מפיקדה עד טקה: התקריות האלימות של שוטרים נגד ישראלים אתיופים

הירי בסולומון טקה מסמן את שיא השבר ביחסים הרעועים בין המשטרה לצעירים ממוצא אתיופי. לפני כחצי שנה נורה למוות יהודה ביאדגה ע"י שוטר; ארבע שנים קודם לכן - שני צעירים נוספים הותקפו

זמן צפייה: 01:37

הירי בסולומון טקה, שנורה למוות על ידי קצין משטרה בחיפה, הוא האחרון בשרשרת מקרים של תקיפת צעירים אתיופים על ידי שוטרים, בנסיבות שנויות במחלוקת.

בינואר האחרון נורה למוות יהודה ביאדגה על ידי שוטר בבת ים. ביאדגה, שסבל מקשיים נפשיים, רץ לעבר השוטר עם סכין שלופה. השוטר, שטען כי חשב שהוא בסכנת חיים, ירה בו מטווח קצר. המחלקה לחקירות שוטרים סגרה את התיק.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

נמשכת המחאה עקב הירי בסולומון טקה: "חלם להיות צנחן"

נתניהו על הירי בסולומון טקה: "מצר על אובדן החיים, נגיע לאמת"

נתיחת הגופה של טקה: צד הקליע נמעך – עשוי לחזק את גרסת הקצין

סולומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה ויהודה ביאדגה, נהרג על ידי שוטר בבת ים
סולומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה ויהודה ביאדגה, נהרג על ידי שוטר בבת ים | צילום: חדשות 13

ארבע שנים קודם לכן תועד שוטר מתנפל על דמאס פיקדה, חייל במדים שלימים היה לקצין מצטיין. השוטר היכה ועצר אותו בלי סיבה: התיעוד הוכיח זאת, השוטר הודה – אך לא הוגש כתב אישום. צעירי העדה יצאו לרחובות במחאה על אלימות המשטרה, שיטור יתר וגזענות.

יוסף סלאמסה הותקף ב-2014 באקדח טייזר על ידי שוטרים בגינה ציבורית. מצבו הנפשי התדרדר, ולאחר כמה חודשים מצא את מותו בנפילה מגובה. גם כאן – התיק נגד השוטרים נסגר.

בעקבות האירועים הוקמה ועדה בין משרדית למיגור הגזענות שהצביעה על תמונה עגומה ביחס המשטרה ליואצי אתיופיה. המסקנהו שוטרים צוידו במצלמות לתיעוד האירועים ומונו שוטרים וקצינים מהעדה האתיופית.

יהודה ביאדגה
יהודה ביאדגה | צילום: חדשות 13

במהלך היום נערכו הפגנות ענק בכמה מוקדים ברחבי הארץ עקב הירי בסולומון טקה, ורבות מהן ממשיכות עד שעה זו. במשטרה חוששים שהמפגינים יפרצו לתחנת משטרה במהלך הלילה, בעקבות הזעם על שחרור קצין המשטרה למעצר בית.

מוקדם יותר היום, הקצין החשוד שירה למוות בטקה אמר בחקירתו במחלקה לחקירות שוטרים: "הגעתי עם הילדים לגן המשחקים לא בתפקיד", שחזר הקצין. "ראיתי חבורת צעירים מתקוטטים, והצגתי את עצמי כאיש משטרה. ביקשתי שיפסיקו לריב. בתגובה נזרקו עלי אבנים ופגעו בי. נפגעתי, נחבלתי, חשתי מאוים, לא רציתי לפגוע בו יריתי כדור אחד לרצפה – ומשם הוא ניתז ופגע בסולומון בחזה".

סולומון טקה
מחאה בקריות עקב הירי בסולומון טקה

לאחר מספר שעות הגיעו לידי חדשות 13 תוצאות ממצאי נתיחת הגופה, וממנה עולה שצד אחד של הקליע נמעך לחלוטין - ממצא שעשוי לחזק את הטענה שניתז מהקרקע.

גורמים המעורים בחקירת הקצין היורה: "זהו מקרה שונה ממה שהיה עם יהודה ביאדגה. לפי העדויות שנגבו עד כה זה לא נראה כאילו השוטר היה בסכנת חיים. עוד מוקדם מדי לומר, אבל ייתכן שלא תהיה ברירה מהגשת כתב אישום".