"אין לנו מקור הכנסה אחר": שלושה דורות נפרדים מהמפעל שהפך בית

אליהו סלומון קיבל מכתב פיטורין ממפעל "חרסה" בב"ש, לצד 120 עובדים נוספים. היום הוא הפגין מול בנייני ההנהלה: "סבא שלי היה ממקימי המפעל, ואני דור שלישי פה. זה מקור התעסוקה היחיד שלנו"

זמן צפייה: 02:01

אליהו סלומון, בן 59, קיבל אתמול (שני) מכתב פיטורים ממפעל "חרסה" בבאר שבע, בו עבד במשך 16 שנה. לקראת סגירתו של המפעל, קיבלו 120 עובדים ועובדות מכתבי פיטורין ויישארו ללא עבודה. עבור סלומון מדובר בסיום של תקופה שהתפרסה על פני 70 שנה ושלושה דורות. "סבא שלי היה ממקימי המפעל, אבא שלי גם עבד פה ואני דור שלישי במפעל", אמר היום. "אני מקיים משפחה של חמש נפשות, ואין לנו מקור הכנסה אחר. זה המפעל היחיד שעובד כבר 70 שנה".

מאז קבלת מכתבי הפיטורין, סלומון לא עוצם עין. בלילה הוא חושב על מה יהיה ביום שאחרי, וביום חוסם את שערי המפעל ומנסה לדבר אל הלב של הבעלים. "מרגע שיואב גולן לקח את המפעל, והביא לנו מנכ"ל שבמקום לקדם את המפעל, הבנאדם הרס לנו את המפעל", אמר.

היום הפגינו העובדים מול בניין ההנהלה באשדוד, אך אם לא יקרה שום דבר דרמטי, אחרי 70 שנה 120 העובדים והעובדות במפעל "חרסה", ובהם משפחת סלומון לדורותיה, ייפרדו מהמקום שאפשר להם להקים בית, והיה מקור התעסוקה העיקרי של המשפחה מאז הגיעה לעיר.

עובדי חרסה מפגינים בעקבות ההחלטה על סגירת המפעל
עובדי חרסה מפגינים בעקבות ההחלטה על סגירת המפעל | צילום: חדשות 13

כאמור, עובדים במפעל "חרסה" התבשרו אתמול שהם איבדו את מקום עבודתם, והם לא היחידים שחווים מצוקה מסוג זה. המשבר בדרום כולל, נכון לעכשיו, לפחות חמישה מפעלים משמעותיים, ארבעה מהם באזור ירוחם. עם סגירתו, מפעל "נגב קרמיקה" פיטר 140 עובדים. "אמיליה קוסמטיקס" בימים אלה מנהל מאבק דומה, שם 250 עובדים נמצאים בסכנת פיטורים. מפעל "פיניציה" עלול לשלוח 160 עובדים הביתה בגלל חרם של חסידות גור החרדית, ו"פריגו" החליט למכור את המפעל ובכך מעמיד בסימן שאלה את עתידם המקצועי של 600 העובדים שם.

מחר המשיכו עובדי "חרסה" להפגין, בעיקר בניסיון לקבל את הזכויות הסוציאליות שמגיעות להם, פיצויי הפיטורים, החסכונות ארוכי הטווח, מסלולי הכשרה מקצועית שיעזור להם להתחיל לחפש עבודה. משרד האוצר עסוק בימים האלה בסתימת הבור התקציבי, ועל כן, נראה כי הפתרון למצוקה לא נמצא כרגע בראש מעיניו.

דוד סבח, שעובד כבר 21 שנה במפעל "חרסה", סיפר  לחדשות 13 על תחושותיו בעקבות ההודעה על העברת הייצור במפעל לטורקיה. "הגענו בבוקר למפעל, היו מאבטחים בתוך המקום. כשרצינו להיכנס אמרו לנו שהמפעל סגור ו'אין לכם מה לחפש פה יותר'", שחזר סבח את הרגע שבו הבין כי איבד את מקום עבודתו. "לא כיף לקום בבוקר לעבודה שאתה קם אליה כבר 21 שנה, והיום אתה מוצא את המפעל סגור. נתתי את הנשמה והחיים שלי למפעל הזה".