"זמן לשלוף את החרבות": אחורי הקלעים של תקיפת איראן בסעודיה

מקורות סיפרו ל"רויטרס", כי 4 חודשים לפני התקיפה, בכירי מערכת הביטחון בטהראן נפגשו כדי לדון בנקמה על יציאת ארה"ב מהסכם הגרעין. בעקבות חשש מתגובה אמריקנית, הוחלט לתקוף את ריאד

זמן צפייה: 00:29

המתיחות במפרץ הפרסי: ארבעה חודשים לפני תקיפת הרחפנים על שניים ממתקני הנפט הגדולים בעולם, שנמצאים בסעודיה, בכירים במערכת הביטחון האיראנית התכנסו חמש פעמים במתחם מבוצר במיוחד בטהראן. הקבוצה כללה את צמרת משמרות המהפכה, וגורמים מהצבא האיראני, שעוסקים בפיתוח טילים ופעולות סמויות, ואף לאחת הפגישות הגיע המנהיג העליון של הרפובליקה האסלאמית עלי חמינאי. כך דווח היום (שני) בסוכנות הידיעות "רויטרס".

הנושא המרכזי שהועלה בפגישות היה השאלה כיצד להעניש את ארצות הברית על ביטול הסכם הגרעין והשבת הסנקציות הכלכליות על הרפובליקה האסלאמית. לפי ארבעה גורמים שמכירים את תוכן הפגישה, מפקד משמרות המהפכה חוסיין סאלמי הפציר כי "זה הזמן להוציא את החרבות וללמד אותם לקח".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

איראן נגד המערב: אם תחצו את הקווים האדומים – נשמיד אתכם

לאחר הכרזת פומפאו על ההתנחלויות: מחר יתקיים "יום זעם" בגדה

שוד ענק בגרמניה: אוצרות בשווי כמיליארד אירו נגנבו ממוזיאון

Eezkilhucaa 3sw
תקיפת מחסן נפט בסעודיה | צילום: טוויטר

בין יעדי התקיפה שעלו לדיון היו בסיסים של צבא ארצות הברית, שדה תעופה אמריקני ונמל סעודי. עם זאת, מחשש מתגובה אמריקנית קשה והתערבות ישראלית, איראן אימצה את תוכנית תקיפת מתקני הנפט של בעלת בריתו של הממשלה האמריקני, סעודיה. "לאורך חמש פגישות פרטים לגבי אפשרויות המבצע נדונו ביסודיות", סיפר אחד המקורות. לפי שלושה מקורות רשמיים שמכירים את תוכן הפגישה ובכיר נוסף שקרוב למקבלי ההחלטות בטהראן, חמינאי אישר את המבצע, בתנאי שלא תהיה פגיעה באזרחים או באמריקנים.

לפי הבכיר שקרוב למקבלי ההחלטות בטהראן, הוחלט לבסוף על תקיפת מתקני הנפט בסעודיה, מפני שבכירי מערכת הביטחון האיראנית חשבו כי המבצע יספק כותרות משמעותיות בתקשורת, יגרום נזק כלכלי ליריבתה של הרפובליקה האסלאמית וישלח מסר תקיף לארצות הברית. "ההסכמה על יעד התקיפה הייתה כמעט מוחלטת. הרעיון היה להציג את היכולות הצבאיות העמוקות של איראן".

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי | צילום: רויטרס

על פי סנאטורית אמריקנית, שתודרכה על ידי בכירים בארצות הברית ובממשל הסעודי, ואף ביקרה במתקני הנפט כמה ימים לאחר האירוע, המבצעים ידעו בדיוק איזו נקודה לתקוף כדי לגרום נזק מירבי. בנוסף על כך, גורם במזרח התיכון, שתודרך על ידי אחת המדינות שחוקרות את האירוע, סיפר כי הבסיס ממנו יצאו הרחפנים שוכן בדרום מערב איראן. כמו כן, במקום לטוס מעל סעודיה ולחצות את המפרץ הפרסי, הרחפנים השתמשו בנתיבים מעגליים בדרך למתקני הנפט, כדי להסתיר את מעורבותה של טהראן במבצע.

כמה שעות אחרי התקיפה, מפקד כוחות המהפכה עדכן את המנהיג העליון על הצלחת המבצע. תמונות של האש במתקני הנפט שודרו ברחבי העולם, שוק המניות הסעודי צנח ומחירי הדלק זינקו ב-20%. על פי אחד המקורות, טהראן הביעה את שביעות רצונה מהתוצאה.

סגן ראש משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי
מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי | צילום: רויטרס

נציג איראן באו"ם הכחיש את המקרים, וטען כי טהראן לא השתתפה בתקיפה, פגישות כפי שתוארו מעולם לא התרחשו ושחמינאי לא אישר את המבצע. בתוך כך, משרד התקשורת הסעודי לא מסר את תגובתו, כמו גם משרד ההגנה האמריקני וה-CIA.

כאמור, לפני כחודשיים תקפו עשרה מל"טים מתקני נפט במזרח סעודיה, השייכים לחברת "עראמקו". מוקדם יותר הצהיר דובר משרד הפנים בממלכה כי שתי שריפות פרצו במתקנים כתוצאה מתקיפת מל"טים. כוחות הכיבוי השיגו שליטה על השריפות, ולא דווח על נפגעים.

חלקים של מל''טים במסיבת עיתונאים בסעודיה
חלקים של מל''טים במסיבת עיתונאים בסעודיה | צילום: חדשות 13

לאחר מכן טען דובר כוחות הקואליציה הסעודית בתימן, תרכי אל-מאלכי, כי תוצאות החקירה הראשוניות מצביעות על כך שבמתקפה על מתקני הנפט בסעודיה נעשה שימוש בכלי נשק איראניים ושלל את החשד שהתקיפה בוצעה משטח תימן - כפי שטענו המורדים הח'ותים.

כמו כן, רשת CBS דיווחה מפי בכיר אמריקני כי מתקפת הטילים על המתקנים שמיוחסת לאיראן, אושרה על ידי המנהיג העליון עלי חמינאי - בתנאי שתבוצע בדרך שבה יהיה ניתן להכחיש את המעורבות האיראנית. בעקבות התקיפה, הפנטגון אישר שליחת כוחות צבא אמריקנים לסעודיה.

דונלד טראמפ בעצרת האו''ם
דונלד טראמפ בעצרת האו''ם | צילום: חדשות 13

כחודש לאחר מכן, עלתה באש מכלית נפט איראנית סמוך לסעודיה כתוצאה מפיצוץ שאירע בה, כך אישרה התקשורת בטהראן. מומחים שבדקו את נסיבות האירוע אמרו כי ככל הנראה מדובר באירוע טרור. על פי כלי תקשורת באיראן, ייתכן שכלי השיט נפגע משני טילים. עם זאת, שר החוץ הסעודי הכחיש את הדיווחים בטלוויזיה האיראנית, לפיהם סעודיה עומדת מאחורי התקיפה.

במקביל, מקורות אמריקנים מסרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי ארצות הברית ביצעה מתקפת סייבר נגד איראן. זאת, בעקבות תקיפת מתקני הנפט בסעודיה. לדבריהם, מטרת המתקפה הייתה לפגוע ביכולתה של טהראן להפיץ תעמולה. עוד הוסיפו כי ארצות הברית בחרה בתקיפת סייבר משום שלא יהיו לה השפעות על המציאות במפרץ הורמוז.