מסקנות ולחשבון נפש. הגיע הזמן לשים את ישראל לפני נתניהו".

שר הביטחון נפתלי בנט הגיב בתמיכה בנתניהו: "לילה כואב לעם ישראל. רבים חשים שמה שקרה הערב לא מגיע לרה"מ, אדם שהקדיש את כל חייו למען המדינה. למעננו. בערב זה חשוב לזכור את זכויותיו הגדולות. הוא ראש הממשלה של מדינת ישראל ועומדת לו חזקת החפות".

שר המשפטים אמיר אוחנה הביע גם הוא תמיכה בנתניהו ואמר כי הוא "גאה לעמוד לצידו של רה"מ. ראש הממשלה איננו אשם. כך קובע החוק וזוהי שיטתנו המשפטית. את אשמתו של אדם, במדינת ישראל, יש להוכיח בבית משפט. לא באולפנים, לא ברשתות החברתיות, אפילו לא במשרדי הפרקליטות"

"הרבה כתבי אישום שקרסו ראיתי בחיי המקצועיים", המשיך, "אין צל של ספק בליבי כשאני אומר ומרשה לעצמי לקבוע, מהיכרות קרובה: בנימין נתניהו איננו אדם מושחת. את מיטב שנותיו נתן למדינת ישראל, ליחסי החוץ שלה ולבטחונה. במקום לעשות לביתו - הוא עשה לעמו. הוא עשה לארצו. אני גאה מאוד לעמוד לצידו ברגע הזה, שהוא ללא ספק רגע קשה".

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "יום קשה למדינת ישראל. אנחנו צריכים לתת לטחנות הצדק לבצע את עבודתם ולתת לראש הממשלה את ההזדמנות להוכיח את חפותו בבית המשפט".

לאחר ההחלטה יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ, הכין צוות משפטי שיעתור לבג"ץ בדרישה להורות על נבצרות של ראש ממשלה. "כתבי האישום של נתניהו הם הסיבה שלא קמה בישראל ממשלה. בדמוקרטיה - לא נוכל להשלים עם ראש ממשלה תחת כתב אישום. רק בגלל כתבי האישום נוצר הפלונטר הפוליטי בישראל. אם נצליח למנוע מנתניהו להאחז בקרנות המזבח, נמנע בחירות בפעם השלישית תוך שנה", אמר פרץ.

יו"ר המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץ, הגיב גם הוא על החלטת היועמ"ש ואמר: "נתניהו חייב ללכת עכשיו. למען אזרחי ישראל והמדינה, למען הדמוקרטיה ושלטון החוק, אסור שנתניהו יכהן ולו רגע אחד נוסף. מדובר בשפל היסטורי. בפעם הראשונה בתולדות ישראל נאחז ראש ממשלה בכיסאו תחת כתב אישום חמור".


כמו כן הוסיף הורוביץ: "זוהי קריאה אחרונה לכל נבחרי הציבור, לסיעות הכנסת ולחברי הליכוד בפרט: אמרו בקול ברור - עד כאן. תם עידן נתניהו. בגסיסתו הפוליטית ישרוף ראש הממשלה היוצא כל חלקה טובה של יושר וממלכתיות. מי שידבוק בנאמנות עיוורת אליו, ייזכר כמי שנתן ידו להשחתה החמורה ביותר של הדמוקרטיה הישראלית ולפגיעה ישירה במדינה".

ראש הממשלה לשעבר ובכיר המחנה הדמוקרטי אהוד ברק התייחס להכרעה בעמוד הפייסבוק שלו. "בנאום נואש והזוי, נתניהו מנסה להוביל הפיכה כנגד הדמוקרטיה הישראלית. זהו ניסיון פתטי 'לשרוף את המועדון/המדינה'. נדרשת תגובה מהירה, חדה ובלתי ניתנת לפרשנויות, שתבהיר שאין אדם שהוא מעל החוק. נקודה. אני קורא לפרקליטיו להתפטר, וליועמ״ש לקבוע חד משמעית שח״כ שהוחלט להגיש נגדו כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים איננו יכול להקים ממשלה בישראל. קורא ל חברי הכנסת בליכוד להודיע שלא יתמכו בהמרדת אזרחים נגד המדינה ומערכת המשפט, ולליכוד לבחור לעצמו ראש חדש".

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה הוסיף: "ביום שנתניהו ישלם על פשעיו הפליליים נוכל להתחיל לתקן את הנזק שהסב בפשעיו החברתיים. הגזענות ושנאה שהפיץ לא יעלמו איתו למעשיהו, וזה תלוי בנו - ערבים ויהודים - לבנות יחד חברה שוחרת שלום, ודמוקרטיה שיוויונית שתשרת את כלל אזרחי המדינה".

חברו של עודה למפלגה, ח"כ אחמד טיבי, כתב: "דורש מהיועמ"ש מנדלבליט לחוות את דעתו בהקדם: האם ניתן להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נאשם בשוחד? מדובר במקרה תקדימי ובשל הנסיבות הפוליטיות במדינה נדרשת חוות דעת באופן דחוף".

ראש הממשלה נתניהו ושאול אלוביץ'
ראש הממשלה נתניהו ושאול אלוביץ' | צילום: חדשות 13

גם במפלגתו של נתניהו הגיבו להחלטה. ח"כ מיקי זוהר אמר: "הרגש הראשון שעולה בי - עצב גדול. כואב לי על רה"מ, איזו מתנה "נהדרת" העניקה לו המדינה על כך שנתן את מיטב שנותיו למעננו. הכל היה ידוע מראש, ידענו שהיועמ"ש לא יעמוד בלחץ שהופעל עליו, ידענו ששי ניצן נאבק במלוא העוצמה שיגישו נגד רה"מ כתבי אישום חמורים בכל מחיר. לא נשתוק. לא נוותר".

לאחר הצהרת נתניהו בתגובה להחלטה, כתב זוהר: "אני מודה, רה"מ ריגש אותי ואני בטוח שמיליוני אנשים במדינה מאוד התרגשו מדבריו. אני מציע הערב גם לשונאיו המושבעים להסתכל לאמת בעיניים ולהפסיק את הצביעות: יש דין אחד לנתניהו והימין ודין אחר לאחרים. בע"ה נמשיך לעמוד מאחורי ראש הממשלה ונעשה הכל להצלחתו, למען מדינת ישראל".

חברו לסיעה, שר התקשורת דודי אמסלם, הביע גם הוא תמיכה בראש הממשלה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "לא ניתן לשקר לנצח". גם שרת התרבות והספורט העניקה רוח גבית לנתניהו: "זה יום עצוב למדינת ישראל. אמון הציבור בפרקליטות ובמשטרה נמצא בירידה מתמדת. יש להבהיר עד תום את מה שקורה בפרקליטות ובמשטרה כדי למנוע מצב בו הפרקליטות או חוקרי המשטרה הם חסינים מביקורת. הם כמובן לא מעל החוק".

שר העלייה והקליטה זאב אלקין כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "‏מחזק את ידי רה"מ בשעה קשה זו. תרומתו למדינת ישראל, לביטחונה ולכלכלתה, היא עצומה, וממש לא מגיע לו המשפט 'מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו'. יחד עם כמחצית מאזרחי המדינה אני תמכתי ותומך בו, ורוצה להזכיר לכולם על חזקת החפות. אני מקוה שהצדק יצא לאור, ורה"מ יוכיח את חפותו בבית המשפט".

העמותה לטוהר המידות הגישה פנייה דחופה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיכריז על נבצרות ראש הממשלה נתניהו. "בפנייה הבהירה העמותה כי הסמכות להכרזה על נתניהו כנבצר נמצאת בידיו של היועץ המשפטי לממשלה, וכי כתב האישום החמור, הכולל אישום בעבירת השוחד, מחייב את היועץ להכריז על נבצרותו של ראש הממשלה כבר כעת. לחלופין דרשה העמותה שיודיע היועץ על המועד שלאחריו לא יוכל ראש הממשלה נתניהו להמשיך ולכהן בתפקידו", נמסר. "בפנייה הבהירה העמותה כי בית המשפט העליון התייחס בעבר לאפשרות כי היועץ המשפטי לממשלה יכריז על נבצרותו של ראש הממשלה בהתאם להוראות חוק יסוד הממשלה, והדבר אף התרחש בעניינו של ראש הממשלה לשעבר שרון ז"ל. לבסוף, הבהירה העמותה כי ככל שהיועץ יימנע מלהשתמש בסמכותו זו, תשקול העמותה עתירה לבג"ץ".