מבחן המצילים: האם האחראים לחיי הילדים ערניים לסכנת הטביעה?

בעקבות ריבוי מקרי טביעת הפעוטות, צוות חדשות 13 יצא לבדוק כיצד יגיבו המצילים לטביעה מבויימת בעזרת משפחת שחיינים מקצוענים. "המצילה הייתה בשיחת טלפון" • פרק 1

זמן צפייה: 10:16

תיעוד מצמרר של טביעת פעוטה בת שנה ממלון "ישרוטל טאוור" בתל אביב, שהייתה מתחת למים כמעט דקה, גרם לצוות חדשות 13 לבדוק את ערנותם של מצילים בבריכות. למרבה המזל הפעוטה ניצלה ומצבה טוב, כששניות הפרידו בין חיים לבין מוות. אך לפי נתוני ארגון "בטרם", שישה ילדים טבעו למוות מתחילת השנה בבריכות, בים ובצימרים.

הניסוי נערך בעזרתה של משפחת וייס, משפחה של שחיינים. תפקידן של הילדות נהר ואגם היה לדמות מצב של טביעה שקטה, שכדי להבחין בה דרוש ריכוז. ראשית הצוות נכנס למלון "קראון פלזה" בתל אביב, עם רון כהן האחראי למצלמות הנסתרות. "היה לה מחשב, טלפון ואוזניות. היא לא הסתכלה", סיפרה אגם שביימה את הטביעה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

רימון הלם הושלך לעבר ביתו של ראש עיריית נתיבות

חמאס רוצה להזכיר: הסדרה עם ישראל תגיע דרך עימות • פרשנות

בשל החום הכבד: בכל יום לפחות מכונית אחת עולה באש

בריכה
בריכה | צילום: חדשות 13

"עמדת המציל לא הייתה במקום שבו היא אמורה להיות", סיפר בדיעבד אב משפחת וייס, אלון, מומחה לבטיחות במים. "היא הייתה בשיחת טלפון מאוד רצינית, עם אוזניות ולפטופ בין הרגליים". וייס חידד נהלים: "לפי ההוראות של משרד העבודה, המציל צריך לעשות רק דבר אחד – לעסוק בפעולת ההצלה, לא בשום דבר אחר. אם יש לך מסך בידיים ולפטופ על הברכיים אתה בעצם נוכח-נפקד".

"מתי שאני פה לא יקרה כלום אף פעם, אני מבטיחה לך", מסרה המצילה לרון שעליו המצלמה הנסתרת. אחר כך, עם זאת, הודתה ששיחת הטלפון האגרסיבית הסיטה את תשומת ליבה מעבודתה. כששאלנו אותה לשמה, סירבה: "לא רוצה להגיד, שלא תתלונן עליי".

המצילה במלון ''קראון פלזה'' בתל אביב
המצילה במלון ''קראון פלזה'' בתל אביב | צילום: חדשות 13

לעומת זאת, בקאנטרי קהילתי נווה שרת בצפון תל אביב, ניתן היה להבחין כבר מהרגע הראשון בחמישה מצילים בלי טלפונים או מחשבים ניידים, כשהעיניים שלהם כל הזמן בתוך המים. "התפקוד שלכם ראוי לציון", בא ומסר להם וייס. "הלוואי ובכל מקום ככה הדברים היו מתבצעים".

משפחת וייס, שביימה טביעות לבדוק ערנותם של מצילים
משפחת וייס, שביימה טביעות לבדוק ערנותם של מצילים | צילום: חדשות 13

ממלון "ישרוטל טאוור" נמסר בתגובה: "לאחר המקרה חודדו הנהלים והופקו לקחים שבמסגרתם ניתנה הנחייה למערך המצילים במלון לדרוש נוכחות של מבוגר אחראי על כל ילד בבריכה".

מרשת "קראון פלזה" נמסר: "אנחנו נלמד את פרטי המקרה ונפיק לקחים בהתאם. בית המלון מעסיק חברה חיצונית המספקת שירותי הצלה, ובלי כל קשר לפני כשבוע בוצעה ביקורת מטעם המלון עצמו, והתגלה כי העובדת המצולמת לא עומדת בסטנדרטים של בית המלון. לכן הוגשה תלונה לחברה החיצונית והיא הוחלפה ופוטרה".