נתניהו: "ניסיון להפיכה שלטונית בעלילות שווא וחקירה מגמתית"

לאחר שפורסמה החלטת היועמ"ש להעמידו לדין תקף רה"מ את גורמי האכיפה בישראל: "צריך להיות עיוור כדי לא לראות שמשהו לא טוב קורה במשטרה ובפרקליטות - יש להקים ועדה שתחקור את השיטה"

זמן צפייה: 17:37

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (חמישי) הצהרה ממעונו שבירושלים, לאחר שפורסמה ההחלטה להגיש נגדו כתבי אישום בתיקים שבהם הוא מעורב, ותקף את מערכת המשפט ואת תהליכי החקירה בעניינו - שאותם כינה "מזוהמים ומגמתיים".

"זהו יום קשה מאוד, ואני יודע שהוא קשה להרבה מאוד אנשים", אמר נתניהו בפתח דבריו. "אני מכבד מאוד את רשויות המשפט בישראל, אבל חושב שצריך להיות עיוור כדי לא לראות שמשהו לא טוב קורה אצל חוקרי המשטרה ואצל אנשי הפרקליטות. הערב אנו עדים לניסיון של הפיכה שלטונית נגד ראש ממשלה - בעלילות שווא ובתהליך חקירות מזוהם ומגמתי. יש להקים ועדה חיצונית שתחקור את השיטה ותשים לה סוף. צריך לחקור את החוקרים".

"בוודאי שמתם לב שההחלטה מתפרסמת במהירות שיא חסרת תקדים, הייתי אומר בעיתוי הרגיש ביותר של מערכת הפוליטית מקום המדינה", המשיך ראש הממשלה. "זה ממחיש כמה התהליך הזה נגוע בשיקולים זרים, ונועד להפיל ראש ממשלה מהימין - נועד להפיל אותי".

עוד בחדשות 13:

היועמ"ש: ההחלטה על כתב אישום נגד רה"מ התקבלה בלב כבד – ושלם

רה"מ יואשם בשוחד בתיק 4000; 1000 ו-2000 – מרמה והפרת אמונים

"שפל היסטורי": התגובות על ההחלטה להגיש כתב אישום נגד נתניהו

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו
הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

"מה שקרה בתהליך החקירות המזוהם נגדי - שכלל תפירת תיקים יצירת עבירות חדשות - הגיע לשיאו היום", תקף נתניהו. "זה מזעזע לא רק אותי, אלא גם המוני אזרחים בישראל ולא רק בצד הימני של המפה. התהליך המזוהם הזה מעלה שאלות נוקבות לגבי אמון הציבור בחקירות המשטרה וביחס לעבודת הפרקליטות. הציבור מאבד בהם אמון כל הזמן - ובצדק. זה תהליך מזוהם, וצריך לדרוש שיחקרו את החוקרים".

"לא חיפשו את האמת - חיפשו אותי", המשיך. "לא לחצו על העדים שיגידו את האמת, אלא רמסו אותם בסחיטה ובאיומים כדי שיגידו שקר. לקחו את ניר חפץ, אחד העדים המרכזיים בתיק 4000 המפוברק, הפעילו עליו סחיטה באיומים, הסתירו את זה מהיועמ"ש והטילו צו איסור פרסום. למה? מה יש להם להסתיר? מה עוד מסתירים על הדרכים שמגייסים עדי מדינה? רק אתמול הוטלה פצצה נוספת - שמענו שגם על פילבר עשו תרגיל חסוי וחמור. באיזו מדינת חוק קורים דברים כאלה? באיזו דמוקרטיה פרקליט המדינה מוציא אימיילים לשופטים מכהנים איך לדבר בתקשורת, בעיקר נגד רה"מ? מה עוד אנחנו לא יודעים?".

"תופרים פה חליפה מיוחדת רק בשבילי, ראשונה בהיסטוריה. פעם ראשונה בתולדות ישראל ובכל העולם שחוקרי משטרה והפרקליטות חוקרים יחסים בין פוליטיקאי לתקשורת, אבל חוקרים רק אותי. יש דין אחד לאחרים ודין אחד לנתניהו. אין אדם אחד במדינה הזאת שלא יודע כמה תקשורת שלילית קיבלתי אני ומשפחתי. הגיע הזמן לחקור את החוקרים ואת הפרקליטות שמאשרת את החקירות האלה. אני מכבד את הפרלקיטים אבל צריך להבין שאלה שסורחים בפרקליטות ובמשטרה הם לא מעל החוק. הביקורת עליהם איננה איום על שלטון החוק אלא תנאי לשלטון החוק. בדמוקרטיה אין מי שמעל ביקורת ולא חייב לתת דין וחשבון".

בסיכום דבריו אמר נתניהו: "אני לא אתן לשקר לנצח. אמשיך להוביל את המדינה לפי החוק, בדיוק כפי שכתוב, אמשיך להוביל את המדינה באחריות, במסירות, תוך דאגה לביטחון ולעתיד של כולנו. למען המדינה - צריך לחקור את החוקרים".

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

בתוך כך, עשרות מפגינים התאספו מחוץ למעון ראש הממשלה על מנת להביע תמיכה בנתניהו, וכמה מחברי הליכוד הגיעו גם הם למקום. במקביל, נערכת במקום גם הפגנת נגד.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191121-2107' autoplay='0' credit='' desc='הפגנת תמיכה מחות למעון רה"מ' kid='1_cymf86w7' duration='25'']

מחר יפגינו פעילי מפלגת העבודה מול בית הליכוד במצודת זאב, בדרישה להתפטרות מיידית של נתניהו. במוצאי שבת יפגינו פעילי מרצ ואנשי המחנה הדמוקרטי מול בית ראש הממשלה ברחוב בלפור, ובמקביל בהפגנה המרכזית בתל אביב.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191121-2110' autoplay='0' credit='' desc='הפגנה מול מעון רה"מ' kid='1_d04ywapq' duration='74'']

מוקדם יותר התייחס היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להחלטה להעמיד לדין את ראש הממשלה. "יום שבו מגישים נגד ראש ממשלה מכהן כתב אישום בגין עבירות חמורות של שחיתות שלטונית - הוא יום קשה ועצוב", אמר היועמ"ש בפתח הצהרתו. "את ההחלטה להגיש כתב אישום קיבלתי בלב כבד - אך בלב שלם, מתוך תחושת מחויבות עמוקה לשלטון החוק, לאינטרס הציבורי ולמדינת ישראל. אזרחי ישראל, ואני בתוכם, נושאים עינינו לנבחרי ציבור ורואים בהם מנהיגינו".

"אכיפת החוק איננה נתונה לבחירה, היא לא עניין של ימין או שמאל ולא עניין של פוליטיקה", המשיך היועמ"ש. "זוהי החובה שלי כלפי אזרחי המדינה – אשר האינטרס הציבורי מחייב כי יחיו במדינה שבה אין אדם שהוא מעל החוק; במדינה שבה חשדות למעשי שחיתות נבדקים ונחקרים. האינטרס הציבורי מחייב שאין אדם שהוא מעל החוק - זאת המשמעות של שלטון חוק במדינה דמוקרטית".

מנדלבליט הדגיש כי "ההחלטה התקבלה אך ורק משיקולים ראייתיים - שום שיקול אחר לא השפיע עליי. בתקופה האחרונה נשמעו קולות רבים ומדאיגים המגיעים לעיתים עד כדי איומים של ממש, נגד בעלי תפקידים במערכת אכיפת החוק. נשמעו ביטויים מרחיקי לכת שאין להם מקום בשיח הציבורי. השיח הזה הוא מסוכן ויש לחדול ממנו. אני קורא מפה לכולם, ובראש ובראשונה למנהיגי המדינה – יש להתנער מהשיח האלים והמתלהם נגד אנשי מערכת אכיפת החוק. יש בהחלט מקום להעביר ביקורת ולקיים שיח ודיון על פעולות מערכת אכיפת החוק, אך נדרש לקיים את השיח הזה באופן ענייני ומכבד".

אביחי מנדלביט היועץ המשפטי לממשלה
אביחי מנדלביט היועץ המשפטי לממשלה | צילום: חדשות 13

כאמור, הערב פורסם כי ראש הממשלה יואשם בתיק 1000 במרמה והפרת אמונים וכך גם בתיק 2000. בתיק 4000 הוא יואשם בשוחד, מרמה והפרת אמוניםנתניהו למעשה יואשם באותם הסעיפים שעליהם הכריז מנדלבליט בפברואר האחרון, חרף השימוע שנערך לפני כחודש וחצי ובו השמיעו עורכי דינו של ראש הממשלה טענות שנועדו לשנות את ההחלטה. עותק מכתב האישום הוגש ליו"ר הכנסת, על מנת שיתאפשר לראש הממשלה להודיע לכנסת אם הוא מעוניין לבקש שתעמיד לו חסינות מפני העמדתו לדין פלילי.