הקצין החשוד שירה למוות בסולומון טקה שוחרר למעצר בית

החשוד בירי בצעיר ממוצא אתיופי בחיפה ישוחרר למעצר בתנאים מגבילים למשך 15 יום. עשרות בני העדה האתיופית מפגינים מהבוקר מול תחנת זבולון, מבעירים פחים וכן מדליקים נרות בזירת האירוע

זמן צפייה: 15:22

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הסכימה לשחרורו של הקצין החשוד שירה למוות בצעיר ממוצא אתיופי בחיפה, למעצר בית בתנאים מגבילים למשך 15 יום. מוקדם יותר היום, גורם בחקירה אמר כי "על פניו עולה חשד כבד לפזיזות בירי". במקביל, עשרות מבני העדה האתיופית מפגינים בשעה זו מול תחנת זבולון במחאה על הריגתו של סולומון טקה בן ה-19. המפגינים צעדו לבית שלטענתם הוא ביתו של הקצין החשוד, הדליקו נרות על כתם הדם בזירת האירוע, סמוך לבית הנוער, וקראו קריאות לעבר השוטרים במקום.

אביו של טקה, דוד, אמר במהלך ההפגנה: "שאלוהים יעשה צדק עם האנשים שלקחו ילד בתרם עת, שעוד לא עשה כלום, לא הספיק כלום. רק הגיע לשחק עם החברים שלו בשכונה ומצא את המוות". כמו כן אמר בדמעות: "ילד עם שמחת חיים, שיודע לכבד, לעזור ולתמוך, שהיה אכפתי ועם לב ענק, עם נתינה עצומה. ילד שרצה להגיע לחי"ר, רצה להתגייס".

לכתבות נוספות בנושא >> 

סולומון טקה נהרג מירי שוטר בחיפה; ארדן: "לוודא שיופקו לקחים"

הקצין שירה בסלומון טקה נעצר בחשד להריגה: "חשש לפזיזות בירי"

חיפה: שוטר בלבוש אזרחי ירה למוות בצעיר ממוצא אתיופי

ההפגנה בחיפה בעקבות מותו של סלומון טאקה
ההפגנה בחיפה בעקבות מותו של סלומון טאקה | צילום: חדשות 13

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190701-0952' autoplay='0' credit='' desc='דוד טקה, אביו של סולומון טקה שנורה למוות על ידי קצין משטרה' kid='1_6kme120j' duration='32'']

עו"ד יאיר נדשי, המייצג את הקצין החשוד, אמר כי: "הקצין הותקף על ידי קבוצה של אנשים בעודו בטיול עם משפחתו. לטענתו הוא נאלץ להשתמש בנשק האישי שלו לצורך הגנה עצמית וזאת רק לאחר שכילה את כל האפשרויות האחרות. בין היתר התקשר למשטרה במהלך האירוע, זאת מפאת חשש מידי וממשי".

"התוצאה היא טרגית ביותר, כולנו מצרים עליה, אך אני חושש שאלמלא השימוש בנשק שעשה מרשי אזי התוצאה הייתה יכולה להיות חמורה בהרבה, ייתכן שמרשי לא היה כאן עם בני משפחתו שבה גם ילדיו הקטנים", הוסיף עורך הדין. "אין ממש בטענה שיש באירוע קשר לצבע העור או השיוך העדתי של מי מהמעורבים באירוע. יש חשש לביטחונו של הקצין, לכן מתקיימים אמצעי אבטחה מחמירים על מנת שלא יתקרב אליו או אל בני משפחתו. בדיון היום יש הסכמה על שחרור הקצין, אני שמח שמח"ש הבינה שלא מדובר כאן באדם שהוא מסוכן לציבור או אדם שיכול לשבש את מהלכי החקירה, ולכן הגענו להסכמות על השחרור. הקצין יודע שעמיתיו למקצוע תמוכים בו".

הקצין אמר הלילה במהלך חקירתו הראשונית כי "זרקו עלי אבנים ונפגעתי כתוצאה מכך. הרגשתי באותו רגע שאני בסכנה של ממש". כמו כן הוסיף: "הצגתי את עצמי כשוטר בצורה הכי מקצועית כמו שמקובל בשטח כמו כל שוטר על אזרחי שנקלע לאירוע פלילי ורוצה לסייע או להתערב. לא עשיתי שום דבר בפזיזות".

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-20190701-1128' autoplay='0' credit='' desc='אנשים מגיבים לאחר ההחלטה לשחרר את השוטר למעצר בית' kid='1_s0y17p00' duration='40'']

ההפגנה בחיפה בעקבות מותו של סלומון טאקה
ההפגנה בחיפה בעקבות מותו של סלומון טאקה | צילום: חדשות 13

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190701-1018' autoplay='0' credit='' desc='עורך הדין יאיר נדשי המייצג את השוטר' kid='1_8o63p6ce' duration='79'']

מיכל אברה סמואל, מנכ"לית עמותת פידל הפועלת לחינוך ושילוב חברתי של יוצאי אתיופיה, תקפה: "לצערנו אנו שוב חווים יד קלה על ההדק במשטרת ישראל בכל מה שקשור לצעירים ממוצא אתיופי. התחושה היא שאין ביטחון לילדינו. מה חבל, שזו הבשורה שפותחת את החופש הגדול של ילדי ישראל. לכל הורה הזכות לעבור את החופש בבטחה שחלילה לא יאונה רע לילדיו. להורים יוצאי אתיופיה אין את הביטחון לגדל ילדים בארץ בבטחה וברוגע. אני קוראת לראש הממשלה נתניהו ולשר לביטחון פנים ארדן, להעלות את הנושא לראש סדר היום ולטפל באופן בהול בשורש הבעיה. לבדוק את ההתנהלות של כל שוטר ושוטר בארץ".

הזירה בקריית חיים, בה נורה הצעיר
הזירה בקריית חיים, בה נורה הצעיר | צילום: דוברות מד''א

אמש, כאמור, שוטר בלבוש אזרחי ירה למוות בטקה בן ה-19 בשכונת קריית חיים שבחיפה. צוותי מד"א שהגיעו למקום ביצעו בצעיר פעולות החייאה, ופינו אותו במצב אנוש לבית החולים רמב"ם שבעיר, שם נאלץ הצוות הרפואי לקבוע את מותו. לטענת המשטרה, השוטר היה עם אשתו ושלושת ילדיו בגן שעשועים סמוך למקום האירוע, וניסה להפריד בין כמה צעירים שהתפתחה ביניהם קטטה. לאחר שהזדהה כשוטר, כך לטענתו, הותקף בידי הצעירים - ולאחר שחש בסכנת חיים ביצע ירי, שממנו נהרג הצעיר.

חסימות של מפגינים בצומת מוצרט בקריית מוצקין
חסימות של מפגינים בצומת מוצרט בקרית מוצקין | צילום: חדשות 13

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190701-1150' autoplay='0' credit='' desc='ההפגנה בקרית מוצקין' kid='1_09ght0gz' duration='11'']

משפחתו של השוטר בבית המשפט
משפחתו של השוטר בבית המשפט | צילום: חדשות 13

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הביע זעזוע על האירוע בקרית חיים והביע את צערו עם משפחת ההרוג. ארדן הוסיף כי "אירוע בו מוצא אדם את מותו על ידי שוטר הינו קשה וחמור ויש לחקור אותו בדחיפות ולוודא שיינקטו בעקבותיו כל הצעדים הנדרשים וכי יופקו כל הלקחים". עוד אמר ארדן כי הוא "מצפה מהמחלקה לחקירות שוטרים וממשרד המשפטים לנהל את החקירה ולהגיע למסקנות בקשר לפרטי האירוע הקשה במהירות ובשקיפות מלאה לציבור".