"יש למצוא פתרון": כך התעלמה הממשלה ממצוקת עובדי מפעל "חרסה"

ברקע המחאה וסכנת פיטוריהם של 160 עובדי מפעל הקרמיקה בב"ש, נחשפו מכתבים שנשלחו לפני כחמש שנים לשרים שונים, בהם פנו הבעלים בבקשה לעזרה. "ישראל היא כנראה לא מקום לייצור כלים סניטריים"

זמן צפייה: 02:16

ברקע מחאת עובדי מפעל הקרמיקה "חרסה" שבבאר שבע וסכנת פיטוריהם של 160 עובדים, נחשפו היום (רביעי) מכתבים שנשלחו כבר לפני כחמש שנים אל שרי הממשלה השונים, בהם ניסו בעלי המפעל להתריע על מצבו ופנו בבקשה לעזרה, בין היתר בטיפול בארנונה היקרה ובעלויות ייצור גבוהות בהרבה מאלה של המתחרים בחו"ל. אולם, נראה כי השרים התעלמו מכל האזהרות.

באחד המכתבים פנה בשנת 2013 רוביק דנילוביץ', ראש עירייית באר שבע, לשר הכלכלה דאז וכתב: "מזה מספר חודשים פונים אליי ממפעל 'חרסה' בגין בעיות שונות המקשות, לדבריהם, על המשך פעילות תקינה של המפעל". כמו כן, הדגיש דנילוביץ' כי בעיות אלו עשויות להביא לסגירתו של המפעל.

שנה מאוחר יותר, שלח יואב גולן, מנכ"ל המפעל, מכתב לשר הפנים באותה תקופה שכותרתו "בקשה לצמצום הארנונה להצלת עבודתם של 160 עובדים", ובו כתב כי "'חרסה' משלם ארנונה יקרה ב-712% מהמפעל המקביל בטורקיה". עוד נכתב כי "באחריותנו להפוך כל אבן, כדי למצוא פיתרון שגם המדינה יכולה לאמץ וגם יאפשר למפעל להמשיך לפעול בזכות עצמו".

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

"אין לנו מקור הכנסה אחר": שלושה דורות נפרדים מהמפעל שהפך לבית

מפעל נוסף בדרום הארץ נסגר: "נתתי את חיי למקום הזה"

בסכנת פיטורים: 115 עובדי מפעל "חרסה" שבנגב הפגינו נגד סגירתו

הפגנת עובדי ''חרסה''
הפגנת עובדי ''חרסה'' | צילום: החדשות 13

במקביל, פנו הבעלים גם למנכ"ל משרד הכלכלה דאז וביקשו לקיים פגישה דחופה, בטענה שהעלויות העודפות בהשוואה לתעשיות מתחרות באירופה לא מאפשרות לחברה לייצר כלים בישראל, ואם הן לא ישונו - החברה לא תוכל להמשיך את פעילותה.

"אנו מתמודדים עם עלות ייצור מאוד גבוהה ולא הצלחנו להעביר את המפעל לרווחיות ולעצור את ההפסדים שלו", סיפר גולן. "מדינת ישראל היא כנראה לא המקום שמיועד לייצור כלים סניטריים, אנו לצערי מדינה שמתאימה לייצר 'Waze' ו'מוביליי'", הוסיף.

ממשרד הפנים נמסר: "בשנים האחרונות לא התקבלה מעיריית באר שבע בקשה לאישור הפחתת הארנונה עבור המפעל".

היום, כמו ביומיים האחרונים, נמשכו ההפגנות נגד הנהלת המפעל והבעלים שהחליט על סגירתו - והעברת הייצור לטורקיה. כזכור, עובדי המפעל הוותיק הפגינו בימים האחרונים מול שערי המפעל. זאת, לאחר שקיבלו ביום ראשון מכתב המודיע כי הייצור במפעל יועבר לטורקיה, ושעובדים רבים יפוטרו. העובדים הפגינו וחסמו לכמה שעות את הכניסה והיציאה מהמקום. אחד מהם סיפר: "אני צריך לדאוג לפרנסה אחרת. הראש שלי שם, זה לא ייאמן, אני בהלם".