תילחם בלבנון, סוריה או עזה: צה"ל מקים אוגדה רב זירתית

אוגדה 99, המוקמת בימים אלה, מכונה אוגדת "חי"ר-אש", ותוכל להילחם בכל זירה. היא תכלול בתוכה בין היתר את חטיבת כפיר, שתשנה את ייעודה, וחטיבות מילואים נוספות - בהן קומנדו

זמן צפייה: 01:02

צה"ל הודיע היום (שני) על הקמת אוגדה חדשה למלחמה הבאה: אוגדה 99. האוגדה הרב זירתית 99 מוקמת בימים אלה ותהיה הראשונה שמוכפפת לזרוע היבשה ולא לאחד הפיקודים המרחביים. בזרוע היבשה מכנים את אוגדה 99 "אוגדת חי"ר-אש", והיא תוכל להילחם בכל זירה: לבנון, סוריה, או עזה. לאוגדה 99 ישתייכו בין היתר חטיבת החי"ר הסדירה 'כפיר' שתסיים את דרכה בצהל כ"חטיבת השטחים", ותעבור הסבה לחי"ר המתמחה בלחימה במרחבים אורבנים כמו בינת ג'בייל בלבנון או סג'עייה בעזה, תוך הפעלת אש מדוייקת.

אוגדה 99 תכלול בין היתר חטיבת צנחנים במילואים, חטיבת קומנדו במילואים, חטיבה 11 בפיקודו של אלוף משנה יונתן מופז לשעבר בכיר בסיירת מטכ"ל, חטיבת טנקי מרכבה סימן 3 בז והיחידה המובחרת והנסיינית בצה"ל, היחידה הרב מימדית "רפאים", שנחשבת לפרוייקט דגל של הרמטכ"ל אביב כוכבי. לפי תפיסה זו, הלחימה הרב זרועית היא קודם כל אורגנית, בתוך היחידה, וכוללות כוחות חי"ר, שריון, הנדסה, מפעילי רחפנים, לוחמים טכנולוגיים לאיתור מודיעין בשטח הקרב, לוחמי לחימה אלקטרונית ואלמנטים של לחימה בסייבר על האויב, במהלך התמרון. למפקדים בחטיבה תהיה אש מרחבית מרבית, מתותחים, ארטילריה מדויקת וחימושי חיל האוויר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

נתניהו בנתב"ג: "עובדים על טיסות ישירות לאמירויות מעל סעודיה"

עוד חדשות רעות לכלכלה: שיעור האבטלה עלה ל-12.4% בסוף יולי

צה''ל מכריז על הקמת אוגדה חדשה למלחמה הבאה
צה''ל מכריז על הקמת אוגדה חדשה למלחמה הבאה | צילום: דובר צה''ל

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2008171338' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='' kid='1_335kwdbe' duration='60'']

אוגדה 99 תוקם על בסיס אוגדה של פיקוד מרכז שתפורק ויפקד עליה אל"מ אבי רוזנפלד שפיקד בעבר על יחידת הקומנדו שלדג, על סיירת נח"ל, ועל החטיבה הצפונית בעזה. היא תבסס את יכולותיה על חשיפת מטרות אויב ותקיפת אויב ומקסום הרב זרועיות. למרות שהקמת האוגדה הפכה לעובדה מוגמרת מבחינת התוכנית הרב שנתית של הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, תנופה, שעדיין לא אושרה בקבינט, חלקים ניכרים ממנה תלויים בתקצוב. כך למשל כלי הניוד הקלים לציוד הלחימה של כוחות החטיבה: הלוחמים מיועדים לתמרן רגלית ולא בנגמ"שים, אך יצטרכו את כלי הניוד הקטנים לנשיאת אמצעי הלחימה שלהם.

צה''ל מכריז על הקמת אוגדה חדשה למלחמה הבאה
צה''ל מכריז על הקמת אוגדה חדשה למלחמה הבאה | צילום: דובר צה''ל

חטיבת כפיר, שנחשבה לבן המקופח של חטיבות החי"ר בהשוואה לחטיבות הסדירות הוותיקות כמו גולני והצנחנים, אמורה לעבור מהפיכה בשנתיים הקרובות: סיירת חרוב שלה תהפוך לגדוד סיור באופן מלא והלוחמים יקבלו אמצעי תקיפה ללחימה קרקעית. בחטיבה יוכשרו מש"קי תקיפה להפעלת אש ארטילרית ואווירית על יעדי אויב ברמה המחלקתית. האוגדה תיועד ללחימה בשתי הזירות העיקריות, דרום לבנון ורצועת עזה.

בנוסף צה"ל הודיע על החזרת אימוני המילואים שנעצרו במשבר הקורונה. שתי חטיבות מילואים סיימו בשבועות האחרונים אימון מלא באש. בצבא גם שילמו 700 אלף שקלים כימי מילואים לחיילים שהתגייסו לאימון מילואים אך זוהו כנשאי קורונה במהלכם ונשלחו לבידוד של מספר שבועות כפיצוי על המילואים שעשו. בזרוע היבשה מתכננים כבר בחודשיים הקרובים להכריז על מבצעיות של מספר אמצעי לחימה חדשים לכוחות הסדירים, בהם פצצת מרגמה מדויקת 'קשת' 120 מילמטר ורחפנים שמוצמדים למבנים ומזהים תנועה מעבר לקירות.

צה''ל מכריז על הקמת אוגדה חדשה למלחמה הבאה
צה''ל מכריז על הקמת אוגדה חדשה למלחמה הבאה | צילום: דובר צה''ל