נתניהו על הירי בסולומון טקה: "מצר על אובדן החיים, נגיע לאמת"

רה"מ התייחס לתקרית בטקס יחידות מצטיינות במערך המילואים, והצהיר: "העדה האתיופית יקרה לכולנו - יש עוד הרבה עבודה לעשות". על איראן: "בקרוב ייחשפו עוד הוכחות שטהראן שיקרה כל הזמן"

זמן צפייה: 15:22

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס היום (שני) לירי בסולומון טקה, והצהיר: "אני מצר על אובדן החיים הטרגי של סולומון טקה. שוחחתי על כך עם מ"מ המפכ"ל, שהבטיח לי שנעשה מאמץ גדול להגיע לאמת במהירות האפשרית". את הדברים אמר בטקס יחידות מצטיינות במערך המילואים, שנערך בבית הנשיא בירושלים.

נתניהו אמר כי "הלכידות שלנו ברגעי מבחן וברגעים שמובילים לרגעי המבחן - היא המפתח בסופו של דבר לעוצמה שלנו. העדה האתיופית יקרה לכולנו. עשינו מאמץ גדול בשנים האחרונות כדי לשלב אותה היטב בחברה הישראלית, ויש לנו עוד הרבה עבודה לעשות".

עוד בחדשות 13:

גרסת הקצין: "יריתי כדור לרצפה – שניתז לעבר החזה של סולומון"

פקקים כבדים והבערת צמיגים: מחאה בקריות עקב הירי בסולומון טקה

סבא"א: איראן חצתה את רף האורניום המועשר המותר בהסכם הגרעין

סולומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה וראש הממשלה בנימין נתניהו
סולומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

עוד התייחס נתניהו להפרת הסכם הגרעין של איראן. "היום הודיעה איראן שהיא מפרה התחייבות מפורשת שלה - טהראן מתקדמת בצעד משמעותי לייצור נשק גרעיני", סיפר ראש הממשלה.

"כשחשפנו את ארכיון הגרעין הסודי של איראן, הוכחנו שכל הסכם הגרעין עם איראן בנוי על שקר אחד גדול", המשיך. "עכשיו אפילו איראן מודה בכך. בקרוב ייחשפו עוד הוכחות שאיראן שיקרה כל הזמן. אני חוזר ואומר: ישראל לא תאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני. אני גם קורא לכל מדינות אירופה: עמדו בהתחייבות שלכן. התחייבתן לפעול ברגע שאיראן תפר את הסכם הגרעין, התחייבתן שתפעילו את מנגנון הסנקציות האוטומטיות שנקבע במועצת הביטחון. אז אני אומר לכן: עשו זאת".

נתניהו ורוחאני
נתניהו ורוחאני | צילום: רויטרס

סבא"א אישרה: איראן חצתה את רף האורניום המועשר המותר בהסכם הגרעין

מוקדם יותר היום, אישרה הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית אישרה את הדיווחים לפיהם מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה שברשות איראן חצה את הרף המאושר במסגרת הסכם הגרעין. על פי פקחי סבא"א, המאגר שברשות איראן הגיע ל-205 קילוגרמים, בעוד שמגבלות ההסכם מתירות 202.8 קילוגרמים בלבד.

אולטימטום 60 הימים, שהציבה איראן למעצמות החתומות על הסכם הגרעין, יפוג ביום ראשון, שבעה ביולי. במועד זה אמורה טהראן לצאת ממחוייבויות נוספות הנקובות בהסכם. על פי פרשנים ומומחי גרעין, הצעדים הבאים של איראן ייגעו בין היתר למאגר אורניום המועשר לרמה גבוהה וחצייתו - צעד המהווה הפרה חריפה יותר מהנוכחית. בנוסף, איראן הבטיחה לחדש באופן אסור את פעילותה בעיר אראק, בו נמצא מתקן המים הכבדים.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הודיע כי הצעד הבא שתנקוט טהראן יהיה העשרת האורניום לרמה של יותר מ-3.67 אחוזים. במידה שהדבר יקרה, הדבר יהווה כאמור הפרה חמורה יותר של ההסכם.

טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיראן. לטכנאי הסורי הייתה אזרחות איראנית
טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיראן | צילום: רויטרס

הירי בסולומון טקה: גרסת הקצין - "יריתי כדור לרצפה"

הקצין החשוד שירה למוות בסולומון טקה בשכונת קריית חיים בחיפה, אמר בחקירתו במחלקה לחקירות שוטרים: "יריתי כדור אחד לרצפה, ומשם הכדור המשיך לחזה של סולומון". הקצין שוחרר למעצר בית של 15 ימים. אלפי בני העדה האתיופית יצאו להפגין במחאה על הירי.

אלפי המפגינים חוסמים צמתים מרכזיים באזור הקריות - קריית אתא, בן צבי, מוצרט והצריף, ובנוסף כביש 22 נסגר לתנועה בשני הכיוונים. עומס כבד נרשם באזור, כאשר אלפי כלי רכב עומדים שעות ארוכות בין חיפה לעכו. המפגינים מבעירים צמיגים וקוראים: "הדם שלנו לא הפקר", "שוטר רצח ילד", "שוטר אלים חייב להיות בפנים". המפגינים הגיעו גם תחנת זבולון שבחיפה, שם אחד המפגינים ציין: "אנחנו עומדים ליד תחנת זבולון, מפה יצא הרוצח - ושיחררו אותו".

ההפגנה בחיפה בעקבות מותו של סולומון טקה
ההפגנה בחיפה בעקבות מותו של סולומון טקה | צילום: חדשות 13

הקצין אמר הלילה במהלך חקירתו הראשונית כי "זרקו עלי אבנים ונפגעתי כתוצאה מכך. הרגשתי באותו רגע שאני בסכנה של ממש". כמו כן הוסיף: "הצגתי את עצמי כשוטר בצורה הכי מקצועית כמו שמקובל בשטח כמו כל שוטר על אזרחי שנקלע לאירוע פלילי ורוצה לסייע או להתערב. לא עשיתי שום דבר בפזיזות".

עו"ד יאיר נדשי, המייצג את הקצין החשוד, אמר כי: "הקצין הותקף על ידי קבוצה של אנשים בעודו בטיול עם משפחתו. לטענתו הוא נאלץ להשתמש בנשק האישי שלו לצורך הגנה עצמית וזאת רק לאחר שכילה את כל האפשרויות האחרות. בין היתר התקשר למשטרה במהלך האירוע, זאת מפאת חשש מידי וממשי".