תחקיר: למה נסגר תיק חקירת התאונה בדרום שבה נהרגה משפחה שלמה?

כפיר, שירה וגאיה נהרגו ליד ים המלח, באירוע שזעזע את המדינה. שנתיים אחרי, לא נמצאו אשמים. בחינת החקירה מעלה סימני שאלה רבים וקשים. בינתיים, נהג האוטובוס שב להסיע נוסעים

זמן צפייה: 18:45

כמעט שנתיים חלפו מאז היום שבו בתוך כמה שניות, בכביש 90 סמוך לים המלח, משפחה שלמה נמחקה. תיק החקירה נסגר לאחרונה, אבל לא מעט שאלות נותרו פתוחות. נציג פרקליטות מחוז הדרום שסגר את תיק החקירה נגד נהג האוטובוס הסביר בפגישה עם משפחתם של כפיר, שירה וגאיה, שנהרגו כי פיצוץ צמיג גרם לסטיית האוטובוס מנתיבו ולהתנגשות. לפי הסבר הפרקליט, הצמיג ומה שקרה לו ברגעים שלפני התאונה, הפכו אותה לבלתי נמנעת, לכזאת שאין בה אשמים. עם זאת, כשצוללים לתוך תיק החקירה, העדויות, התמונות והממצאים מהזירה - סימני השאלה שעולים קשים ומטרידים.

בתיק החקירה מסמך אחד קריטי: דוח של מומחה חיצוני שנשכר על ידי המשטרה לבדוק את הצמיג, שקבע כי הצמיג היה ללא אוויר כבר הרבה לפני שהתרחשה התאונה. בדוח המומחה נכתב כי בצמיג נמצאה חדירה של עצם זר שעשויה להיות הסיבה לירידת האוויר. מניסוי שערכה המשטרה עולה כי הנהג היה חייב להרגיש את המחסור באוויר בגלגל. על כן ניתן להסיק, כי נהג האוטובוס היה יכול גם לעצור ולנסות לטפל בבעיה מוקדם יותר - ובכך אולי למנוע את התאונה.

באחת הצמיגיות שבדימונה נהג האוטובוס ביקר לפחות פעמיים בשבועות שקדמו לתאונה, ולפי העדויות החליף צמיגים. למה הוא עושה את זה באופן עצמאי ועל חשבונו? ההסדר שלו מול חברת "אגד היסעים" הוא סוג של ליסינג, כמעט הכול באחריותם חוץ מדלק וצמיגים. "הוא לא רצה להחליף את כל השישה", הסביר בעל המוסך. "אני רשמתי שהאוטו פסול. אז מה עשינו? העברנו את הצמיגים הכי תקינים שהיו ושמנו אותם מקדימה". מנהל הצמיגייה טען גם בעדותו במשטרה כי שני צמיגים אחוריים באוטובוס הועברו לפנים. לנהג עצמו הייתה גרסה אחרת לפיה, הצמיגים הקדמיים הוחלפו בצמיגים משומשים וזה אמור היה להיות זמני עד שיגיע סט צמיגים חדש לכל האוטובוס.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שש בגרויות בלבד וצמצום החומר: התוכנית ללימודים בצל הקורונה

תילחם בלבנון, סוריה או עזה: צה"ל מקים אוגדה רב זירתית

עוד חדשות רעות לכלכלה: שיעור האבטלה עלה ל-12.4% בסוף יולי

תאונת הדרכים בסמוך לצומת נאות הכיכר
תאונת הדרכים בסמוך לצומת נאות הכיכר | צילום: דוברות מד''א

קצין הבטיחות מטעם "אגד" טוען אחרת. לדבריו, אם היה מוצא שצמיגי האוטובוס יוצרו בשנת 2014 זה היה מעלה לו סימני שאלה, והוא היה עושה הכול כדי להגיע לחקר האמת. הניסיון למצוא תשובה ברורה חושף תמונה אבסורדית שבה יש שטח אפור גדול מדי בכל הקשור לשאלה על מי הייתה מוטלת האחריות לתקינות האוטובוס והצמיגים. אם לא די בכל זה, משהו מוזר קרה בזירת התאונה.

השוטר שהגיע ראשון לזירה מתאר בדוח הטיפול באירוע כי אחיו של נהג האוטובוס מסר לו את המצלמה, ש"ככל הנראה" תיעדה את התאונה. במשטרה, לפחות על פי תיק החקירה שהגיע לידינו, לא בדקו איך ייתכן שאחיו של נהג, שרק לפני דקות אחדות היה מעורב בתאונה קטלנית עם שלושה הרוגים, הורשה להיכנס לאוטובוס ולהגיע עד לראיה שעשויה להיות מרכזית בתיק. למרות שהנהג העיד כי המצלמה פעלה כל הזמן גם באותה נסיעה, בסופו של דבר המצלמה נבדקה ולא נמצא בה כל תיעוד לתאונה. מעבר לכך, בתיק החקירה אין תיעוד לבדיקת סמים לנהג האוטובוס, אין דוח בדיקה לטלפון הנייד שלו, גם לא בוצע שחזור עם נהג האוטובוס עצמו בזירה.

רישיון הנהיגה הוחזר לנהג האוטובוס כבר לפני כמה חודשים ולאחרונה הוא חזר לנהוג ולהסיע נוסעים. חקירת תאונה עשויה להסתיים בלי אשמים, לפחות לא במובן הפלילי הקלאסי, אבל התיק המורכב הזה, מה שנעשה ומה שלא נעשה בו, מותיר תחושה בלתי נסבלת. זוג צעיר ותינוקת שהספיקה לחיות רק כמה חודשים, נהרגו בתוך שניות. מוות מיותר שאף אחד לא נותן עליו את הדין, אף אחד לא מפיק ממנו לקחים או מסקנות ברורות - תיק סגור עד התאונה הבאה.

ההרוגים בתאונת הדרכים בסמוך לצומת נאות הכיכר
ההרוגים בתאונת הדרכים בסמוך לצומת נאות הכיכר | צילום: באדיבות המשפחה

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מדובר במקרה טרגי ומצער אשר נחקר באופן מקצועי ויסודי. יש לציין כי במהלך החקירה היה קשר ישיר בין המשפחות ליחידה החוקרת שדאגה לעדכן אותן בהתפתחות החקירה. אנו משתתפים בצער המשפחות".

מטעם פרקליטות מחוז דרום נמסר כי "לאחר בחינה מעמיקה ויסודית של חומר החקירה הרב הגיעה הפרקליטות למסקנה כי קיים קושי משפטי לייחס לנהג אחריות פלילית בגין גרימת התאונה הטרגית, זאת מאחר שעל פי הראיות לא ניתן לשלול שהתאונה הייתה בלתי נמנעת שכן היא נגרמה כתוצאה מיציאת אוויר מהגלגל אשר הובילה לאובדן שליטה על האוטובוס. אנו משתתפים בצערה הכבד של המשפחה. מאחר שהמשפחה הודיעה כי בכוונתה להגיש ערר על ההחלטה לסגור את התיק, אין באפשרותנו בשלב זה להתייחס מעבר לכך".

חברת "אגד היסעים" מסרה כי "חשוב להדגיש כי החברה שיתפה פעולה עם משטרת ישראל לכל אורך החקירה. לכל הבהרה או שאלה על ההליך החקירתי ותוצאותיו יש לפנות למשטרת ישראל ולפרקליטות המדינה. חברת 'אגד היסעים' מצרה על אובדן החיים בתאונה ומשתתפת בצערה העמוק של המשפחה".