לאחר שצלחה בעפולה: שדולת הנשים דרשה לבטל מופע לגברים בחיפה

בפנייה ליו"ר העירייה וליועמ"ש, דרש הארגון לבטל מופע שייערך במרכז הקונגרסים שהינו בניין עירוני, ובחסות רשמית של העיר. "הדרת נשים מהמרחב הציבורי מנוגדת לחוק היסוד הישראלי"

זמן צפייה: 00:52

שדלות הנשים פנתה היום (שני) ליו"ר עיריית חיפה, ד"ר עינת קליש רותם, וליועצת המשפטית של העירייה, עו"ד ימית קליין, בדרישה לאסור על קיום מופע המאפשר השתתפותם של גברים בלבד. על פי פרטי המודעה על המופע, כך נאמר בפנייה, האירוע יתקיים במרכז הקונגרסים בחיפה שהינו אולם עירוני וייערך בחסות עיריית חיפה. עוד צוין כי סגן ראש העיר מיכי אלפר, מסיעת דגל התורה, אישר את הפרטים.

"הדרת נשים מהמרחב הציבורי והפלייתן בקבלת שירות ציבורי הן פעולות אסורות, המנוגדות לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו", נכתב. עוד נמסר כי הדבר "עומד בניגוד גמור לעיקרון השוויון וכן מהוות הפרה של חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, תשס"א-2000".

לכתבות נוספות בנושא >>

שקד על איסור הפרדה מגדרית באירוע בעפולה: "התנשאות חילונית"

סמוטריץ' נגד נתניהו: "אפס מנהיגות - טרלול במשמרת רה"מ"

אירוע חב"ד בת"א: תוצב מחיצה, אך נשים וגברים יבחרו היכן לעמוד

אירוע לנשים חרדיות
אירוע לנשים חרדיות

"יודגש כי ההנחה שיש קהל שיעדיף לקיים את האירוע ללא נשים איננה מכשירה את קיום האירוע, שבמהותו נוגד את החוק", עוד נכתב. "מהנורמות שצוטטו לעיל עולה כי עקרון השוויון בין המינים והאיסור לקיים אירועים ציבוריים המדירים נשים – גוברים על העדפותיו של ציבור כזה או אחר".

אתמול בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל את עתירת שדולת נשים נגד עיריית עפולה, שלא לאפשר קיום אירוע מוזיקלי בהפרדה מגדרית בעיר. בתגובה יו"ר הימין המאוחד, איילת שקד, תקפה הבוקר את החלטת בית המשפט. "הפרדה זה לא הדרה", כתבה שקד בחשבון הטוויטר שלה. "גם לציבור החרדי מגיע להנות מארועי תרבות. ההתנשאות החילונית על הציבור החרדי ונסיון לכפות עליהם אורח חיים אחר אינה במקומה. ציבור חרדי לא יגיע לארוע שאינו בהפרדה וגם להם מגיע להנות בקיץ".

מוקדם יותר היום, הגיש חבר הכנסת משה ארבל מש"ס, עורך דין במקצועו, עתירה לבית המשפט המחוזי בנצרת נגד החלטתו. "הטענה של שדולת הנשים לא סבירה ולא מידתית", מסרה ש"ס. "כמו אירועים נוספים המתקיימים בהפרדה, האירוע המדובר לא בא לכפות אורח חיים על מי שאינו נוהג כך, אלא מייצג קבוצת אנשים המבקשים זאת, שגם להם מגיע ליהנות מאירועים עירוניים בעיר מגוריהם".

עוד נמסר כי החלטת העירייה להסכים לדרישות שדולת הנשים מנוגדת לחוק, ופוגעת בזכות לשיוויון של הציבור החרדי המקיים אירועים בהפרדה. נאמר כי העתירה אף מסתמכת על פסיקת בג"צ, לפיה "לא רק שאין מניעה משפטית מהעירייה לנהוג כך, ייתכן שאף יש לנסות לסייע בידה, שכן ההתחשבות באמונותיו ובצרכיו הדתיים של כל אדם היא מעקרונות היסוד של המשפט הישראלי".

מודעה לאירוע בהפרדה מגדרית
מודעה לאירוע בהפרדה מגדרית | צילום: חדשות 13

בתוך כך, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' השר תקף גם הוא את הרשות השופטת וכן את ראש הממשלה נתניהו: "מערכת משפט מטומטמת. סליחה שלמרות מעמדי לא מוצא מילה מעודנת יותר. טמטום פרוגרסיבי פונדמנטליסטי", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "מאחר וחסידי משילות אנחנו, לא נפטור עצמנו בלגלגל את האחריות על המשפטנים: ראש ממשלה חלש שמאה אחוז מהטרלול הזה מתרחש במשמרת שלו. אפס מנהיגות. אפס משילות. דינה זילבר היא ראש הממשלה האמיתי".

"התבלבלת, עפולה זו לא מאה שערים", כתב יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לשר התחבורה בחשבון הפייסבוק שלו. "התגובה המטורללת של שר התחבורה על ביטול האירוע בהפרדה בעפולה והדרישה שאיחוד מפלגות הימין יחד עם החרדים יתנו כניסה לממשלה בחקיקה שתבטיח את הפיכת ישראל למדינת הלכה, זאת הסיבה ש'ישראל ביתנו' לא תשב בממשלה עם סמוטריץ', פרץ והחרדים. חייבים להחזיר את מדינת ישראל לנורמליות. Make Israel Normal Again".

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: חדשות 13

בפסיקתו בעניין עפולה, כתב השופט: "אני אוסר על ביצוע הפרדה מגדרית במהלך האירוע. כל אחד מבאי האירוע יהיה רשאי לפי שיקול דעתו לשהות בכל מקום באירוע, ונאסר בזאת על מי מן הסדרנים, המאבטחים, או כל גורם מארגן אחר באירוע, לבצע פעולה כלשהי של הפרדה על רקע מגדרי". עוד הוסיף: "כן אני מורה למאבטחי וסדרני המשיבות למנוע כל ניסיון שנועד לבצע הפרדה מגדרית, לסכל כל ניסיון להציב שלטים המורים על הפרדה כאמור או מחסומים או אמצעי כריזה וכיו"ב, ולערב את משטרת ישראל הנוכחת במקום בכל מקרה שגורם כלשהוא ינסה לבצע הפרדה כאמור. אין באמור לעיל כדי למנוע מכל אדם בקהל החפץ מרצונו החופשי לשהות במקום מסוים באזור האירוע, כדי לשהות בו".

בעקבות עתירת שדולת הנשים הגיבה עיריית עפולה כי "העירייה קיבלה את עמדת היועמ"ש, "ולפיכך הורתה להסיר מהפרסומים לאירוע את נושא ההפרדה המגדרית". עם זאת, הסבירו בשדולה כי לא הסירו את העתירה "מאחר שנוסח ההודעה שהועבר היה עמום מאוד, והשאיר פתח רחב ביותר להפרדה מגדרית".

Liberw
יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן | צילום: פייסבוק