"מסווה להדרה גזענית": בוטלה הגבלת כניסה לפארק העירוני בעפולה

העירייה הודיעה כי היא חוזרת בה מההחלטה לסגור את הפארק בפני מי שאינו תושב העיר בימי הקיץ. זאת, לאחר שארגון עדאלה עתר לביהמ"ש, והצהיר כי מדובר במהלך שנועד להדיר אזרחים ערבים מהמקום

זמן צפייה: 01:06

עיריית עפולה הודיעה היום (ראשון) כי החליטה לחזור בה מההחלטה לסגור את הפארק בימי הקיץ בפני מי שאינו תושב העיר. זאת, לאחר שארגון "עדאלה", העוסק בהגנה על זכויותיהם של ערביי ישראל, עתר לבית המשפט בדרישה לבטל את ההחלטה, בטענה כי מהלך העירייה נועד להדיר אזרחים ערבים מהמקום. במקביל להחלטת העירייה, בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל את העתירה.

בתגובה להחלטת בית המשפט מסרה האגודה לזכויות האזרח: "מברכים על תוצאת העתירה נגד סגירת הפארק העירוני בעפולה לכניסת אזרחים ערבים. מנהל היחידה לזכויות חברתיות ולשוויון, עו"ד גיל גן-מור, הביע דאגה מכוונתו של שר הפנים אריה דרעי לקדם תקנות שיאפשרו גביית תשלום בכניסה לפארקים. לדבריו, 'תקנות אלו יאפשרו לעיריות לגדר ולגבות תשלום בכניסה לפארקים עירוניים, והדבר יהווה מסווה לניסיונות להדיר אוכלוסיות 'לא רצויות' מטעמים גזעניים, כמו שניסה לעשות ראש עיריית עפולה, או ברשויות אחרות שמנסות להדיר חרדים. יתר על כן, גביית תשלום תוביל לפגיעה קשה במעוטי האמצעים, שעבורם הפארק הוא בילוי עממי ונגיש, ואף תוביל ליצירת פארקים מושקעים לעשירים לצד פארקים מוזנחים לעניים'". לבסוף הצהירה האגודה: "נתנגד לקידום תקנות כאלו".

לפני פנייתו לבית המשפט, פנה הארגון ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. ביום חמישי האחרון הודיע מנדלבליט לבית המשפט לעניינים מנהליים בנצרת, כי החליט לעשות שימוש בסמכותו כדי להתנגד לסגירת הפארק בעפולה בפני מי שאינו תושב העיר, ולבקש צו זמני להותיר אותו פתוח בפני כלל הציבור.

לכתבות נוספות בנושא:

מנדלבליט: "יש להעניק צו זמני המותיר את הפארק בעפולה פתוח"

שבועה לצביון יהודי והגבלת כניסת ערבים לפארק: הקרב על עפולה

"הסתה נוראית": כך הפכה עפולה לזירה אלימה בין יהודים לערבים

מגלשה בפארק העירוני בעפולה
מגלשה בפארק העירוני בעפולה | צילום: חדשות 13

"הטענה שהועלתה בעתירה ובפניות שהתקבלו בלשכת היועמ"ש בנושא, היא שההחלטה האמורה התקבלה משיקולים זרים, על מנת להדיר אזרחים ערבים מן המרחב הציבורי, תוך אפלייתם לרעה, בשל מוצאם והשתייכותם הלאומית", נמסר מטעם היועמ"ש. מנדלבליט הורה לתת צו ארעי שיחזיר את המצב לקדמותו, "ויאפשר את המשך השימוש בפארק גם למי שאינו תושב עפולה".

לפי פניית היועמ"ש, עיריית עפולה טענה כי ההחלטה על סגירת הפארק העירוני התקבלה שלא מהטעם האמור, אלא בשל רצונה לארגן אירועים שונים לתושבי העיר בפארק העירוני במהלך חודשי הקיץ. מנדלבליט הדגיש כי רשויות אחרות אינן נוהגות להגביל את הכניסה לפארקים עירוניים, ומסר כי "החלטה על כניסה ושהייה בפארקים עירוניים – המהווים מרחב ציבורי משותף - אינה יכולה להתבסס על שיקולים של גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, מין, נטייה מינית או כל מאפיין טבוע אחר".

היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט בנאום באוניברסיטת תל אביב
היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט בנאום באוניברסיטת תל אביב | צילום: פייסבוק
ראש עיריית עפולה הנבחר, אבי אלקבץ
ראש עיריית עפולה הנבחר, אבי אלקבץ | צילום: חדשות עשר

סביב עפולה ממוקמים כפרים וישובים ערביים רבים וזה זמן מה עולים מתחים יהודים-ערבים בעיר, בפרט בסוגיית סגירת הפארקים הסלקטיבית, אך גם בסוגיות יסודיות יותר. בשנים האחרונות נערכו הפגנות המוניות במחאה על מכירת בתים לערבים, ותושבים יהודים התנכלו לכמה ערבים שכבר מתגוררים בעיר. בנובמבר 2018 נבחר ראש העיר המכהן, אבי אלקבץ, שבמסע הבחירות שלו התמקד במאבק על הצביון היהודי של העיר. עוד בזמנו, הבטיח בין היתר להגביל כניסה לפארקים למי שאינו תושב העיר.