תיעוד מיוחד: כך נראתה חקירתו של יגאל עמיר - ימים אחרי הרצח

בסרטונים שצולמו לפני כ-25 שנה ניתן לראות את החוקרים ניצבים מול הרוצח, ומנסים לדלות מידע על האירוע ששינה את המדינה. עמיר, מנגד, תועד שומר על קור רוח - ולא מוכן להסגיר את מי שסייע לו

זמן צפייה: 06:38

שבועיים לאחר רצח יצחק רבין, החלו סגני הניצבים בדימוס יואב גזית ועופר גמליאל לחקור את יגאל עמיר, במטרה לענות על השאלה כיצד רוצח יחיד יכל לרצוח את ראש הממשלה? בחקירותיהם, גילו אדם קר שלא מתחרט על מעשיו וגם לא מוכן להסגיר את האנשים ששיתפו עימו פעולה: "אני לא מוכן לתת עדות על אחרים", אמר להם עמיר.

בעקבות סירובו לספק מידע על משתפי פעולה, חוקרי המשטרה הצליחו לדובב את אחיו, חגי עמיר, באמצעות משקה שוקו שאותו אהב. לאחר החקירה, השוטרים הבינו שיגאל עמיר רצה להוביל מחתרת של פעילי ימין קיצוני שתרצח ערבים על מנת לעצור את תהליך אוסלו. את חברי המחתרת הוא הכיר במהלך שבתות שאירגן בשטחים, או באוניברסיטת בר-אילן שבה למד משפטים. עמיר אפילו הזכיר את שמותיהם של ראש הרשות הפלסטינית דאז, יאסר ערפאת, ואת שמו של בכיר הרשות פייסל חוסייני כקורבנות פוטנציאליים לרצח. "מסתבר שגם את ערפאת רצית לחסל, נכון?", אמר אחד החוקרים, ועמיר ענה: "לא גם. זה היה או הוא או הוא".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

הקבינט דן בפתיחת המסחר: מסתמן – חנויות הרחוב ייפתחו ב-8.11

פרסום ראשון: המדינות האדומות החדשות שחזרה מהן תחייב בידוד

חשד לרצח בירושלים: גבר כבן 40 נדקר למוות

יגאל עמיר משחזר את הרצח בפני החוקר
יגאל עמיר משחזר את הרצח בפני החוקר | צילום: צילום מסך

כאמור, כשבועיים לאחר הרצח, בשעה 2:30, החוקרים לקחו את עמיר לכיכר מלכי ישראל דאז, שם המתינו לו מאות ישראלים, שקראו קריאות גנאי לעברו. כפי שניתן לראות בתיעוד, החוקרים הלבישו את הרוצח באפוד מגן מחשש לניסיון התנקשות. "הגעתי לפה בסביבות 20:10 לבד", אמר עמיר בכיכר, "באיזה קו אמרת?", שאל החוקר, ועמיר ענה: "247". חוקרי המשטרה והשב"כ ארגנו עבורו שטח סטרילי על מנת שיוכל לביים עבורם את סרט האימה שהפך למציאות לפני 25 שנים, בעוד שהחוקר יואב גזית משחזר את רבין.

לפני כמה שנים תוקן חוק השחרור על תנאי ממאסר, במיוחד עבור המקרה שלו, כדי להבטיח שעמיר לעולם לא יוכל להשתחרר מהכלא. הסיכוי היחיד שלו לצאת לחופשי הוא באמצעות חנינה מנשיא המדינה, בתנאי שיימצא נשיא שיסכים לחון אותו. במשך השנים, יגאל עמיר מעולם לא התחרט, מעולם לא ביקש להשתחרר או לקבל חנינה. לפני כמה שנים הוא הגיש בקשה למשפט חוזר, אך היא נדחתה, ונכון לעכשיו, ביום השנה ה-25 לרצח רבין, הרוצח שלו עדיין נעול היטב במקום הראוי לו - מאחורי סורג ובריח.