חמאס רוצה להזכיר: הסדרה עם ישראל תגיע דרך עימות • פרשנות

ארגון הטרור לא מעוניין בעימות כולל מול צה"ל, אך רוצה לשמור על הלהבות בגובה מסוים. בעוד שנעשה מאמץ להגביר את הפיגועים בגדה, אירועי הימים האחרונים מעידים שהשליטה בגבול הרצועה נשחקה

זמן צפייה: 07:21

המתיחות בדרום: חמאס לא מעוניין בעימות כולל מול ישראל, אך רוצה לשמור על הלהבות בגובה מסוים. עדות לכך היא שארגון הטרור דוחף ומדרבן לביצוע פיגועים בגדה המערבית מזה שבועיים, אך במערכת הביטחון מעריכים כי אינו עומד מאחורי ירי הרקטות וניסיונות החדירה מרצועת עזה.

בעוד שחלק מניסיונותיו בגדה מצליחים, כמו פיגועי הירי והדריסה בגוש עציון, ניתן לראות שחמאס כבר לא באמת שולט על אזור הגבול בעזה - ועדות לכך הן הפעולות של הימים האחרונים. ארגון הטרור רוצה להזכיר לישראל כי ההסדרה תגיע דרך אש, ועד שלא תהיה הסדרה חתומה - הפעולות האלו יימשכו.

לכתבות נוספות בנושא: 

הערכה בישראל: חמאס לא אחראי לירי הרקטות ולניסיונות החדירה

רה"מ: "אם נידרש נצא למערכה רחבה"; תיעוד ניסיון חדירת המחבלים

חמאס על התקרית בגבול: "פשע מתועב – כעס עמנו יתפוצץ על ישראל"

הפצצה של מבנה נגנון ביטחון הפנים של חמאס
הפצצה של מבנה נגנון ביטחון הפנים של חמאס

בתוך כך, במערכת הביטחון מעריכים כי חמאס אינו עומד מאחורי הפעולות האלה. ארגון הטרור אמנם מדרבן את הנוער הפלסטיני לבצע פיגועים ביו"ש, אך הפעולות האחרונות ברצועה נעשו בניגוד לרצונו - ולא בעידודו. חוליית המחבלים שניסתה לחדור אמש לישראל הייתה מעורבת, היו בה איש פתח, איש ג'יהאד אסלאמי ואיש חמאס - כאשר הסיכוי שחמאס לקח חלק בפעולה משותפת עם הפתח הוא אפסי.

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה אף ניסה להרחיק עצמו מהאירוע, וכינה את חברי החולייה "נוער זועם". החיבור בין היאוש בעזה עם התחושה שחמאס לא באמת מוביל  ג'יהאד נגד ישראל, דוחפת צעירים פלסטינים לבצע פעולות כאלו. למרות שהיו שמונה הרוגים בעזה בשבועיים האחרונים, חמאס לא מדבר על נקמה, אלא על חזרה להסדרה מול ישראל. מסיבה זו בחרה ישראל בתגובה מאוד מדודה - להכיל את האירוע ולא ללכת לעימות.

מוקדם יותר היום, פרסם צה"ל פרסם תיעוד מהתקרית בגבול הרצועה, שבה לפי דיווחים פלסטיניים חוסלו שלושה מחבלים חמושים שניסו לחדור לשטח ישראל. החוליה, שככל הנראה מנתה חמישה פלסטינים, הגיעה מאזור בית חאנון ולאחר שזוהתה מתקרבת לגדר, מסוקי קרב וטנקים ירו לעברה - ומנעו מחבריה לחדור. לא היו נפגעים בקרב כוחות צה"ל. 

תקיפת בניין השייך לחמאס
תקיפת בניין השייך לחמאס | צילום: טוויטר

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להסלמה האחרונה, ואמר כי "שמעתי אמירות לפיהן נמנע מפעולה רחבה בעזה בגלל שיקולי בחירות, זה לא נכון. כל מי שמכיר אותי יודע שהשיקולים שלי ענייניים, ואם נידרש אנחנו נצא למערכה רחבה בלי קשר לבחירות - עם בחירות או בלי בחירות".

עוד אמר נתניהו: "אני מבקש לשבח את צה"ל על הפעולה שחיסלה אתמול חמישה מחבלים בשטח עזה. המשימה שלי היא לשמור על הביטחון ועל השקט, ואנחנו עושים את כל הפעולות הנדרשות לשם כך. הצד השני מרגיש היטב את נחת זרוענו". הדברים נאמרו כאמור, לאחר שאמש ניסו לחדור מחבלים חמושים לשטח ישראל, וכן נורו שלוש רקטות מהרצועה, שתיים יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל והשלישית פגעה בחצר בית בשדרות.  

המחבלים שנהרגו בתקרית בגבול רצועת עזה
המחבלים שנהרגו בתקרית בגבול רצועת עזה

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס איסמאעיל הנייה התייחס אף הוא לאירועים האחרונים, ואמר כי "אני מברך את הנערים שנשאו סכינים בשביל להגן על המדינה שלהם ולנערים שפועלים ומבצעים פיגועי דריסה בשטחים הפלסטיניים. אנחנו נגד נורמליזציה עם ישראל בכל צורה שהיא. אנחנו לא מקבלים את העובדה שהיישות הכובשת תהיה לגיטימית באזור. אין עתיד לישראל על אדמת פלסטין".

כאמור, צה"ל סיכל חדירה של חוליה, שככל הנראה מנתה חמישה פלסטינים, הגיעה מאזור בית חאנון, ולאחר שזוהתה מתקרבת לגדר, מסוקי קרב וטנקים ירו לעברם, ומנעו מהם לחדור. על פי דיווחים פלסטיניים, שלושה מהמחבלים נהרגו, ואחד נוסף נפצע ופונה לבית חולים בעזה. מנגד, לא היו נפגעים בקרב כוחות צה"ל. לפי דיווחים פלסטיניים, צה"ל ביצע גם ירי ארטילרי, ופגע בעמדת תצפית של חמאס בגבול. כמו כן, דווח כי פצצות תאורה רבות נורות באזור צפון הרצועה.