"אמצעי מציל חיים": יתרונות השימוש באקדחי הטייזר ע"י המשטרה

לטענת מתנגדי הירי באקדח החשמלי, השוטרים עושים בו שימוש מופרז, המוביל לפגיעה מיותרת באזרחים. אולם, התומכים סבורים שהוא "מאפשר את היכולת לטפל באירוע במינימום נזק" • מחושמלים, חלק ב'

זמן צפייה: 08:32

כמעט מדי שבוע נחשף סרטון חדש שמתעד ירי טייזר וחשמול של אזרחים על ידי שוטרים. מקרים אלו מעוררים ביקורת נגד התנהלות המשטרה והשימוש הלא מרוסן, לטענת המתנגדים, במכשיר. מנגד, טוענים במשטרה, הטייזר הוא אמצעי מציל חיים המונע פגיעה קשה יותר.

רפ"ק חזי מאנע: "מכשיר הטייזר למעשה נותן לשוטר את היכולת לטפל באירוע, ככל שיהיה אלים, במינימום נפגעים ובמינימום נזק. יש לנו מאות ואפילו אלפי אירועים שיעידו על כך שהאמצעי הזה הציל חיי אדם, הוא מנע פגיעה בחיי אזרחים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

פרסום ראשון: יוזמת כחול לבן לזירוז הסרת החסינות של נתניהו

היועמ"ש: נתניהו לא חייב להתפטר – הנבצרות היא עניין ציבורי

"זמן לשלוף את החרבות": אחורי הקלעים של תקיפת איראן בסעודיה

אקדח טייזר
אקדח טייזר | צילום: חדשות 10

דוגמה התומכת בטענת המשטרה היא המהומות באוקטובר 1990 שהתפתחו בהר הבית ותפסו את המשטרה לא מוכנה. השוטרים שניסו להשתלט על האירוע האלים, ירו אש חיה לכל עבר, הרגו 17 פלסטינים ופצעו עוד כמאה. שלומי קעטבי היה הקצין הבכיר בשטח שפיקד על הכוחות. בעקבות הצורך שהרגיש בהגדלת ארגז הכלים של השוטר, הוא יצא לארצות הברית והיה בין הראשונים שהביא לגיוס הטייזר למשטרת ישראל.

ייתכן והבעיה מצויה בנוהלי המשטרה הכלליים מדי ומשאירים מרחב ירי גדול מדי. על פי הנהלים, רשאי שוטר להפעיל טייזר כסמכות נלווית לביצוע מעצר, לצורך הגנה עצמית וכאמצעי לריסון עצורים.

"בנהלים אחרים בעולם יש איסור גורף על שימוש בטייזר כלפי ילדים", אמרה עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח. "אחת מטענות המשטרה הייתה שתנאי הארץ ויושביה מחייבים את הנהלים האלה. אם בארה"ב אפשר להגביל אתץ השימוש בטייזר רק למקרים שבהם יש סכנת חיים, סכנה לגוף, צריך לעשות את השינוי הזה גם בארץ".