"האימא של עפולה": סיפורה של אם אומנה ל-52 ילדים שתשיא משואה

מארי נחמיאס, ניצולת שואה בת 92, קיבלה החלטה להקדיש את חייה למען הקהילה והכניסה אל ביתה בעפולה ילדים חולים ונכים, על אף שכבר היו לה שמונה משלה. "מי שעושה טוב לאחר - הרווח הוא שלו"

זמן צפייה: 03:01

מארי נחמיאס, ניצולת שואה מתוניסיה, נבחרה להשיא משואה בערב יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל. נחמיאס בת ה-92, גידלה לאורך השנים 52 ילדים וילדות והייתה להם אם אומנה. למרות שחיה בצנעה, קיבלה החלטה להקדיש את חייה למען הקהילה, ולמרות שגידלה שמונה ילדים משלה - הכניסה אל ביתה בעפולה ילדים חולים ונכים, שאף אחד אחר לא רצה לגדל. כיום, יש לה יותר ממאה צאצאים ובהם בני נינים.

נחמיאס נולדה בעיר תוניס, והיא אחת מניצולי שואת תוניסיה, שנאבקו שנים כדי לקבל הכרה כניצולים. גם בגיל 92, היא משחזרת לפרטי פרטים את הלילה אחרי חתונתה בגיל 16, כשהנאצים דפקו בדלת בית הוריה. "באו באמצע הלילה, הגרזנים על הדלת. אבא שלי אמר להם - 'מה אתם רוצים'? כשהם הרימו את הראש הוא ריסס אותם עם חומצת מלח, הם צעקו עד לשמיים, נשרפו וברחו. הוא אמר לי - 'בואי עכשיו, מארי תעלי'. עם השמלה של החינה קפצתי מגג לגג".

עד היום, סיפורה יוצא הדופן של נחמיאס, לא היה מוכר לרבים. לפני כחמישה חודשים החליטה בתה ריקי, לפנות לוועדה למשיאי משואות ולספר את הסיפור של אמה. "כל אדם שעושה מעשה טוב לאחר, אני חושבת שהרווח הוא שלו", סיפרה פנינה צנסי, בתה של מארי. "הברכה שנשארה לי מאמא היא 'אחריתך טובה מראשיתך' - סוף החיים שלך יהיה יותר טוב מההתחלה", אמרה מארי. "אלוהים ייתן לנו גיבוש, של ערבים והיהודים, יד אחת, לב אחד, אני אוהבת את כולם", הוסיפה.

לעוד כתבות בנושא: 

"תמצית הרוח הישראלית": אם אומנה ל-52 ילדים תשיא משואה

מנהיג הקהילה היהודית בפיטסבורג ישיא משואה: "מייצג אנושיות"

רופאה עם שיתוק מוחין נבחרה להשיא משואה: "התגברה על כל מגבלה"

מארי נחמיאס
מארי נחמיאס | צילום: החדשות 13

ביום שלישי הודיעה שרת התרבות מירי רגב על הבחירה בנחמיאס להשיא משואה. "זכית לגדל עשרות ילדים, הנישאים מאז שהותם בביתך על פני רוחה הטובה של הנתינה; בפניהם משתקפות פנייך, פניה היפות של ההכלה; רוחה של האמא, שאמנם לא הביאה אותם לעולם אבל לעד נשאה אותם בליבה. את תמצית הטוב והרחום של הרוח הישראלית", כתבה רגב.

בנימוקיה כתבה הוועדה הציבורית לבחירת משיאי משואות: "על אף קשיי החיים, פתחה נחמיאס את ביתה בפני עשרות ילדים ובהם תינוקות רבים שננטשו בלידתם בשל מומים מהם סבלו. היא עשתה כל שביכולתה כדי לספק להם בית חם ויציב, גידלה אותם במסירות ודאגה לכל מחסורם. נחמיאס מייצגת בפעולתה את עולי העלייה הגדולה שהשתיתו את החברה הישראלית על ערבות הדדית ועזרה לנזקק ואת אלפי משפחות האומנה בישראל".

ראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ, בירך את נחמיאס: "מארי היא גאווה עפולאית ועכשיו גם גאווה לאומית. רוחב ליבה ומסירותה ידועים בכל העיר ועכשיו גם ברחבי הארץ. תרומתה של מארי לערבות ההדדית של עם ישראל רבה וסיפורה, שישמע כעת בכל רחבי ישראל, מהווה דוגמה ומופת לכולנו".