היועמ"ש: "התנגדות ביהמ"ש לקיים אירוע הפרדה בעפולה - סבירה"

מנדלבליט קבע כי אין לכפות הפרדה מגדרית במופע המוזיקלי, אך הדגיש שבנסיבות מיוחדות יכולות רשויות לקיים אירועים מופרדים עבור חרדים. בדיון בביהמ"ש בנצרת התנגדה ש"ס להצעת פשרה שהוצעה

זמן צפייה: 00:52

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיש הבוקר (רביעי) לבית המשפט לעניינים מנהליים בנצרת את עמדתו בעניין ההופעה המיועדת לקהל החרדי בפארק העירוני בעפולה, לפיה ההחלטה שהתקבלה על ידי העירייה הפרדה מגדרית באירוע היא סבירה, ואין עילה משפטית להתערב בה. זאת, במסגרת עתירה שהוגשה לבית המשפט המבקשת לחייב את העירייה לקיים את האירוע בהפרדה מגדרית.

בדיון בבית המשפט המחוזי בנצרת דנו הצדדים בהצעת הפשרה של השופט, לפיה האמפי יחולק לשלושה חלקים: מתחם גברים, מתחם נשים ומתחם מעורב. ראש העיר אבי אלקבץ קיבל את הצעת הפשרה, אך בהחלטה של השר אריה דרעי, בש"ס התנגדו לה.

כאמור, בהליך משפטי קודם שהתנהל בעניין הודיעה העירייה כי לא תכפה הפרדה מגדרית, אולם אין בכך כדי למנוע מהמשתתפים לקיים הפרדה מגדרית וולנטרית. עם זאת, מנדלבליט הדגיש בעמדתו כי מבחינה עקרונית, ייתכנו נסיבות מיוחדות בהן תוכל רשות מקומית לקיים אירוע בהפרדה עבור הציבור החרדי, אך אין צורך להכריע בשאלה זו כעת, לנוכח החלטת העירייה. כמו כן, היועמ"ש הודיע כי מפאת חשיבותה של הסוגיה, בכוונתו לקיים דיון בראשותו בדחיפות כדי להתוות אמות מידה משפטיות באירועים מסוג זה.

לכתבות נוספות בנושא >> 

לאחר שצלחה בעפולה: שדולת הנשים דרשה לבטל מופע לגברים בחיפה

שקד על איסור הפרדה מגדרית באירוע בעפולה: "התנשאות חילונית"

"מסווה להדרה גזענית": בוטלה הגבלת כניסה לפארק העירוני בעפולה

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: חדשות 13

כזכור, ביום ראשון קיבל בית המשפט המחוזי בנצרת את עתירת שדולת נשים נגד עיריית עפולה, שלא לאפשר קיום אירוע מוזיקלי בהפרדה מגדרית בעיר. בתגובה יו"ר הימין המאוחד, איילת שקד, תקפה את ההחלטה: "הפרדה זה לא הדרה", כתבה בחשבון הטוויטר שלה. "גם לציבור החרדי מגיע להנות מארועי תרבות. ההתנשאות החילונית על הציבור החרדי ונסיון לכפות עליהם אורח חיים אחר אינה במקומה. ציבור חרדי לא יגיע לארוע שאינו בהפרדה וגם להם מגיע להנות בקיץ".

בפסיקתו בעניין עפולה, כתב השופט: "אני אוסר על ביצוע הפרדה מגדרית במהלך האירוע. כל אחד מבאי האירוע יהיה רשאי לפי שיקול דעתו לשהות בכל מקום באירוע, ונאסר בזאת על מי מן הסדרנים, המאבטחים, או כל גורם מארגן אחר באירוע, לבצע פעולה כלשהי של הפרדה על רקע מגדרי".

מודעה לאירוע בהפרדה מגדרית
מודעה לאירוע בהפרדה מגדרית | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר, הגיש חבר הכנסת משה ארבל מש"ס, עורך דין במקצועו, עתירה לבית המשפט המחוזי בנצרת נגד החלטתו. "הטענה של שדולת הנשים לא סבירה ולא מידתית", מסרה ש"ס. "כמו אירועים נוספים המתקיימים בהפרדה, האירוע המדובר לא בא לכפות אורח חיים על מי שאינו נוהג כך, אלא מייצג קבוצת אנשים המבקשים זאת, שגם להם מגיע ליהנות מאירועים עירוניים בעיר מגוריהם".

עוד נמסר כי החלטת העירייה להסכים לדרישות שדולת הנשים מנוגדת לחוק, ופוגעת בזכות לשיוויון של הציבור החרדי המקיים אירועים בהפרדה. נאמר כי העתירה אף מסתמכת על פסיקת בג"צ, לפיה "לא רק שאין מניעה משפטית מהעירייה לנהוג כך, ייתכן שאף יש לנסות לסייע בידה, שכן ההתחשבות באמונותיו ובצרכיו הדתיים של כל אדם היא מעקרונות היסוד של המשפט הישראלי".

בתוך כך, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' השר תקף גם הוא את הרשות השופטת וכן את ראש הממשלה נתניהו, ועורר סערה: "מערכת משפט מטומטמת. סליחה שלמרות מעמדי לא מוצא מילה מעודנת יותר. טמטום פרוגרסיבי פונדמנטליסטי", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "מאחר וחסידי משילות אנחנו, לא נפטור עצמנו בלגלגל את האחריות על המשפטנים: ראש ממשלה חלש שמאה אחוז מהטרלול הזה מתרחש במשמרת שלו. אפס מנהיגות. אפס משילות. דינה זילבר היא ראש הממשלה האמיתי".