שקד על איסור הפרדה מגדרית באירוע בעפולה: "התנשאות חילונית"

יו"ר מפלגת הימין המאוחד תקפה את החלטת בית המשפט לאסור על קיומו של אירוע מוזיקלי בהפרדה בעיר: "גם לציבור החרדי מגיע ליהנות מאירועי תרבות". ש"ס עתרה לביהמ"ש: "פוגע בזכות לשיוויון"

זמן צפייה: 00:52

יו"ר הימין המאוחד, איילת שקד, תקפה הבוקר (שני) את החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת לקבל את עתירת שדולת הנשים ולאסור על קיום הפרדה מגדרית באירוע מוזיקלי בעפולה. "הפרדה זה לא הדרה", כתבה שקד בחשבון הטוויטר שלה. "גם לציבור החרדי מגיע להנות מארועי תרבות. ההתנשאות החילונית על הציבור החרדי ונסיון לכפות עליהם אורח חיים אחר אינה במקומה. ציבור חרדי לא יגיע לארוע שאינו בהפרדה וגם להם מגיע להנות בקיץ".

מוקדם יותר היום, הגיש חבר הכנסת משה ארבל מש"ס, עורך דין במקצועו, עתירה לבית המשפט המחוזי בנצרת נגד החלטתו. "הטענה של שדולת הנשים לא סבירה ולא מידתית", מסרה ש"ס. "כמו אירועים נוספים המתקיימים בהפרדה, האירוע המדובר לא בא לכפות אורח חיים על מי שאינו נוהג כך, אלא מייצג קבוצת אנשים המבקשים זאת, שגם להם מגיע ליהנות מאירועים עירוניים בעיר מגוריהם".

עוד נמסר כי החלטת העירייה להסכים לדרישות שדולת הנשים מנוגדת לחוק, ופוגעת בזכות לשיוויון של הציבור החרדי המקיים אירועים בהפרדה. נאמר כי העתירה אף מסתמכת על פסיקת בג"צ, לפיה "לא רק שאין מניעה משפטית מהעירייה לנהוג כך, ייתכן שאף יש לנסות לסייע בידה, שכן ההתחשבות באמונותיו ובצרכיו הדתיים של כל אדם היא מעקרונות היסוד של המשפט הישראלי".

לכתבות נוספות בנושא >>

סמוטריץ' נגד נתניהו: "אפס מנהיגות - טרלול במשמרת רה"מ

הפקולטה למדעי ההפרדה: התוכנית לשילוב חרדים שמקדמת המל"ג

אירוע חב"ד בת"א: תוצב מחיצה, אך נשים וגברים יבחרו היכן לעמוד

אירוע לנשים חרדיות
אירוע לנשים חרדיות

בתוך כך, המשיך הבוקר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' במתקפה נגד האיסור על הפרדה. "הדוח של משרד המשפטים מעולם לא קיבל תוקף של החלטת ממשלה". "בואו נדבר על פסק הדין ועל שלטון החוק", כתב סמוטריץ', "חוק איסור אפליה לא רק שלא אוסר על הפרדה בין נשים לגברים באירועים כאלה, הוא מתיר אותם במפורש. אבל אל תבלבלו את השופטים עם עובדות וחוקים כשהם עסוקים בלחנך אותנו מחדש".

כאמור, אתמול בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל את עתירת שדולת נשים נגד עיריית עפולה שלא לאפשר קיום אירוע מוזיקלי בהפרדה מגדרית בעיר. העתירה התבססה על החלטת הממשלה ב-2013 לאמץ דו"ח מקיף על המאבק בהדרת נשים, שקבע כי "משרד ממשלתי או רשות ציבורית אחרת אינם רשאים לארגן אירוע ציבורי שבמהלכו יינקטו צעדים שמטרתם להביא להפרדה בין גברים לנשים".‏ מעיריית עפולה נמסר בתגובה להחלטת בית המשפט: "מתוך 360 אירועי קיץ, הרשות ביקשה להפיק אירוע לציבור החרדי שיחגוג וייהנה לפי מנהגיו. צר לנו שלא התאפשר. נכבד את החלטת בית המשפט".

סמוטריץ' התייחס להחלטה, ותקף את הרשות השופטת וכן את ראש הממשלה נתניהו: "מערכת משפט מטומטמת. סליחה שלמרות מעמדי לא מוצא מילה מעודנת יותר. טמטום פרוגרסיבי פונדמנטליסטי", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "מאחר וחסידי משילות אנחנו, לא נפטור עצמנו בלגלגל את האחריות על המשפטנים: ראש ממשלה חלש שמאה אחוז מהטרלול הזה מתרחש במשמרת שלו. אפס מנהיגות. אפס משילות. דינה זילבר היא ראש הממשלה האמיתי".

מודעה לאירוע בהפרדה מגדרית
מודעה לאירוע בהפרדה מגדרית | צילום: חדשות 13

במערכת הפוליטית הגיבו בחריפות לדבריו של סמוטריץ'. "התבלבלת, עפולה זו לא מאה שערים", כתב יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לשר התחבורה בחשבון הפייסבוק שלו. "אם לרגע חשבנו שצום תשעה באב יגרום לבצלאל סמוטריץ' להרהר מעט בתוכניותיו להחזיר את מדינת ישראל לימי דוד המלך, מסתבר שטעינו. התגובה המטורללת של שר התחבורה על ביטול האירוע בהפרדה בעפולה והדרישה שאיחוד מפלגות הימין יחד עם החרדים יתנו כניסה לממשלה בחקיקה שתבטיח את הפיכת ישראל למדינת הלכה, זאת הסיבה ש'ישראל ביתנו' לא תשב בממשלה עם סמוטריץ', פרץ והחרדים. חייבים להחזיר את מדינת ישראל לנורמליות. Make Israel Normal Again".

ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן) חיזק והגיב לפסיקה: "מחזק את החלטת השופטים בבית המשפט המחוזי בנצרת על איסור הפרדה מגדרית בארוע ציבורי. נמשיך להילחם על מדינה יהודית, דמוקרטית וליברלית. כאן זה לא איראן". ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) התייחסה אף היא להחלטה, ואמרה: "אין דבר כזה נפרד אבל שווה. נשים הן לא יצר שצריך להתרחק ממנו והמרחב הציבורי כשמו כן הוא - של הציבור", מיכאלי הוסיפה: "כל הכבוד לשופט יונתן אברהם, לשדולת הנשים ולחברת מועצת העיר עפולה נגה שרון שהבהירו את זה שוב. לא נאפשר הפרדה במרחב הציבורי בישראל. נקודה".

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן | צילום: חדשות 13

בפסיקתו כתב השופט: "אני אוסר על ביצוע הפרדה מגדרית במהלך האירוע. כל אחד מבאי האירוע יהיה רשאי לפי שיקול דעתו לשהות בכל מקום באירוע, ונאסר בזאת על מי מן הסדרנים, המאבטחים, או כל גורם מארגן אחר באירוע, לבצע פעולה כלשהי של הפרדה על רקע מגדרי". עוד הוסיף: "כן אני מורה למאבטחי וסדרני המשיבות למנוע כל ניסיון שנועד לבצע הפרדה מגדרית, לסכל כל ניסיון להציב שלטים המורים על הפרדה כאמור או מחסומים או אמצעי כריזה וכיו"ב, ולערב את משטרת ישראל הנוכחת במקום בכל מקרה שגורם כלשהוא ינסה לבצע הפרדה כאמור. אין באמור לעיל כדי למנוע מכל אדם בקהל החפץ מרצונו החופשי לשהות במקום מסוים באזור האירוע, כדי לשהות בו".

בעקבות עתירת שדולת הנשים הגיבה עיריית עפולה כי "העירייה קיבלה את עמדת היועמ"ש, "ולפיכך הורתה להסיר מהפרסומים לאירוע את נושא ההפרדה המגדרית". עם זאת, הסבירו בשדולה כי לא הסירו את העתירה "מאחר שנוסח ההודעה שהועבר היה עמום מאוד, והשאיר פתח רחב ביותר להפרדה מגדרית".