תיק 1000: היועמ"ש הכריע - נתניהו יואשם במרמה והפרת אמונים

מנדלבליט קבע כי רה"מ יועמד לדין בגין קבלת טובות הנאה מאנשי העסקים מילצ'ן ופאקר. חרף המלצת המשטרה, נתניהו לא יואשם בשוחד בתיק זה. "המתנות ניתנו באופן רציף ובמענה לבקשות ואף לדרישות"

זמן צפייה: 02:40

בתיק 1000 - פרשת המתנות יואשם ראש הממשלה בנימין נתניהו במרמה והפרת אמונים - כך הודיע היום (חמישי) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. זאת, בגין קבלת טובות הנאה במאות אלפי שקלים, בעיקר בדמות סיגרים ושמפניות, מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. נתניהו יואשם כי פעל לטובת מילצ'ן ולקידום ענייניו. שלושת האישומים העיקריים נגד נתניהו בתיק זה עוסקים בהתערבות שלו לאישור ויזה לארצות הברית למילצ'ן, קידום חוק להקלות מס לתושב חוזר – שהיה חוסך לאיש העסקים כסף רב והדחיפה למיזוג קשת ורשת.

כזכור, לפי כתב החשדות המשטרה המליצה להעמיד את נתניהו לדין באשמת שוחד – אך מנדלבליט לא קיבל את עמדתה והסתפק בהפרת אמונים בלבד. כמו כן, המליצה המשטרה להגיש כתב אישום בגין מתן שוחד נגד מילצ'ן - אך היועמ"ש החליט לסגור את התיק נגדו.

כתב האישום בתיק 1000 מתאר את מערכות היחסים שרקם נתניהו עם אנשי עסקים, במסגרתן קיבל טובות הנאה שונות. מאז 1999, התקיימה בין נתניהו לאיש העסקים ארנון מילצ'ן מערכת יחסים אישית, בעלת זיקות וקשרים שונים. בתקופה הרלוונטית לאישום קיבלו נתניהו ורעייתו ממילצ'ן טובות הנאה שונות. בשנת 2013 הכיר מילצ'ן לנתניהו את איש העסקים האוסטרלי ג'יימס פאקר. בשנים 2016-2014, קיבלו נתניהו ורעייתו מפאקר טובות הנאה שונות.

כתב האישום המלא:

כתבות נוספות בנושא >> 

היועמ"ש קיבל החלטה בתיקי נתניהו – ייתכן שיפרסם אותה כבר מחר

היועמ"ש: "אין מקום לפתוח בבדיקה בנוגע להדלפות מחקירות רה"מ"

עדות ראש לשכת רה"מ בתיק 2000: נתניהו הקליט את השיחה עם מוזס

בנימין נתניהו עם ארנון מילצ'ן
בנימין נתניהו עם ארנון מילצ'ן | צילום: חדשות 13

טובות ההנאה ממילצ'ן ומפאקר, שעיקרן קופסאות סיגרים ומארזי שמפניות, ניתנו לנתניהו ולרעייתו, באופן רציף, במענה לבקשות ואף דרישות, בין היתר באמצעות משלוחים, גם כאשר מילצ'ן ופאקר לא שהו בישראל, עד כדי כך שהפכו למעין "קו אספקה". היקף טובות ההנאה הצטבר לסכום של כ-700 אלף שקלים. מכתב האישום עולה כי טובות ההנאה ניתנו לנתניהו בזיקה לתפקידיו הציבוריים ולמעמדו כראש ממשלת ישראל.

עוד נכתב בכתב האישום, כי נוכח שלל הזיקות בין נתניהו לבין מילצ'ן, היה על נתניהו להימנע כליל מלעסוק בענייניו של מילצ'ן, במסגרת תפקידיו. אף על פי כן, בתקופה שבין אוקטובר 2011 לדצמבר 2016 פעל נתניהו במסגרת מילוי תפקידיו הציבוריים לטובת מילצ'ן במקרים הבאים: בשנים 2014-2013 נתניהו פעל מול גורמי ממשל אמריקנים על מנת שתינתן למילצ'ן אשרת כניסה לארצות הברית בשני אירועים.

ג'יימס פאקר
ג'יימס פאקר | צילום: רויטרס

בנוסף, בשנת 2013, נתניהו נאשם כי פנה לשר האוצר דאז, יאיר לפיד, בעניין הארכת משך הפטור מדיווח ותשלום מס הכנסה הניתן לתושבים חוזרים, ממנו נהנה מילצ'ן; ובשנת 2015, נתניהו פעל בעצמו והנחה את מנכ"ל משרד התקשורת דאז, שלמה פילבר, לסייע למילצ'ן בעניינים הנוגעים לרגולציה, בקשר לעסקת מיזוג בין חברות התקשורת "רשת" ו"קשת", על מנת שהשקעה אותה בחן מילצ'ן באותה העת, תהיה כדאית עבורו מבחינה כלכלית.

"על-פי כתב האישום, במעשיו אלה עשה נתניהו מעשי הפרת אמונים הפוגעים פגיעה מהותית באמון הציבור ובטוהר המידות. זאת, בכך שקיים במשך שנים מערכת יחסים פסולה עם מילצ'ן ופאקר במסגרתה קיבלו מהם נתניהו ורעייתו טובות הנאה בהיקפים גבוהים מאוד, בזיקה לתפקידיו הציבוריים ולמעמדו כראש ממשלת ישראל", מסכם מנדלבליט את כתב האישום. "כן עשה נתניהו מעשי הפרת אמונים הפוגעים פגיעה מהותית באמון הציבור, בטוהר המידות ובתקינות המעשה המינהלי, בכך שפעל במילוי תפקידיו הציבוריים בניגוד עניינים חריף ומתמשך בין מחויבותו האישית למילצ'ן לבין מחויבותו לציבור".

בנימין ושרה נתניהו
בנימין ושרה נתניהו | צילום: רויטרס

בפברואר האחרון המליץ היועמ"ש להאשים את נתניהו באותו הסעיף - אך כפוף לשימוע. קו ההגנה של פרקליטי נתניהו במהלך השימוע שנערך בעניין התיק התמקד בכך שהסכומים שמופיעים בחשבוניות מנופחים ולא תואמים את מחיריהם האמיתיים של הפריטים. קו הגנה שני התייחס לכך שהמתנות נועדו לרעיית ראש הממשלה, הגברת שרה נתניהו, ומכאן שהוא קביל מבחינת החוק. קו ההגנה שלישי מצביע על כך שנתניהו ומילצ'ן הם חברים קרובים, ולכן נתניהו יוכל לקבל את הפריטים כמתנות בין חברים.

כזכור, לפי כתב החשדות, נתניהו שוחח עם שר החוץ האמריקני דאז, ג'ון קרי, במטרה שיטפלו בבעייתו של איש העסקים מילצ'ן לקבל ויזת כניסה לארצות הברית - בעיות שצצו לאחר שמילצ'ן הודה בריאיון לתוכנית "עובדה" כי פעל בניגוד לחוק האמריקני כדי לעזור לישראל בפרויקט הגרעין.

"מאיר דגן ואפילו ביבי שכנעו אותי להתראיין אצל אילנה דיין", אמר מילצ'ן בעדותו. "היא עשתה את התוכנית. לא עברו יומיים, וב-CNN פרסמו 'מילצ'ן מודה שהוא סוכן מוסד'. אמרתי שאולי האמריקאים יחזרו 40 שנה אחורה, אני יודע מה? יאשימו אותי ב... תשאל את פולארד. חששתי שהבנקים לא ייתנו לי קרדיט לסרטים יותר. קיבלתי בסוף את הוויזה למרות נתניהו. לא הייתה אהבה גדולה בין נתניהו לאובמה".

נושא נוסף שבו נתניהו התערב לכאורה לטובת מילצ'ן הוא הניסיון להאריך את הפטור ממסים לתושב חוזר. עד המפתח, יאיר לפיד שר האוצר דאז, העיד בנושא: "ביבי דיבר איתי על זה, ואמר לי 'תקשיב, ארנון וגם אני חושב שזה רעיון מצוין'. אמרתי לו שאני לא חושב שזה רעיון טוב, לא העמקנו בזה – זה היה לרבע שעה. הוא רק רצה לסמן 'וי' על זה שהוא דיבר איתי. לא הרגשתי לחץ".

בהמשך ניגש מילצ'ן בעצמו ללפיד עם אותה בקשה: "ארנון בא אלי פעם אחת עם עו"ד פיני רובין", אמר לפיד לחוקרים. "הציגו לי את זה והקשבתי בנימוס. עדיין חשבתי שזה רעיון לא טוב". בשיחה נכחה גם היועצת הכלכלית של לפיד, ונתבקשה על ידו להתייעץ עם רשות המיסים – שהתנגדה לנושא. לפיד בהמשך הגיב בשלילה לבקשת מילצ'ן.

מילצ'ן ונתניהו
מילצ'ן ונתניהו | צילום: רויטרס

הנושא השלישי בתיק כאמור הוא הניסיון של נתניהו לעזור למילצ'ן למזג בין הזכייניות רשת וקשת – שיהפכו לגוף בבעלותו. מנכ"ל משרד התקשורת וכיום עד המדינה בתיק, שלמה פילבר, אמר בעדותו כי המניע לצעדיו של ראש הממשלה היה ברור. "את נתניהו עניין באותה תקופה דבר אחד, הייתה לו אובססיה: מי ינהל את חברת החדשות", העיד. "אם מילצ'ן יהיה הבעלים אז יהיה לנתניהו גורם אוהד בתקשורת. זה הסאבטקסט של כל השיחות, הוא לא אמר לי את זה. יום אחד התקשרו אלי ואמרו לי 'ראש הממשלה רוצה שתבוא אליו ב-23:00'. נתניהו אמר לי 'ארנון רוצה שתברר כמה דברים בנושא של משרד התקשורת'". הפגישה לא הניבה הרבה.

בעדותו בנושא אמר נתניהו: "זה היה רעיון מאוד עוברי, מילצ'ן רצה לדעת שרגולטורית זה בסדר. כל הזמן אמרתי למילצ'ן 'תשקיע בתקשורת כמה שאתה יכול'. מעריב, ידיעות אחרונות".

נתניהו הודה גם כי עניין אנשי עסקים רבים בקניית כלי תקשורת בישראל, ואפילו טען כי עודד את בעלי ערוץ עשר, לן בלווטניק, לרכוש את הערוץ ולהפוך אותו ל"ערוץ מגוון". מילצ'ן העיד כי תמך ברכישת ערוץ עשר ואמר: "נתניהו אמר שזה רעיון מצוין, אני יכול לשער שהנוכחות שלי תקטין את האש עליו. הוא סיפר לי יום אחד שערוץ עשר שמפסיד כל הזמן מנסה להרים את הרייטינג בהתקפות עליו. רשת טלוויזיה מאוזנת תתקוף אותו פחות, וזו לדעתי הייתה המוטיבציה שלו".