היועמ"ש יודיע: על נתניהו להתפטר מתפקידיו כשר בשל כתבי האישום

לחדשות 13 נודע כי מנדלבליט עשוי להבהיר בקרוב לרה"מ כי לא יוכל להישאר בתפקידיו כשר בשל שלושת האישומים נגדו • דרעי דרש מנתניהו: מנה עוד שני שרים מש"ס - "המפלגה הנאמנה ביותר לליכוד"

זמן צפייה: 00:57

מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו: היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יודיע בקרוב (שני) כי על ראש הממשלה נתניהו להתפטר מתפקידו כשר בעקבות שלושת כתבי האישום נגדו - כך נודע לחדשות 13.

כידוע, בימים האחרונים, עסק מנדלבליט בשאלה אם נתניהו צריך להתפטר מתפקידיו כשר הבריאות, הרווחה, התפוצות והחלקאות. זאת, בין היתר, בעקבות פניית כחול לבן בנושא.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ליברמן על האפשרות של חסינות לנתניהו: "פגיעה באמון הציבור"

הערכה: היועמ"ש ינחה את נתניהו להתפטר מתפקידי השרים

כחול לבן דורשת: על נתניהו להתפטר מכל תפקידיו כשר בממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

בתוך כך, שר הפנים אריה דרעי דרש מנתניהו למנות את שרי העבודה והרווחה והחלקאות ממפלגת ש"ס. זאת, לטענתו, בעקבות "מפתח המנדטים שעל פיהם הנך ממנה שרים, יוצר עיוות כלפי ש"ס, שהיא השותפה הגדולה ביותר של הליכוד וגם הנאמנה ביותר". במכתב ששלח דרעי לראש הממשלה נכתב כי "לאור העבודה כי ש"ס סבלה מייצוג נמוך בממשלה ביחס לגודלה עד עתה - צעד הוגן, מתבקש ונותן מענה לייצוג חסר של ש"ס בכל השנים האחרונות". במקביל שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' דרש את תיק התפוצות.

מוקדם יותר, ראש הממשלה התייחס לאפשרות של מערכת בחירות שלישית ברקע כתבי האישום נגדו ואמר כי "אני עדיין מנסה בדרכים שונות להרכיב ממשלה עם בני גנץ. אולם, אם נגזר עלינו ללכת לבחירות, העם צריך להחליט מי ינהיג אותו". את הדברים אמר בסרטון שפרסם בדף הפייסבוק שלו.

"אנחנו רוצים שלטון חוק שוויוני", הוסיף ראש הממשלה. "אנחנו מכבדים את בתי המשפט, אבל אנחנו צריכים להבטיח שכל הקלקולים שתיקונם מבטיח את שלטון החוק יתבצעו".

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Smiles During A Weekly Cabinet Meeting In The Jordan Valley, In The Israeli Occupied West Bank
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

קודם לכן, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס למצבו המשפטי של נתניהו בפתח ישיבת סיעתו ואמר כי "כל ניסיון להכריע את הסוגיה במקומות אחרים, כולל פה בכנסת על ידי מתן חסינות - תהיה פגיעה באמון הציבור במערכת. זה יהיה להערכתי קרע בין הציבור הרחב למערכת הפוליטית. אני חושב שהמגרש הנכון הוא בית משפט". עוד הוסיף ליברמן כי הוא "מאחל שבסוף התהליך ראש הממשלה יצא זכאי, צח כשלג".

ליברמן התייחס גם למצב הפוליטי ואמר כי "כמו שזה נראה היום אנחנו דוהרים בעיינים פתוחות למערכת בחירות נוספת ומיותרת. להערכתי, ראשי המפלגות כבר מיצו את כל המאמצים וספק אם פה בכנסת יש סיכוי למנוע את הבחירות החדשות. לכן אני קורא לנשיא המדינה וליו"ר הכנסת - תזמנו את כל ראשי המפלגות ותשבו איתם עד שיצא עשן לבן".

על פי ההערכות, בזמן הקרוב היועמ"ש ידון גם בשאלה אם ראש ממשלה יכול לכהן בממשלת מעבר תחת כתב אישום בסעיף שוחד. זאת בעקבות פניות אליו מהזירה הפוליטית ועתירה שהוגשה לבג"ץ בעניין. בכירים במשרדו סבורים שהתשובה לכך היא שלילית.

יו''ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן
יו''ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן | צילום: חדשות 13

בשלב זה מנדלבליט לא עוסק בשאלה אם מועמד תחת כתב אישום יכול להרכיב ממשלה, כיוון שכעת מדובר במצב תיאורטי בלבד. עם זאת, אם יהיו בחירות ונתניהו יהיה מועמד להרכיב ממשלה, היועצת המשפטית של בית הנשיא צפויה לפנות ליועמ"ש שיגבש חוות דעת בנושא.

גורם משפטי מסר לחדשות 13, כי אם יהיו בחירות ונתניהו יהיה מועמד להרכיב ממשלה - היועץ יתקשה להגן על זה בבג"ץ, לכן הוא ינחה את נשיא המדינה ראובן ריבלין לא להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו. נוסף על כך, על פי אותו גורם, מנדלבליט לא יגן בבג"ץ על חסינות שתינתן לנתניהו על ידי הכנסת.

ביום שישי, כאמור, כחול לבן פנתה ליועמ"ש ולראש הממשלה עצמו, בדרישה שהאחרון יתפטר באופן מיידי מכל תפקידיו כשר בממשלה. זאת, לטענתה, בהתאם להחלטת העליון לפיה שר אינו יכול לכהן בתפקידו תחת כתב אישום.  "לפיכך, חלה עליך חובה לסיים לאלתר את תפקידיך השונים כשר בממשלת ישראל", כתבה כחול לבן לנתניהו.